Пошук по сайту


Тема. Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів мистецтва. Вільям Вордсворт. «До Прекрасного» (8 клас) Мета

Тема. Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів мистецтва. Вільям Вордсворт. «До Прекрасного» (8 клас) Мета

Тема. Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів мистецтва. Вільям Вордсворт. «До Прекрасного» (8 клас)
Мета: продовжувати формувати уявлення учнів про літературу як мистецтво слова, сприяти усвідомленню школярами місця літератури серед інших видів мистецтва; розвивати творчі здібності, навички аналізу поетичного твору, навички зв’язного мовлення; виховувати почуття прекрасного, прищеплювати любов і повагу до мистецтва і зокрема художнього слова.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, комп’ютерні презентації.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Сьогодні я запрошую вас на перший у новому навчальному році урок світової літератури. Він присвячується Прекрасному. Саме так називають мистецтво. Світ мистецтва, цей прекрасний і чарівний світ - це необхідна і надзвичайно важлива складова нашого життя. Можливо, ми навіть і не замислюємося, яку величезну роль у нашому житті відіграє мистецтво.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перегляд комп’ютерної презентації

Учитель. Запрошую вас переглянути презентацію «Чарівний світ мистецтва». Я хочу, щоб після перегляду ви долучилися до обговорення питання про роль мистецтва у вашому житті.

Перегляд комп’ютерної презентації “Чарівний світ мистецтва»
Примітка. Комп’ютерну презентацію дивіться на сайті журналу у рубриці “Черговий номер».

2. Обговорення презентації

  • Поділіться враженням від перегляду презентації. З якими почуттями ви споглядали запропоновані зображення витворів мистецтва? Як ви гадаєте, чи можна сприймати мистецькі твори беземоційно? (Емоційний відгук – обов’язковий спосіб сприйняття твору мистецтва. Саме переживання якраз і свідчить, що сприйманий глядачем, читачем, слухачем твір має відношення до мистецтва, є мистецьким твором).

  • Які види мистецтва представлені в презентації? (Скульптура, живопис, вишивка, музика, література, кіномистецтво).

  • Який із видів мистецтва найближчий вам? Чому?

  • Визначте місце мистецтва у вашому житті за трьома рівнями: необхідне, важливе, неважливе.

  • Чи є серед вас ті, хто безпосередньо займається мистецтвом? Поділіться, будь ласка, враженнями, спостереженнями про роль мистецтва у своєму житті. Що б ви хотіли побажати тим своїм однокласникам, хто вважає присутність мистецтва у своєму житті неважливою.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

Отже, сьогодні ми вирушаємо у чарівний світ Прекрасного, у якому на нас чекає зустріч з різними видами мистецтва, але, звичайно, наша увага особливо буде зосереджена на художній літературі як мистецтві слова. Ми проведемо деякі спостереження та зробимо висновки щодо взаємозв’язків різних видів мистецтва. Гадаю, цікавим і радісним буде для вас знайомство з віршем англійського поета Вільяма Вордсворта «До Прекрасного».

Запишіть тему уроку «Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів мистецтва. Вільям Вордсворт «До Прекрасного»

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Гра «Вірю! – Не вірю!»
Учитель. Ми розпочинаємо нашу подорож грою. Тих, хто цінує мистецтво, я запрошую до участі у грі, в якій ви зможете продемонструвати свою обізнаність у галузі мистецтва.

Учні за бажанням об’єднуються в дві команди (по 3-4 особи в кожній). Решта учнів – глядачі. Учитель по черзі задає запитання командам. На роздуми у них є 30 с. За правильну відповідь команда може отримати 1-2 бали (залежно від повноти відповіді). Якщо команда не дає відповідь, запитання переходить до іншої команди.

Запитання

  1. Чи вірите ви, що Вальтер Скотт – автор історичного роману «Айвенго»? (Так).

  2. Чи вірите ви, що О.Генрі є автором оповідання «Останній дюйм»? (Ні. Автором оповідання «Останній дюйм» є Джеймс Олдрідж).

  3. Чи вірите ви, що Ісаак Левітан уславив своє ім’я створенням “Місячної сонати»? (Ні. Ісаак Левітан уславився як художник, автор відомих картин: «Осенний день. Сокольники», «Березовая роща», «Вечерний звон», «Над вечным покоем», «Золотая осень», «Март», «Озеро (Русь)» та ін. Автор «Місячної сонати» видатний німецький композитор Людвіг ван Бетховен).

  4. Чи вірите ви, що автором знаменитого «Реквієму» є Бах? (Ні. «Реквієм» створив Моцарт).

  5. Чи вірите ви, що Іван Айвазовський зображував на своїх полотнах морські пейзажі та сцени морських баталій? (Так. Його найвідоміша картина «Дев’ятий вал”).

  6. Чи вірите ви, що Майя Плісецька – відома російська поетеса? (Ні. Майя Плісецька – відома балерина).

  7. Чи вірите ви, що Микола Гоголь є автором балади «Вересковий мед»? (Ні. Автор балади Роберт Льюїс Стівенсон).

  8. Чи вірите ви, що музика, яку склав Берман, врятувала життя юній художниці в оповіданні О.Генрі? (Ні, Джонсі рятує художній шедевр Бермана – намальовані листочки плюща, з якими дівчина пов’язує своє одужання).

  9. Чи вірите ви, що в оповіданні Рільке «Пісня про Правду» центральними персонажами є митці - маляр Петро та кобзар Остап? (Так).

  10. Чи вірите ви, що роль Тараса Бульби у фільмі «Тарас Бульба» зіграв Остап Ступка? (Ні. Головну роль зіграв Богдан Ступка).

2. Обговорення гри

    • Хто помітив, які види мистецтва згадувалися у запитаннях? (Література, музика, живопис, кіно, балет).

    • Висловіть припущення, що поєднує всі види мистецтва? (Можливі відповіді: всі види мистецтв пов’язані з категорією прекрасного, вони мають однаковий позитивний вплив на духовну сферу людей).

3. Робота з віршем Вільяма Вордсворта «До Прекрасного»

Учитель. Гадаю, що знайомство з відомим віршем англійського поета кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. Вільямом Вордсвортом «До Прекрасного» надихне нас на роздуми про особливість мистецтва, яка є спільною для всіх його видів. Перш, ніж ми познайомимося з віршем, пропоную вам уважно прочитати прізвище поета та висловити свої припущення, в чому його символічність. (Символічно, що прізвище поета Wordsworth походить від англ. word – слово).

Завдання. Прочитайте вірш «До Прекрасного». З’ясуйте, в чому поет бачить силу мистецтва (всіх його видів).

Виразне читання вірша «До Прекрасного»

Вільям Вордсворт. «До Прекрасного»

Святе мистецтво! В пензлі чи пері
Є сила дати вічність кожній рисі,
Хмарини, що пливе в небесній висі,
Веселих промінців химерній грі;

Вони спиняють порух віт вгорі
І подорожніх, що ідуть у лісі,
І корабель, що при скелястім мисі
Навік в заливі кинув якорі.

Дитя весни, і літа, й падолисту,
Що вірно тчуть ясну твою окрасу,
Мистецтво, ти даруєш благодать.

І стримане, просте, хоч повне змісту,
Ти вмієш вирвать мить із плину часу
І в ній божисту вічність передать.

Переклад М.Стріхи

Обговорення за запитаннями

    1. Які види мистецтва згадуються у творі? (Живопис та література – «В пензлі чи пері…»)

    2. В чому, за думкою автора, сила мистецтва? («Є сила дати вічність кожній рисі…»). Як ви це розумієте? (Мистецтво здатне зупинити плин часу: наприклад, хмаринка вже давно розтанула високо у небі, а на картині художника або у вірші поета її художній образ житиме завжди.)

    3. Поясніть своїми словами, що таке художній образ. ( Це жива яскрава картина світу, зображена у творі в індивідуальному художньому осмисленні митця).

    4. Які художні образи згадуються у вірші «До Прекрасного»? Зачитайте.

    5. За допомогою чого у різних видах мистецтва створюються художні образи? (В музиці – за допомогою звуків; в живописі – за допомогою фарби і кольорів; у танці – за допомогою рухів; у скульптурі та архітектурі – за допомогою мармуру, каменю та інших будівельних матеріалів; у літературі художній образ створюється за допомогою слова).

Учитель. Усі види мистецтва важливі, але саме художню літературу називають «королевою» мистецтв.

      • Хто хоче висловити своє припущення, чому? (Словом можна описати і кольори на картині, і звуки в музиці, і рухи в танці та ін.)

Справді, ми тільки-но прочитали вірш Вордсворта «До Прекрасного». Саме за допомогою слова поет зумів розповісти про всі види мистецтва, здатні «вирвать мить із плину часу».

Як і личить «королеві», література щедро дарує іншим видам мистецтва художні засоби, прийоми, сюжети, мотиви, образи. Так, за мотивами художніх творів знімаються кінофільми, ставляться балети, опери, оперети, мюзикли, створюються мультфільми; літературних героїв увічнюють на своїх полотнах художники, у пам’ятниках – скульптори.

Давайте уважно переглянемо комп’ютерну презентацію «Взаємодія художньої літератури з різними видами мистецтва», щоб на конкретних прикладах пересвідчитися, який великий вплив має література як мистецтво слова на інші види мистецтва.

Коментований перегляд комп’ютерної презентації «Взаємодія художньої літератури з різними видами мистецтва» (Примітка. Комп’ютерна презентація розміщена на сайті нашого журналу в рубриці «Черговий номер»)

Учитель. Переглянувши презентацію, ми ще раз переконалися у справедливості думки Водсворта. Дійсно, святим і прекрасним мистецтво робить його здатність пробуджувати в наших душах світлі почуття – «дарувати благодать». І в цьому література як мистецтво слова займає центральне місце серед інших видів мистецтва.

ІV. Підсумок уроку

«Метод мікрофону».

Учитель. Вільям Вордсворт у вірші «До Прекрасного» висловив своє захоплення мистецтвом. А з якими словами ви б звернулися до Прекрасного?

V. Домашнє завдання. «Митцям» класу підготувати «творчу майстерню» «Мистецтво, ти даруєш благодать» (малюнки, фотографії, вироби із бісеру (інших матеріалів), вірші, музикантам підготувати музичні номери, танцівникам – танцювальні тощо).

Надія Дець, учитель світової літератури Штунської ЗОШ І-ІІІ ст. Любомльського району Волинської області

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Уроку Дата Календарно тематичне планування уроків зарубіжної літератури
Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів мистецтва. В. Вордсворт «До прекрасного». Уславлення в сонеті величезної...

Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів...
Місце національних літератур у всесвітньому літературному процесі, їх взаємодія І взаємовпливи

Уроку
Художня література як мистец­тво слова, її місце серед інших видів мистецтва. Вільям Вор-дсворт "До прекрасного"

Література тема уроку
Вступ. Слово в житті людини. Краса світу й людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного...

Уроку
Вступ. Слово в житті людини. Краса світу й людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного...

Календарно-тематичне планування уроків світової літератури
Вільям Вордсворт (1770 — 1850). Уславлення в сонеті «До прекрасно-го» величезної сили «святого мистецтва». Вірш Вордсворта як гімн...

Література як вид мистецтва. Художній образ. Учень (учениця): виявляє...
Лк специфічні ознаки різних видів мистецтва. Вічні образи в літературі й мистецтві

Література займає осібне місце серед інших видів мистецтв. На відміну...
Особливо охоче країни воліють продемонструвати свої надбання в сфері мистецькій, тим паче, що музика й малярство є мистецтвами в...

А література в контексті творів інших видів мистецтва
Загальна характеристика розвитку культури та літератури ХІХ століття, їхнього стильового розмаїття

Календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва. 5 клас За програмою «Мистецтво»
За програмою «Мистецтво» («Образотворче мистецтво») для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-9 кл.» /Авт. Л. Масол та ін.)



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка