Пошук по сайту


Уроку: "Музика І мистецтво слова. Пісня"

Уроку: "Музика І мистецтво слова. Пісня"

5 клас. Музика і мистецтво слова (І сем., 1 урок)
І.М.Бєлова, О.В.Корнілова
Методика навчання музичного мистецтва у 5 класах загальноосвітніх навчальних закладів
Методичний посібник для вчителів (фрагменти)


І семестр
Музика і мистецтво слова
1 урок




Тема уроку: "Музика і мистецтво слова. Пісня"

Мета: Акцентувати увагу учнів на значенні взаємодії музичного мистецтва та літератури, зокрема, в пісенному жанрі. Розглянути можливість вокального виконання музики за відсутності слів. Дати учням визначення поняття "вокаліз" та нагадати (уточнити) поняття "жанр". Поглибити знання учнів про творчість Сергія Рахманінова. Розвивати вміння учнів логічно мислити, інтерпретувати та виразно виконувати музичні твори. Виховувати почуття єдності з музичним образом пісні.

Орієнтовний план уроку:
1. Вхід під "Оду пісні" О.Антоняка.
2. Бесіда з учнями про їхні музичні враження, отримані під час літніх канікул.
3. Бесіда про значення музичного мистецтва та літератури в житті людини.
4. "Ой на горі та женці жнуть" (або інша знайома пісня за вибором учнів чи пропозицією вчителя) - виконання.
5. "Ода пісні" О.Антоняка - розучування.
6. "Вокаліз" С.Рахманінова - слухання.
7. Узагальнення.
8. Домашнє завдання: слухати музику за власним вибором, спробувати виконати її вокалізом, розповісти про її зміст та звучання.
9. Вихід під "Оду пісні" О.Антоняка.

Методичні рекомендації: Розпочати урок можна із розповідей учнів про музику, яку вони слухали під час літніх канікул, “плавно” переходячи до бесіди про мистецтво, зокрема, музичне та літературу, про їх значення в житті людини та взаємодію, що яскраво виражена у певних музичних і літературних жанрах. Приклади такої взаємодії розглядатимуться протягом семестру.

За бажанням учнів чи за пропозицією вчителя учні виконують знайому пісню (наприклад, “Ой на горі та й женці жнуть”). Після виконання пісні слід провести бесіду, якою розпочнеться розкриття теми семестру.

Почати можна із запитання: що, на думку учнів, є у пісні важливішим - її текст чи музика? Варто пригадати при цьому такі типи пісень, як професійні (композиторські), народні та пісні, створені композиторами в народному дусі - чим вони відрізняються між собою; чи однакового значення набуває в них текст. Таким чином, приходимо до висновку, що пісня є музичним жанром, самостійним твором, у якому доповнюють та збагачують одне одного музика і література. Ця думка простежується в новій пісні, яку ми почнемо розучувати на першому уроці - в “Оді пісні” О.Антоняка.

На цьому уроці достатньо розучити слова 1-го куплета і приспіву та приділити увагу роботі над фразуванням, диханням, дикцією. У приспіві слід звернути особливу увагу на ритмічні особливості. Можливо, розпочати роботу над підготовкою до двоголосного виконання (у класах, де є для цього потенційні можливості).

Наступні запитання до учнів: чи залишиться “Ода пісні” піснею, якщо в ній не буде слів? Чи можна її тоді співати? Як саме? Можна пригадати твори, які ми раніше співали без слів, після чого розповісти учням про вокаліз.

Пропонуємо учням послухати твір для виконання голосом без слів - “Вокаліз” Сергія Рахманінова. За час існування цього твору були зроблені різні варіанти його виконання - для скрипки, віолончелі, для струнного оркестру. Але прозвучить він так, як був створений автором: у виконанні високого жіночого голосу (сопрано) в супроводі фортепіано.

Після прослуховування та інтерпретації твору нагадуємо учням про особливості життєвого і творчого шляху С.Рахманінова.

Порівнюючи жанри вокалізу та пісні, акцентуємо увагу на їх особливостях та важливій ролі літературного (поетичного) тексту в пісні.

Музичні твори з фонохрестоматії до уроку:
Пісня
за бажанням учнів чи за вибором вчителя - виконання.
"Ода пісні" О.Антоняка - розучування.
"Вокаліз" С.Рахманінова - слухання.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок Музика як вид мистецтва. Музичні жанри. Вокальна музика Музика як вид мистецтва
Музика як вид мистецтва. Твори мистецтва — кожний своєю мовою — відображають навколишній світ, настрої, емоції. Музика – мистецтво,...

Курсова робота Культура Київської Русі ІХ першої половини хііст....
Культура Київської Русі ІХ – першої половини хііст. (архітектура, мистецтво, музика)

Розвиток образів у різних видах мистецтва: в літературі, кіно, музиці
Музичний, літературний та кіно-матеріал: М. Скорик ІІ частина («Іван та Марічка») «Гуцульського триптиха», М. Коцюбинський «Тіні...

Тема. Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших...
Ро літературу як мистецтво слова, сприяти усвідомленню школярами місця літератури серед інших видів мистецтва; розвивати творчі здібності,...

Уроку Дата Календарно тематичне планування уроків зарубіжної літератури
Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів мистецтва. В. Вордсворт «До прекрасного». Уславлення в сонеті величезної...

Уроку
Вступ. Слово в житті людини. Краса світу й людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного...

П 57 мистецтво як засіб духовного становлення особистості медичного працівника
Ключові слова: культурологія, духовний розвиток особистості, мистецтво, естетичне середовище, естетична культура, естетичне виховання,...

Література тема уроку
Вступ. Слово в житті людини. Краса світу й людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного...

А. Література. Б. Мистецтво (живопис, скульптура, архітектура; музика; театр, кіно)
Національно-культурне відродження в Україні та його занепад (1917-1939 рр.). Особливості розвитку світової культури

Уроку
«фольклор», «прислів’я», «приказка», «загадка», «пісня», розрізняє їх за будовою І художніми особливостями



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка