Пошук по сайту


Моя мальовнича Україна та її Великий син Т. Г. Шевченко

Моя мальовнича Україна та її Великий син Т. Г. Шевченко

Наталя Василівна Куць

вихователь ДНЗ №5 " Дзвіночок"

м. Жашкова Черкаської області

Стаття присвячена роботі дошкільного навчального закладу по ознайомленню дітей з життєвим шляхом великого сина українського народу – Т. Г. Шевченка та окремими його творами, залученню їх до глибин Шевченківської мудрості, розкриття ідейного змісту творів, формування розуміння Шевченка, як генія, найвидатнішої постаті в історії України.

Поетична скарбниця Т. Г. Шевченка як чинник

формування характеру дитячої особистості
9 березня 2014 року вся громадськість України відзначатиме 200-річчя з дня народження Тараса Григоровича Шевченка – видатного поета, письменника і художника. Працюючи в дитсадочку, я, як вихователь, поставила перед собою мету з раннього віку прививати любов дітей до нашої України та її творчої спадщини. Провідне місце в цій роботі займає ознайомлення з творчістю Великого сина нашої мальовничої України - Т. Г. Шевченка. В поетичній спадщині Т. Г. Шевченка є багато творів, які педагоги дошкільники використовують в своїй роботі. Його вірші - то скарбниця народу, краса нашої землі, любов і переживання за долю українців та сила слова, яке підбадьорює, навчає, додає мудрості.

Вірші Т.Г.Шевченка використовую також для розширення знань та уявлень дошкільників про навколишній світ, для удосконалення інтонаційної виразності мовлення , збагачення словникового запасу, а також для розвитку мовленнєвої діяльності в цілому. Поетичні твори Т. Г. Шевченка «Садок вишневий коло хати», «Тече вода з-під явора», «Тече вода із-за гаю», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Зацвіла в долині червона калина», «І досі сниться», «Встала весна», «Ой діброво — темний гаю» допомагають у доступній формі познайомити дітей із з минулим України, глибше побачити та відчути красу рідного краю. Організація спостережень в природі, хвилинок милування з використанням поезій Кобзаря, виховують у дошкільників бажання оволодівати досконало рідною мовою, сприяють естетичному вихованню дітей, дарують їм хвилинки радості, сприяють естетичному вихованню дошкільників. Вірші Т.Г.Шевченка, завдяки своїй виразності, музичності, своїм змістом дарують дитині відчуття здивування, захоплення. Крім того, твори поета – це скарбничка словникового запасу дошкільника, розширення його словниково-смислової компетентності. Вірші Шевченка та його творчість є живою й діючою силою. Це прекрасно висловив Максим Рильський : ...В сім'ї великій, У цвіту садів прекрасних Буде жити він вовіки, Як безсмертний наш сучасник.

Заняття на тему: " Моя мальовнича Україна та її Великий син Т. Г. Шевченко.

( старша група )

Мета. Розширювати знання дітей про нашу Україну. Учити шанувати її історію та творчу спадщину нашого народу. Продовжувати ознайомлювати дітей з життям і творчістю Великого поета України - Т. Г. Шевченка; викликати бажання слухати та розповідати його вірші, розглядати ілюстрації. Розвивати у малят національну свідомість, гордість за свою Батьківщину та свій народ. Викликати емоційний відгук на прослухані віршовані твори; навчати сприймати їх зміст та відображати його в малюнку. Закріплювати вміння послідовно та зв’язно розповідати про свої особисті сприйняття. Виховувати любов до Батьківщини, народної творчості.

Обладнання. Збірка віршів Т. Г. Шевченка " Кобзар", ілюстрації верби та калини, загадка про калину, портрет Т. Г. Шевченка, макет подвір’я, тину, гілочка вишні, зразок роботи вихователя ( намальований вінок з квітів ), папір, фарби, пензлики, підставки під пензлики, баночки з водою, ганчірочки.

Х І Д З А Н Я Т Т Я :

Вихователь. Діти, сьогодні ми з вами ознайомимось із скарбами нашого українського народу. Але ці скарби незвичайні: їх відчувають не тільки на слух, а й серцем та душею. Тож, вирушаймо у цю цікаву та незвичайну мандрівку.

1 зупинка " Моя Батьківщина". Послухайте, будь ласка, вірш " Наша Батьківщина":

Любі друзі! Хоч маленькі,

Ми вже добре про це знаєм,

Що звемося українці

Й українських предків маєм.

Батько, мати, брат, сестричка

І всі інші члени роду -

Всі належать до одного

Українського народу.

Бо родитись українцем -

Це велика честь і слава,

Рідний край свій полюбити -

Найважливіша з усіх справа.

- Як називається наша країна? - Які ви знаєте вірші про Україну? ( розповідання віршів дітьми ).

Вихователь. Україна - це наша Батьківщина, край, де ми народилися і живемо, де жили наші предки ( бабусі, дідусі ). Наш народ має свої звичаї, традиції, культуру. - Які ви знаєте символи нашої України? ( відповіді дітей ).

Вихователь. Герб - це символ влади. Це дуже старовинний знак. Йому понад 1000 років. Тризуб нагадує маму, тата і дитину. Вони символізують силу, любов і мудрість.

На прапорі дві смуги - жовта і блакитна. Жовтий колір - колір пшениці, сонця, хліба. Синій - колір чистого, мирного неба.

Гімн - це найголовніша пісня України. Діти, а як треба слухати гімн? ( Стоячи ). Давайте встанемо і послухаємо цю урочисту пісню ( звучить гімн ). А скажіть, яке місто є столицею нашої країни? ( Київ ). Розкажіть, що ви знаєте про Київ? ( Відповіді дітей ).

Вихователь. Діти, щойно ми з вами побували на 1 зупинці " Моя Батьківщина". Щоб ви намалювали, якби вам запропонували зобразити Україну? ( Гори, річки, дерева, квіти, маму, тата... ). Я гадаю, ваш малюнок був би світлим та сонячним, веселим та радісним, як і наша Україна.

А зараз 2 зупинка " Моя мова".

- Яка мова є рідною для нас з вами? ( Українська ). - Чому ви так думаєте? ( Тому що ми українці ).

Вихователь. Українська мова - мова наших дідів і прадідів, славного нашого українського народу. У ній наша багата історія, героїчне минуле, наші традиції та звичаї. Мова приходить у життя кожної людини, дитини з її народженням. Ще не розуміє немовля слів, але прислухається до маминого голосу, замовкає, коли чує мамину колискову. Нашу мову називають співучою, ніжною, мелодійною.

Діти, я вам пропоную пограти в гру " Моя мова - найбагатша". Мета: продовжувати вчити дітей добирати групи споріднених слів. Наприклад: мама - матуся, матінка, мамуля, мамочка тощо. ( Слова " тато", " дитина", " сонце" ).

Хочу з вами ще погратися в гру, яка називається " Назви, яка вона мова". Мета: закріплювати вміння дітей добирати прикметники, характеризуючи рідну українську мову. ( Діти грають в гру ).
Вирушаємо на 3 зупинку, яка називається " Без верби і калини нема України".

Вихователь. Саме так звучить українське прислів’я. Наш народ з давніх-давен шанує калину і вербу. Ці дерева - наші символи і обереги. Був такий звичай висаджувати вербу на городі та біля ставків. Вона оберігала джерельця та річки від замулювання. З верби робили ясла, плели кошики ( розгляд ілюстрацій ). А зараз послухайте і відгадайте загадку:

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою красиву вроду. ( Калина )

Вихователь. Діти, є така легенда. Ішла дівчинка на ім’я Калинка. Прийшла до криниці, задивилася на свою красу, замилувалася; випила води з тієї криниці і перетворилася на калину - прекрасний кущ.

У народі цінують калину за її цілющі властивості ( розгляд ілюстрацій ). Давайте вивчимо це народне прислів’я напам’ять: " Без верби і калини нема України".

Фізкультхвилинка " Батьківщина" .

Діти стоять у колі. Он повзе мурашка ( присіли ), Он хлюпоче річка ( взявшись за руки, погойдують ними ). Не зривай ромашку ( заперечне хитання головою ), Не топчи травичку ( ходьба навшпиньки ). В зелені діброва, в китицях ліщина ( йдуть один за одним по колу ), Глянь, яка чудова наша Україна ( повороти тулуба в сторони, руки на поясі ). Журавлі над лугом линуть рівним клином ( легкий біг по колу ). Будь природі другом, Батьківщині - сином ( діти беруться за руки, підіймають їх вгору і йдуть по колу ).

Аж ось і 4 зупинка " Твої сини, Україно".

Вихователь. Малята, подивіться на портрет і пригадайте, хто це? ( Т. Г. Шевченко ). - Де ви бачили цей портрет? - Хто такий Т. Г. Шевченко? - Які ви знаєте вірші написані ним?

Вихователь. Тарас Григорович Шевченко - це великий поет нашої рідної України. Він є її сином. Шевченко народився у великій, але дуже бідній сім’ї. Тяжким було його дитинство. Але талант Тараса помітили і допомогли йому продовжити навчання. Знаючи багато народних пісень, розповідей, він почав писати вірші про Україну, про її народ, про життя селян, про природу ( вихователь з дітьми розглядає " Кобзар" та ілюстрації ).

Читання вірша" Садок вишневий коло хати" ( демонстрація макету подвір’я, тину, гілочки вишні ). Бесіда за змістом вірша: - Хто написав цей вірш? - Про яку пору року говориться у вірші? - Чому так вирішили?

Читання вірша " Дивлюся, аж світає..." Бесіда за змістом вірша: - Як ви гадаєте, яку частину доби описав поет у вірші? - Як розумієте вислів " Край неба палає"? - Чи доводилось вам спостерігати схід сонця? - Які ваші враження?

Вихователь. Діти, а зараз я пропоную вам погратися в гру " Знайди і покажи". Мета. Закріплювати знання про вірші Т. Г. Шевченка, удосконалювати вміння впізнавати за ілюстрацією літературний твір.
Читання вірша " Встала весна". Бесіда: - Про яку пору року розповідається у вірші? - Що з’являється на землі весною? - Які квіти оспівує поет?

Народна гра " Сплетемо віночок". Мета. Продовжувати навчати дітей помічати красу рідного краю, квіти. Закріплювати вміння плести вінок, водити хоровод, повторюючи слова народної гри . Виховувати любов до народної творчості. Візьмемось за руки, підемо на луки. Там сплетемо віночок, підемо в таночок. В кого кращий віночок, той піде у таночок.

Вихователь. Т. Г. Шевченко дуже любив свою рідну Україну, її красиву природу, народ і вірші писав про них рідною українською мовою, такою красивою, ніжною, співочою. Шевченко не тільки писав красиві вірші, а ще й малював краєвиди рідної серцю землі, її лани, ріки, дерева, квіти.

Ми з вами гралися у гру і плели віночок з квітів, а ще ми можемо намалювати квіти і коли зберемо разом усі малюнки, то " сплетемо" віночок з наших робіт.

Ось нарешті 5 зупинка " Квітковий віночок у малюнку".

Розгляд зразка та показ послідовності виконання роботи, пригадування прийомів малювання. Робота дітей, індивідуальні вказівки. Аналіз дитячих робіт.

Підсумок: - Чи цікавою була наша мандрівка? - Що сподобалось найбільше? - Що запам’яталось нового?

Вихователь. Я думаю, мандрувати по нашій Батьківщині ми ще не закінчили. Попереду в дитячому садочку у нас ще багато цікавого, нового, корисного.

Л І Т Е Р А Т У Р А :

1. За редакцією Г. Басюк " Улюблені вірші для улюблених дітей". Р. Завадович " Наша Батьківщина", ст. 352.

2. Леся Вознюк " 1000 загадок". Видавництво: Тернопіль, 2006, ст.53, №335.

3. " Усі заняття в дошкільному закладі". Видавнича група " Основа", 2012, ст. 480.

4. В. Л. Сухар " Планування роботи за сферами життєдіяльності" 5 - 6 років. Видавництво " Ранок", 2010, ст. 120.


поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Тарас григорович шевченко – великий син україни
Т. Шевченка; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчі здібності дітей, музичний слух, почуття ритму; виховувати любов...

Відділ культури Чемеровецької рда чемеровецька центральна районна бібліотека
Нас просто не існує без Шевченка. У ньому всі мрії наші, усе буття, уся історія наша. Відомо, що Україна – це Шевченко, а Шевченко...

“Т. Г. Шевченко – солдат”
Під час переходу з Орської фортеці до укріплення Раім у складі Аральської описової експедиції Т. Шевченко написав вірш «У бога за...

Сценарій свята «Шевченко наш. Він для усіх століть…»
Великий Кобзар приходить до нас І щороку новим, неповторним. Тарас Григорович Шевченко велика І невмируща слава українського народу....

Тема: Шевченко це Україна

Методичні рекомендації щодо написання та оформлення пошукових І науководослідницьких...

Регламент проведення обласної конференції ІІ етапу Всеукраїнської...
Переяславська, 7 Г, м. Чернівці, 58008, тел.(03722) 4-18-00, факс (0372) 54-45-78

Дослідження «Великий Кобзар в історії нашого краю»
Актуальність теми: Сьогодні ми готуємося до відзначення 200-річчя видатного поета, художника, Пророка Т. Г. Шевченка. Тарас Шевченко...

Сценарій «Тарас Шевченко син України»
Зала прибрана за українським звичаєм. На центральній стіні — портрет Тараса Шевченка; під портретом — столик, де ваза з квітами та...

Морозова Л. Г. Українська література. 8 клас: Плани-конспекти уроків. 2-е видання
Тема: Павло Тичина. Розповідь про поета. Аналіз поезій «Світає», «Україно моя, моя люба Вкраїна…». Своєрідність римування



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка