Пошук по сайту


Конспект заняття з українознавства «Мандрівка рідним краєм»

Конспект заняття з українознавства «Мандрівка рідним краєм»

Конспект заняття з українознавства

«Мандрівка рідним краєм»

для дітей старшого дошкільного віку
Журавель Оксана Іванівна, вихователь

ДНЗ (ясла-садок) «Золотий півник»

Данилівської сільської ради

Васильківського району Київської області
Програмовий зміст: закріпити знання дітей про нашу Батьківщину – Україну, її історію, столицю, символи, визначні місця, пам’ятники культури та архітектури. Викликати інтерес до творчості українських письменників, вправляти у розпізнаванні їх творів. Розширити знання дітей про народних ремісників, розвивати художній смак через сприйняття краси їх виробів. Розширити та поглибити знання дітей про декоративно-прикладне мистецтво -писанкарство (символіку писанок, народні традиції пов’язані з їх розписуванням). Викликати бажання займатися цим мистецтвом. Вправляти у читанні слів-назв символів України, розв’язуванні арифметичних задач. Розвивати допитливість, цікавість, бажання більше дізнатися про свою Батьківщину, її минуле і сьогодення. Виховувати любов до рідного краю, повагу до культурної спадщини українського народу.

Хід заняття

Вихователь. Сьогодні до нас у садок завітало багато гостей. Українці щирі люди й завжди раді всім. Давайте привітаємо їх. (Двоє дітей заносять коровай)

Дитина . За народним звичаєм стрічаєм,

Як здавна ведеться на віку,

Ми гостей пшеничним короваєм

На чудовім тканім рушнику.

Дитина . Хай рясніють квіти калиново,

Пахне хай духмяно коровай,

Щоб і дар земний і щире слово

Ви відчули, завітавши у наш край.

(В зал заходять діти-бразильці і виконують латиноамериканський танок)

Діти-бразильці. Ми прилетіли з далекої Бразилії і хочемо дізнатися про вашу країну

Вихователь. Познайомимо наших гостей з нашою Батьківщиною? Діти, а що таке Батьківщина? (Відповіді дітей)

Вихователь. Так, у кожного з вас є батьківська оселя, дім, в якому ви живете, в якому живуть ваші рідні. Це і наше село, це і дитячий садок, і ваша вулиця, і ліси, і поля, куди ви ходите на прогулянку. Це маленька ваша Батьківщина. А от коли скласти маленькі Батьківщини кожного з вас, вийде наша велика держава – наша славна Україна. (Дитина читає вірш)
Україна моя починається

Там, де доля моя усміхається

І як небо, як даль солов’їна

Не кінчається Україна

Вишита колоссям і калиною,

Вигадана співом солов’я,

Звешся веселкою Україною,

Земле зачарована моя.

Вихователь. Погляньте на карту України! Великі простори займає наша земля, де з давніх-давен живе наш народ. Якби ми задумалися пройти її пішки із заходу на схід, то на це треба було б затратити близько ста днів. Є у нас і моря, і гори, і ліси, і ріки, великі міста і села.

Наші дівчатка і хлоп’ята

Дуже люблять мандрувати

Отож, пропоную нині

Вирушати в подорож по Україні

Вихователь. А відправимося у мандрівку рідним краєм на повітряній кулі. Для того, щоб було видно хто подорожує , давайте прикрасимо нашу кулю, викладемо із букв назву нашого села. (Діти сідають в бутафорську повітряну кулю)

(Діти чіпляють на корзину букви з назвою села - КОЖУХІВКА)

Вихователь . Для того, щоб отримати квиток, ви маєте відповісти на запитання.

  • Яка столиця нашої держави?

  • Які державні символи ви знаєте?

  • Якого кольору державний прапор?

Дитина. Синьо-жовтий прапор маєм

Синє – небо, жовте – жито,

Прапор свій оберігаєм,

Він – святиня, знають діти.

Прапор свій здіймаєм гордо,

Ми з ним дужі і єдині.

Ми навіки є народом

Українським в Україні.

Вихователь.   Які моря є в Україні?

  • Найвищі гори в Україні це …(Карпати)

  • Які знаєте народні символи?... (Так це калина, верба, вінок, рушник, вишиванка, писанка)

Діти за відповіді отримують квитки з написаними словами (мак, калина, козак, лелека, вінок та ін..), мають прочитати слово і знайти відповідний малюнок на стільчику.

Вихователь. Всі готові до подорожі? Тоді запускаємо нашу кулю (Діти лічать в зворотному порядку від 10)

- Як гарно довкола. Над нами височінь неба. А під нами місто Київ. (Показ кадрів з зображенням міста з висоти пташиного польоту).

- Яку річку ви бачите?

- Так, широкою змійкою поміж зелених берегів тече гордий Дніпро. Він ділить місто на дві частини. На правому березі, на високих пагорбах розкинувся старий Київ, на пологому лівому березі, виріс сучасний Київ.

- Діти, а ви знаєте, як виник Київ? За давньою легендою місто збудували три брати: Кий, Щек і Хорив, а з ними їхня сестра Либідь і на честь свого старшого брата Кия назвали місто Києвом. (Показ відео)

- Ось саме зараз ми з вами пролітаємо над пам’ятником засновникам Києва. Золотом церковних позолот вітає нас Софіївський собор. (Показ слайдів з зображенням архітектурних пам’ятників Києва). Під нами головна вулиця міста Хрещатик. Багато років назад тут був глибокий і довгий яр, який перехрещувався з другим яром і тому називався Хрещатим, від того і пішла назва вулиці. В місті є багато пам’яток архітектури, які збереглися віддавна. Це Золоті Ворота (показ слайду), тільки через них в давнину можна було потрапити до міста, ось чому їх називають золотими, тобто головними. Красиве, зелене місто Київ, про нього поети пишуть вірші, композитори складають пісні.

(Вірш про Київ розповідає дитина)

Красиве місто на Дніпрі

Із здавна люблять люди,

У нім весняної пори

Цвітуть каштани всюди .

Це місто древнє й молоде,

Нема такого більше ніде,

І героїчне і красиве

Столиця України – Київ

Вихователь. А зараз ми пролітаємо над Черкаським краєм. Чим славиться Черкаський край? Правильно, на Черкащині народився Тарас Шевченко – наш великий поет, який понад усе любив свою Україну. (Вірш Шевченка)

  • Діти, на українській землі народилося багато письменників і поетів. Подивіться, на добру славу про них виросла яка гарна квітка. Вона незвична. Давайте зберемо пелюстки і згадаємо наших талановитих українців.

(Гра «Збери пелюстки» -

дітям читають уривок з тексту, діти відгадують автора)

  • Діти, я пропоную вам зробити зупинку. Ми з вами приземлилися в Запорізькому краї, на острові Хортиця. Хто це до нас наближається? (показ слайду з зображенням козака). Так – це козак. Хто такі козаки?

Козаки – це вільні люди,

Козаки – безстрашні люди,

Козаки – борці за волю,

За народ, щасливу долю.

Так , вони бажали бачити нашу землю незалежною, вільною, багатою.

(Заходить козак)

Козак. Радий вітати вас у Запорізькій Січі.

Прийміть від мене, козака,

Та від усього козацького роду

Найкращі вітання та побажання,

Щоб хлопчики-козачки, були міцними як дубки,

А дівчатка-ластів’ятка,

Як червоні ягідки!

Козак. Я приніс козацьку грамоту із завданнями, хочу перевірити, які ви розумні, кмітливі. Давайте ми з вами спробуємо розв’язати козацькі задачі

  1. Йшов у Запорізьку Січ козак, а назустріч йому маленькі українці: Петрик, Іванко, Оленка. Скільки людей йшло в Запорізьку Січ?

  2. В кошику лежало 5 яблук і 2 помідори. Кожен козак взяв по одному овочу. Скільки було козаків?

  3. В Дніпрі плавало 6 козацьких «чайок», 2 причалило до берега. Скільки «чайок» залишилося плавати?

Козак.   А прислів’я ви знаєте?

(Гра «Закінчи прислів’я»)

«Без верби і калини…» (немає України)

«Козак – чесна, правдива людина…» (найдорожча йому Батьківщина)

«Козацькому роду…» (нема переводу)

«Тільки в ріднім краї…» (солов’ї співають)

Вихователь. А давайте, відправимося далі в подорож на козацькій чайці? А так, як український народ дуже співучий, то будемо подорожувати разом з піснею.

Пісня «Розкажу про Україну»

(Пливуть в козацькій чайці)

Вихователь. Ми з вами потрапили на Полтавщину, на Сорочинський ярмарок. Як тут гарно, весело, з давніх-давен українська земля славилася різними майстрами, справжніми умільцями будь-якої справи. Гарно вміють килими барвисті на верстаті ткати, на гончарнім крузі з глини чаклувати, сорочки та скатертини гарно вишивати, кошики та стільчики із лози сплітати, вироби із дерева вправно вирізати, диво із заліза в кузні виробляти.

  Подивіться, з’їхалися на Сорочинський ярмарок майстри із всієї України. Давайте поглянемо, хто ж тут є.

Глина в когось ожива,

Творить з неї хтось дива.

В когось посуд ніби жар,

Ну звичайно це гончар

(На імпровізованому Сорочинському ярмарку знаходяться майстри-діти).

Гончар. Ой вийду я на долину,

Чи знайду червону глину?

Глино моя, глино,

Стану в тебе по коліно,

Буду тебе набирати –

Горщики, миски виробляти.

Вихователь. Давайте подивимося, звідки приїхали наші майстри (з Опішні, з Косова, Василькова)

(Діти визначають розписи на виробах)

Різець узяв різбляр у руки,

Робота в нього не проста,

Різьбити дерево – то мука,

А радість потім приплива

Різець скрипить, скрипить до ранку

Різьба не тільки ремесло,

Віддати треба до останку

І розум свій, душі тепло.

Різбляр. Візьму вербову гілочку,

А в ній проріжу дірочку,

Довкола кору обіб’ю

Сюрчка веселого зроблю.

Легеньку горошинку всередину укину

Сюрчатиму, ходитиму

Всіх солов’їв будитиму.

Вихователь. А тут я також бачу майстрів з Явора, що на Львівщині, Петриківських майстрів)

Дитина. Подивіться, як тут красиво. Це наші майстрині- вишивальниці.

Вишивальниця.

Вишивати я люблю

Хрестиком на білім полотні

І собі зізнатись чесно мушу,

Що від цього радісно мені.

Радість щиро закладу в узори,

Що виходять із під рук моїх,

Ласку, доброту й любові море

Заплету поміж узорів тих.

Ой, вишиваю вишиванку,

Та ще буду шити,

Щоб завидно було тому

Хто не вміє шити.

Швець. Я веселий чоботар, шию черевички,

В закаблуки б’ю цвяхи малі й великі.

Сюди цок, туди цок,

Цок цвяшок у чобіток,

Ще й підкови підіб’ю

Так, щоб аж бряжчали

Щоб роботу скрізь мою

Люди помічали.

Вихователь. Діти, а на цім ярмарку не тільки продають і купують, тут і ремеслу навчаються, переймають досвід у майстрів, бо наш народ дуже працьовитий. А ще ми любимо різні народні свята, яких у нас є чимало. Яке свято ми готуємося зустрічати? (Великдень).

- Так як писанка є одним із головних символів цього свята, то я пропоную вам здійснити ще подорож і до музею писанки, який знаходиться в місті Коломия, що на Івано-Франківщині. Згодні? Тоді рушаймо в путь. (Діти сідають в повітряну кулю).

- Діти, а ви знаєте, що писанка є символом зародження життя, символом весняного пробудження, тепла і вічності. Дотепер вважають, що писанка має магічну силу, приносить щастя. Їх дарують на Великдень один одному як символ добра і краси. У давні часи освячену писанку клали до першої купелі немовляти, щоб воно зростало сильним і сміливим. Писанку приорювали в полі, щоб краще родило жито, пшениця і всяка пашниця. Писанки на Україні розписували лише жінки і дівчата, і їх називають писанкарки. Існував звичай, коли господиня збиралася писати писанку, то їй не можна було в той день ні сваритися, ні сперечатися, нічого поганого думати Треба було вмитися, чисто одягнутися, а вже потім, запаливши свічку, починати розмальовувати. Щоб розписати писанку треба мати велике вміння, терпіння, бажання, добру душу.

- Ось ми з вами вже й на місці. Подивіться, яку незвичну форму має будівля музею. Вона має вигляд яйця. (Показ відео). Ходімо всередину.

- Діти, подивіться скільки тут писанок і всі вони різні. Є і писанки, і крашанки, і дряпанки, і крапанки (показ). Кожна писанка гарна і не схожа на іншу, має свій орнамент, забарвлення. Кожен знак має своє значення.

(Вихователь показує знаки і розповідає про них)

- Забарвлення теж має своє значення (зелений - колір природи, червоний -любові, коричневий - колір землі, жовтий - сонця, пшениці, блакитний - символ здоровя, неба, води.

- В народі кажуть «У світі доти існуватиме любов, доки люди писатимуть писанки»

- Діти, а давайте і ми з вами станемо писанкарями. Тільки спочатку давайте згадаємо, яким потрібно бути, щоб стати справжнім майстром своєї справи.

(Пальчикова гімнастика)

Раз – це бути вправним,

2 - це бути вмілим,

3 - любити справу, шанувати діло,

Працювать – 4,

5 - старанним бути,

6 - про відпочинок, часом не забути,

7 - поради добрі до уваги брати,

8 - бути дбайливим,

9 - ще й завзятим,

10 - не боятись, успіхам радіти,

День від дня вчитися, щоб щось зуміти

Вихователь. Діти, ви розмалюєте писанку так, як вам підказує ваша душа, ваше серце, адже в народі кажуть, що писанку пишуть не руки, а душа. Тож налаштуйтесь на гарний настрій та спробуйте створити свій Великодній символ.

(Самостійна робота дітей, розгляд дитячих робіт)

- Наші писанки ми розташуємо на деревці життя, щоб наші мрії та побажання здійснилися.

- На цьому наша подорож закінчилася, нам час повертатися додому.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:



  1. Закон України «Про дошкільну освіту» // Урядовий кур’єр. – 2001. – № 144. – С. 1-9.

  2. Базовий компонент дошкільної освіти // Дошкільне виховання. – 2012. – № 7. – С.4-19. 2011. – 328 с.

  3. Програма розвит­ку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» /керівник проекту: Жебровський Б.М. – Тернопіль: Мандрівець, 2012. – 96 с.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Конспект нестандартного підсумкового заняття хореографічного гуртка...
До вашої уваги пропоную конспект нестандартного заняття хореографічного гуртка ( 2 рік навчання), який проводили студенти Бродівського...

Конспект інтегрованого заняття для дітей 4-го року життя «Осіння пригода»
Конспект інтегрованого заняття для дітей 4-го року життя «Осіння пригода», автор Ачкасова Вікторія Мусіївна, вихователь першої категорії,...

План-конспект заняття гуртка «Школа безпеки» 2 рік навчання Тема заняття
...

Конспект заняття «Кицькин дім»
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №24 «Вогник» ім. В. О. Сухомлинського комбінованого типу

Конспект заняття хору “Радість”№2 Тема заняття: Практична робота:...
Тема заняття: Практична робота: розбір духовного твору Д. Бортнянського ”Ангел вопияше”

Конспект заняття-розваги для старшої групи «фестиваль народних звичаїв»
Словник: дідух, міні-музей, Свят-вечір, пісні страви, сирота, майно, Віфлеєм, Різдвяна зірка, ангели, ясла, посівальник

Деякі формулювання навчальної мети заняття
Після осмислення матеріалу наступного заняття необхідно визначити його мету. Мета заняття повинна підкреслювати й бути спрямованою...

Мандрівка у світ фразеології. Урок 2
Фразеологізми, оскільки за значенням вони дорівнюють одному слову, можуть бути синонімами

Конспект інтегрованого уроку семінару з новітньої історії України в 11 класі
Форма проведення: семінарське заняття з елементами розвитку критичного мислення, роботи «домашніх груп» та лабораторної роботи з...

«До бабусі на гостину» Конспект заняття з народознавства в молодшій...
...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка