Пошук по сайту


Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до Розділу XX «Перехідні положення»

Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до Розділу XX «Перехідні положення»




ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту Закону України «Про внесення змін до Розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо формування цивілізованого ринку вживаних автомобілів»

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Згідно даних інформаційно-аналітичної групи «Автоконсалтинг» та Асоціації «АСЕА» (European automobile manufactures association), в Україні у 2,5 рази менша кількість автомобілів на 1000 осіб у порівнянні з європейськими країнами, у тому числі, й у порівнянні з країнами Східної Європи. Якщо рахувати у абсолютних числах, то для досягнення середньоєвропейського рівня автомобілізації потрібно реалізувати в Україні близько 12 млн. автомобілів. При цьому, на сьогодні кожен четвертий автомобіль (це майже 2 млн. авто) в Україні є старшим 1990 року випуску. А, згідно даних Асоціації автомобільних виробників України (Укравтопром), у нас реалізується лише 30-40 тисяч нових автомобілів щорічно, що свідчить про те, що автопарк в Україні практично не оновлюється і з кожним роком все більше старіє.

У 2016 році Міністерство інфраструктури України зазначило, що виведення з експлуатації застарілих автомобілів з низькими екологічними показниками у масштабах всієї країни та заміщення їх новими транспортними засобами, зважаючи на складне економічне становище, відбувається досить повільно. У разі збереження такої ситуації, оновлення автомобільного парку України за рахунок транспортних засобів із високими екологічними показниками, а отже – і отримання суттєвого економічного ефекту від зниження техногенного тиску транспорту на довкілля, може бути досягнутим лише через тривалий час.

Зрозуміло, що автопарк наших громадян потребує значного оновлення. Несвоєчасне оновлення ринку і неможливість купити за доступну ціну якісний вживаний автомобіль спонукають громадян до купівлі застарілих, технічно недосконалих автомобілів на внутрішньому ринку, які у більшості випадків уже вичерпали свій ресурс, що, в свою чергу, значно погіршує безпеку на дорогах. В Європейському Союзі, де населення складає 502,6 млн. людей, у 2014 році в ДТП загинуло 25 900 людей, що складає 0,0052% від всього населення. В Україні, за той же період, загинуло 4439 людей, що складає 0,0104% від всієї кількості, і що в два рази більше, ніж в Євросоюзі. В той же час, насичення автомобілями – в 2,5 рази менше (200 автомобілів на тисячу населення в Україні проти 498 в Євросоюзі).

Ще одним із наслідків незбалансованої податкової політики на імпорт вживаних транспортних засобів і штучних обмежень є значна тінізація даного сектору економіки. Прикладом може бути використання автомобілів іноземної реєстрації взагалі без сплати належних платежів до державного бюджету. Спонукає людей до цього низький рівень доходів, низька платоспроможність і як результат – неможливість купити хоч і вживаний, проте якісний автомобіль за доступною ціною. Для когось автомобіль іноземної реєстрації – єдиний шанс користуватися якісним автомобілем за адекватну ціну. Жителі прикордонних регіонів користуються схемою так званої «пересічки», кожних 5/10 днів перетинаючи державний кордон України, як результат – ми спостерігаємо величезні черги на контрольно-пропускних пунктах. Динаміка кількості автомобілів, які ввозяться з метою транзиту – позитивна, з кожним місяцем автомобілів стає все більше. Віддаленіші регіони використовують схему тимчасового ввезення чи то навіть свідомо йдуть на порушення законодавства, бо часто сплатити штраф за протермінування транзиту чи виготовити фіктивний документ про форс-мажорні обставити вигідніше, ніж перетинати кордон в необхідні терміни. Що, в свою чергу, провокує корупцію у різних органах – митниці, Держприкордонслужбі, інших дотичних сферах.

Почастішали випадки використання автомобілів іноземної реєстрації, коли їх ввозить одна особа (зазвичай нерезидент), і залишає автомобіль в користування іншій особі, яка не внесена в базу даних, що призводить до неможливості відслідкувати водія чи власника при скоєнні злочинів та ДТП (на відміну від того, коли б автомобіль був зареєстрований в Україні чи особисто ввезений громадянином на територію України).

Також хотілося б згадати про різноманітні, деколи і відверто незаконні «схеми», які є також частково наслідком неможливості розмитнити автомобілі по адекватних ставках. Це, наприклад, підробка документів на ввезені з-за кордону нерозмитнені автомобілі (так звані «двійники»), кустарне внесення змін до номеру кузова та інші схожі випадки.

Варто так само зауважити, що ефект від застосування знижених ставок акцизу для вживаних автомобілів в даний момент не є повним, а надходження до державного бюджету України – менші, ніж могли б бути. Причиною є штучні обмеження на імпорт автомобілів, які крім гальмування процесу імпорту також створюють сприятливі умови для можливих корупційних дій. Як показує практика, будь-які обмеження створюють корупційні ризики через бажання їх обійти. Яскравим прикладом є ситуація із видачею свідоцтв про реєстрацію, які не відповідали вимогам Закону 1389-VIII та незаконно обмежували права автовласників. У більшості випадків це була скоріше завідомо продумана корупційна схема, ніж некомпетентність – бо за певну винагороду можна було уникнути внесення таких приміток. Було виявлено 39 реєстраційних операцій з порушенням, на основі чого були проведені службові розслідування, а винних осіб притягнуто до дисциплінарної відповідальності.

Корінь проблеми усіх вищезгаданих проблем – саме неможливість імпортувати вживаний автомобіль за доступними ставками митних платежів, адже доведеним фактом є те, що вживані автомобілі в Україні – одні з найдорожчих в світі. Ціна на ідентичні моделі вживаних автомобілів в Україні і Європі можуть відрізнятися в кілька разів. Причиною цього є незбалансоване податкове навантаження на фоні високого попиту і низької купівельної спроможності, а також штучні обмеження на імпорт вживаних автомобілів. Саме тому потрібно не боротися із наслідками, а усувати причини.

Прикладом запровадження такого досвіду може бути Польща, де після вступу країни до Європейського Союзу у 2004 році імпорт вживаних автомобілів зріс протягом одного року у 23 рази (із 35 тисяч ввезених автомобілів до 828 тисяч наступного року). Коли там сформувався цивілізований ринок вживаних автомобілів, майже кожна сім’я змогла дозволити собі купити доступний автомобіль. Із 2004 року в Польщу було імпортовано більше 9,5 мільйонів автомобілів, і зараз їх кількість складає близько 19 мільйонів.

Для встановлення бар’єрів від ввезення технічно несправних автомобілів, які не відповідають технічним вимогам та стандартам чи шкідливі викиди яких перевищують допустимі норми справного транспортного засобу даного виду, потрібно обов’язково запровадити проходження технічного огляду при ввезенні вживаних транспортних засобів на територію України з метою вільного обігу.

Прийняття цього Законопроекту – це один із кроків до цивілізованого ринку вживаних автомобілів в Україні, із застосуванням досвіду країн Європейського Союзу та врахуванням реальних соціально-економічних потреб суспільства, що призведе до: підвищення рівня безпеки громадян на дорозі за рахунок зменшення кількості застарілих автомобілів; покращення екологічної ситуації через масове витіснення старих автомобілів – новішими; вирішення проблеми автомобілів іноземної реєстрації та черг на контрольно-пропускних пунктах; додаткових надходжень до державного бюджету за рахунок збільшення кількості імпортованих вживаних автомобілів; надання можливості купити доступний автомобільний транспорт категоріям громадян, які насамперед його потребують.
2. Мета та завдання законопроекту
Метою прийняття законодавчого акта є вдосконалення положень Податкового кодексу України задля формування цивілізованого ринку вживаних автомобілів в Україні та його додаткового стимулювання задля збільшення надходжень до бюджету та детінізації автомобільної галузі.
3. Загальна характеристика і основні положення проекту
Мета законопроекту досягається шляхом внесення змін до пункту 15 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо продовження дії знижених ставок акцизного збору на транспортні засоби, що були у використанні, до 31 грудня 2020 року, а також зняття існуючих обмежень на застосування цих ставок.
4. Стан нормативно-правової бази
Законопроектом регулюються правовідносини у сфері податкового законодавства.

Основними нормативно-правовими актами, які регулюють зазначене питання, є Податковий кодекс України.

Реалізація положень вказаного законопроекту після його прийняття не потребує внесення змін до інших законів України.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Поширеним міфом є твердження, що низькі ціни на вживані автомобілі в Європі спричинені тим, що при рівних податкових ставках на імпорт як нових, так і вживаних автомобілів, громадяни цих країн одержують високі зарплати, і на фоні дорогого обслуговування, страхування, екологічних податків і зборів на вживані автомобілі, експлуатація таких автомобілів стає економічно невигідною, і ніби саме це формує таку низьку ціну. Насправді при ціноутворенні на вживані автомобілі велику роль відіграють рівень доходів громадян і відкритість ринку: чим більше купується нових автомобілів, тим їх більше потрапляє на вторинний ринок, і внаслідок великої пропозиції і малого попиту на фоні високої купівельної спроможності, формується низька ціна. Саме така ситуація в країнах Європейського Союзу.

В Україні ж, у зв’язку з низькими доходами і низькою купівельною спроможністю, купити новий автомобіль можуть дозволити собі лише близько 50 тисяч осіб у всій країні. Це зазвичай одні і ті ж люди, які періодично, раз на 5-7 років у кращому випадку, міняють свій автомобіль на новий. Як наслідок, на вторинний ринок потрапляє критично мала кількість автомобілів. Потрапити туди ззовні автомобілі також не можуть, бо він фактично закритий високими податками (зокрема, акцизами) та іншими штучними обмеженнями на імпорт (екологічний стандарт «Євро», обмеження року випуску, кількості автомобілів на особу тощо). Щорічно в Україні проводиться близько 400 тисяч перереєстрацій транспортних засобів, що свідчить про великий попит на вживані транспортні засоби. В результаті, у нас на ринку вживаних автомобілів низька пропозиція і високий попит, що автоматично, за класичними законами економіки, впливає на ціну і піднімає її.

Протягом першого півріччя 2016 року була ввезена рекордно мала кількість вживаних автомобілів, порівнюючи із аналогічними періодами минулих років. Частково стимулювало ринок лише тимчасове запровадження знижених ставок акцизного збору на вживані автомобілі (Закон 1389-VIII «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів»).

Ефективність знижених ставок акцизного збору підтверджена статистикою імпорту вживаних автомобілів із початку дії згаданого Закону. Згідно офіційної заяви в.о. заступника голови ДФС України, з 1 серпня по 4 грудня здійснено митне оформлення 11 311 транспортних засобів по знижених ставках акцизного збору. А, за даними ДФС, загальна сума надходжень від сплати акцизного збору за зниженими ставками із 1 серпня до 1 листопада, становить 602 мільйони гривень. Кількість імпортованих автомобілів за цей період була більшою, ніж за аналогічний період минулого року (коли ще не діяли вимоги екологічного стандарту «Євро-5»). Зниження ставок акцизного податку суттєво зменшує базу оподаткування, що в свою чергу зменшує остаточну ціну транспортного засобу і сприяє розвитку ринку вживаних транспортних засобів.

Показовим також є той факт, що продажі нових автомобілів за цей самий період рекордно зросли. Згідно даних Асоціації українських автомобільних виробників «Укравтопром», ріст продажів нових автомобілів у листопаді 2016 року склав +50,2% у порівнянні із аналогічним періодом 2015 року. Це ще раз доводить, що можливість імпорту вживаних автомобілів за доступними ставками акцизного збору ніяким чином не впливає на продажі нових автомобілів.

В даний момент на ринку нових авто відкладений попит – дуже високий, проте низька купівельна спроможність населення значно обмежує попит, а разом з тим – і пропозицію. Для відкриття мереж автосалонів потрібні значні інвестиції та витрати на їх обслуговування. В кінцевому результаті постійні витрати на оренду, зарплату, електроенергію, відсотки по кредитах, а також високі курсові ризики при низьких продажах включаються до кінцевої вартості автомобіля, і на кожну продану одиницю – це значна сума, яка лягає на плечі все того ж кінцевого споживача – українського громадянина.

Якщо проаналізувати продажі нових автомобілів після 2008 року, то вони трималися приблизно на одному рівні з 2010 до 2013 року, потім впали через коливання курсу валют, і, за прогнозами економістів, найближчі 4-5 років будуть на рівні 70-90 тисяч в рік, ціни на автомобілі так і не знизяться, а так званий національний виробник, виробляючи, в кращому випадку, декілька тисяч авто в рік, без модернізації та вдосконалення технологій виробництва, оновлення модельного ряду і перегляду механізму ціноутворення, навіть частково не зможе задовольнити потреби ринку. Згідно даних Асоціації українських автомобільних виробників «Укравтопром», у серпні та вересні корпорацією «ЗАЗ» не було виготовлення жодного автомобіля, а у жовтні – лише 59.

Із початку 2016 року значно зріс попит на автомобілі іноземної реєстрації і застосування різноманітних тіньових схем для уникнення сплати податків: громадяни, які не в змозі купити автомобіль молодше 2010 року, свідомо йдуть на порушення митного законодавства України, часто використовуючи сумнівні, іноді корупційні методи, або ж користуються автомобілями іноземної реєстрації. На даний момент, за інформацією Державної фіскальної служби, на території України знаходиться близько 100 тисяч автомобілів у митному режимі «транзит» та більше 20 тисяч – у режимі «тимчасового ввезення». І це лише офіційно. На даний момент вартість розмитнення більшості із цих автомобілів робить таке розмитнення економічно недоцільним.

З огляду на зазначене, реалізація законопроекту не потребує додаткових витрат із Державного бюджету України, а навпаки буде сприяти його наповненню за рахунок збільшення кількості імпортованих автомобілів і можливості легалізації уже ввезених автомобілів іноземної реєстрації. Враховуючи всі фактори, мінімальні надходження до державного бюджету у 2017 році при реалізації даного законопроекту зростуть на 1,7 млрд. грн.
6. Прогноз результатів
Очікуваним результатом прийняття законопроекту буде формування цивілізованого ринку вживаних автомобілів в Україні, приведення національного законодавства у відповідність до досвіду країн Європейського Союзу, з урахуванням усіх об’єктивних чинників та усуненням корупційних ризиків.

Внаслідок реалізації даної законодавчої ініціативи, в Україні пройде оновлення автопарку, що призведе до підвищення безпеки громадян у випадку ДТП, покращення екології, збільшення надходжень до бюджету за рахунок збільшення кількості розмитнених транспортних засобів, зменшення черг на контрольно-пропускних пунктах та зменшення використання різноманітних тіньових схем у сфері користування автомобілями.

Прийняття цього законопроекту позитивно вплине на розвиток автомобільного ринку та дасть змогу громадянам як легалізувати уже куплені автомобілі іноземної реєстрації, так і придбати їх (особливо соціальним категоріям громадян, які в першу чергу потребують доступного індивідуального автомобільного транспорту: інвалідам, сім’ям з дітьми-інвалідами, багатодітним родинам та будинкам сімейного типу, селянам, воїнам АТО та іншим).

Народні депутати України
Батенко Т.І.

Шевченко О.Л.

Купрій В.М.

Шевченко В.Л.

Дубінін О.І.

Дідич В.В.

Констанкевич І.М.


поділитися в соціальних мережах



Схожі:

З а к о н у к р а ї н и про внесення змін до Закону України
Внести до Закону України „Про адвокатуру” (Відомості Верховної Ради, 1993, №9, ст. 62; 2002, №16, ст. 114, 2002; №29, ст. 194, 2004,...

Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України та Фонду...
Відповідно до статті 8 Закону України "Про судову експертизу" та статті 9 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну...

Затверджено
Конституції України, Закон України «Про загальну середню освіту», Про внесення змін до Закону України «Про бібліотеки І бібліотечну...

Закон №71
Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від...

Напрями діяльності соціального педагога в навчальному закладі
Відповідно до наказу Міністерства освіти І науки України від 02. 07. 2009р. №616 «Про внесення змін до Положення про психологічну...

Розпорядження
Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 07 березня 2012 року №155 «Про Положення про звання...

Пояснювальна записка до робочого навчального плану
Кабінету Міністрів України від 27. 08. 2010 №778 «Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад», Державних санітарних...

Стаття 154. Звільнення від оподаткування
Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України

Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів
Положення про навчальні кабінети (далі — кабінети) розроблено відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту» та інших...

Пояснювальна записка Програму з української мови для загальноосвітніх...
Пропозиції за результатами громадського обговорення просимо надсилати за електронною адресою: k



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка