Пошук по сайту


Урок №84 урок розвитку комунікативних умінь №21. Портретний нарис у публіцистичному стилі мета

Урок №84 урок розвитку комунікативних умінь №21. Портретний нарис у публіцистичному стилі мета

УРОК № 84

УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 21. ПОРТРЕТНИЙ НАРИС У ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ

Мета:

  • навчальна: продовжувати знайомити школярів із жанрами публіцистичного стилю, зокрема з портретним нарисом; подати відомості про основні ознаки цього жанру та його характерні ознаки; навчати скла­дати портретні нариси в публіцистичному стилі;

  • розвивальна: розвивати мовленнєво комунікативні вміння, збагачува­ти словниковий запас школярів;

  • виховна: виховувати толерантність, повагу до видатних людей.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, орфографія, пунктуація.

Міжпредметні зв’язки: мова, література.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних знань.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

ІІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ОСОБЛИВОСТЯМИ ЖАНРУ

Робота зі словником

Нарис — малий оповідний художньо-публіцистичний жанр, у якому автор зображує дійсні події та факти. Найчастіше нариси присвячують відтворенню сучасних подій чи зображенню людей, яких особисто знав письменник.

Нарис — центральний жанр публіцистики, що передбачає опе­ративний відгук на суспільно важливу подію, розкриття образу цікавої особи, створення портрету колективу, розповідь про побут, звичаї й людей певного регіону своєї й чужої країни.

Стратегія «Обмін інформацією після читання»

  • Скориставшись наведеною нижче інформацією, з’ясуйте особли­вості портретного нарису як жанру. Що нового ви дізналися?

Текст 1

Нарис — малий оповідний художньо-публіцистичний твір, у якому зображено дійсні факти, події й конкретних людей. Най­частіше нариси присвячують відтворенню сучасних подій чи зобра­женню людей, яких особисто знав письменник. Нарис оснований на спостереженнях і враженнях автора. Включає описові елементи (портрет, пейзаж, інтер’єр) і розповідь про дії героя нарису. Нариси бувають проблемні і портретні.

За обсягом наближається до невеличкого оповідання.

Текст 2

Особливе місце посідає портретний нарис. Правда, на сьогодні значення цього терміна дещо змінилося. Класики літератури, малю­ючи портрети тих чи інших людей, досліджували їхній внутрішній світ, малювали його так, щоб читачі зрозуміли, що є дійсною під­основою вчинків і поведінки героїв. Автори вказували, явно чи при­ховано, на найдраматичніші риси героїв, визначали, що відрізняє їх від інших людей. Вважалося, що ніякий інший жанр не здатний так відреагувати на найгостріші проблеми сучасності. На це здат­ний тільки портретний нарис.

Текст 3

Портретний нарис, як будь-який інший жанр літератури, має свої характерні особливості. Мета нарисовця — розповісти про іншу людину, показати його таким, яким він бачиться авторові твору. Нарисовець повинен зобразити героя, з документальною точністю намалювавши його портрет, показавши його поведінку або вчинки в нестандартних ситуаціях. Важливо пам’ятати, що писати нарис можна тільки на основі добре вивченого матеріалу: на відміну від оповідача, нарисовець не може домислювати події. Він працює виключно з документальними матеріалами.

Текст 4

Створюючи портретний нарис будь-якої людини, слід правильно подати свій виклад, підібрати захопливі початок і кінець для роз­повіді. Потрібно вміти порушити інтерес до героя, змусити думати про нього навіть після того, як нарис буде прочитаний і відкладений убік. У жодному разі не можна починати розповідь банальними фразами (наприклад, «Я хочу розповісти …», «Мою маму звати …» та ін.). Початок має бути цікавим. Ось вдалі приклади: «А ще життя прекрасне тим, що в ній є мама …»; «Її очі стають переді мною у най­важчі моменти життя …»; «Що ви пам’ятаєте про своє дитинство?».

ІV. ОЗНАЙОМЛЕННЯ ЗІ ЗРАЗКОМ

Робота з текстом-зразком

  • Прочитайте зразок нарису. Визначте тему і основну думку. Зна­йдіть у тексті основні частини. Придумайте заголовок.

В історії кожного народу є видатні постаті, які своєю життєвою позицією вирішили його подальшу долю.

Уже для багатьох поколінь українців — і не тільки українців — Т. Шевченко означає так багато, що сама собою створюється ілюзія, ніби ми все про нього знаємо, все в ньому розуміємо, і він завжди з нами.

Ми щиро захоплюємося високим образом Кобзаря, його любові до України. Та чи можемо сповна уявити собі, що за цим стояло, скільки це вимагало душевних сил і боротьби, скільки коштувало мук та болю, скільки для цього треба було прозрінь думки й висоти духу?

Тарас Шевченко прожив коротке життя. Лише 47 років. 24 з них він був кріпаком, 10 років томився в казематі та на засланні і тільки неповних тринадцять літ був на волі.

Сьогодні ми розуміємо Тараса Шевченка настільки, наскільки розуміємо себе — свій час і Україну в ньому.

Зрозуміти Т. Шевченка як сина своєї доби, ким він був для України у ХІХ ст., допоможуть нам думки видатного історика М. Грушевського: «Великою потіхою для України було огненне слово Шевченкове. Вступив знов дух по довгих віках в українське серце. Подумали українці, що й вони між людьми не послідні, коли між ними з’явився такий поет, не з розкішних палат, а з під убогої стріхи!» (За Н. Бенькалович)

  • Які ознаки публіцистичного стилю має текст?

  • Доведіть, що наведений текст — портретний нарис.

Робота з пам’яткою

  • Готуючись до написання нарису, скористайтеся таким планом:

1. Подумайте, про яку людину ви будете розповідати.

2. Придумайте назву для вашого нарису.

3. Підберіть необхідний для роботи матеріал.

4. Складіть план твору.

5. Подумайте, які мовні засоби можна використати, щоб портрет­ний нарис був цікавим.

V. НАПИСАННЯ ТВОРУ НА ЧЕРНЕТЦІ

Складання робочих матеріалів для твору

VІ. УДОСКОНАЛЕННЯ НАПИСАНОГО (САМОРЕДАГУВАННЯ ТВОРУ-НАРИСУ)

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Зачитування кращих робіт

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

  • Виконайте вправу за підручником.

  • Груповий творчий проект: оформіть газету, розмістивши в ній написані нариси. Придумайте назву газети.


Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»

© ТОВ «Видавнича група Основа», 2016

Джерела:

1. Усі уроки української мови. 7 клас. ІI семестр / Є. П. Голобородько, К. Ю. Голобородько, О. А. Павлик, С. В. Мунтян, І. А. Бондаренко. — Х. : Вид. група «Основа», 2015. — 237, [3] с. — (Серія «Усі уроки»). — ISBN 978-617-00-2470-1.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Усний твір роздум на морально – етичну тему в публіцистичному стилі
Мета: навчити учнів самостійно добирати І систематизувати матеріал відповідно до теми та основної думки висловлювання, будувати логічно...

І. Побудуйте роздум у публіцистичному стилі (об­сяг: 0,5 – 1 сторінка),...
Побудуйте роздум у публіцистичному стилі (об­сяг: 0,5 – 1 сторінка), ствердивши або спростувавши одну з таких тез

Урок 24 Тема «Художні напрямки та стилі»
Тема «Художні напрямки та стилі» продовжить знайомити Вас із стильовими ознаками сучасних напрямків художньої культури. Ви довідаєтесь...

Програма роботи гуртка «загадки фразеології»
Керуючись цим принципом, учитель має приділяти увагу вдосконаленню комунікативних умінь, збагаченню й активізації словникового й...

Урок №1Дж. Г. Байрон англійський поет-романтик, фундатор течії байронізму....
Застосування інтерактивних форм та методів діяльності на уроках Світової літератури. Село Старий Кривин: Старокривинська зош І-ІІІ...

Урок-пракутикум учителя історії Великоберезнянської гімназії Савко...
Використання додаткових джерел інформаційних та інтерактивних методик на уроках історії з метою розвитку пізнавальних інтересів учнів...

«Система роботи з формування комунікативних можливостей учнів. (кінець...
«Корекція комунікативних можливостей та соціалізація учнів в умовах розвитку громадянського суспільства»

Уроку літературного читання 2 клас Тема. Підсумковий урок за темою «Українські народні казки»
Мета: систематизувати знання дітей про українські народні казки; перевірити рівень сформованих в дітей знань, умінь, навичок

Мась Людмила Петрівна
Тема досвіду: «Роль інтерактивного навчання в формуванні комунікативних умінь та навичок учнів»

Експериментальний урок для російськомовного класу. Рівняння. Розв’язування...
Т. В. Глєбова,учитель математики, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «учитель-методист»



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка