Пошук по сайту


Урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)

Урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)

Головні члени речення

Марія Лилик, учитель української мови та літератури

СЗШ №23 м. Львова

Мета: поглибити знання учнів про головні члени речення; формувати вміння використовувати здобуті знання га практиці; розвивати усне й писемне мовлення; сприяти розвитку мислення; виховувати любов до рідного слова, почуття гордості за свій народ, шану до геніального українського поета Т.Шевченка.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення восьмикласників із темою, метою і завданнями уроку

Кобзарем ми його звемо,

Так від роду і до роду,

Кожен вірш свій і поему

Він присвячував народу.

М. Рильський

ІІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація резервів учнів

  • Проблемна бесіда за питаннями

  1. що вам відомо про головні члени речення з попередніх класів?

  2. шо таке підмет?

  3. що таке присудок?

  4. навести приклади.

  • Робота з текстовим матеріалом.

Прочитайте текст. Знайдіть головні члени речення.

Я не знаю іншого поета, який би так повно поєднав у собі поета національного і поета народного, як Шевченко.

…З самої гущі народної встає великий національний поет України Тарас Григорович Шевченко, який повно відбив і в творчості своїй, і в страдницькому житті, і навіть у зовнішності свою прекрасну, багатостраждальну Україну.

Безстрашна революційність, запорізька жадоба волі, залізна впертість, зосереджений гнів і велика любов, славне минуле в боротьбі з гнобителями, лукавий гумор, незрівнянна музика української мови, запах квітучих вишневих садів, пірамідальні тополі над білими хатами – все це в поезії Шевченка.

Любити Шевченка – любити Україну. Любити Україну – любити Шевченка.

Вікентій Вересаєв

IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Колективна робота з таблицями (див. додаток)

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Робота біля дошки

  • Записати речення, розставити розділові знаки, підкреслити головні члени речення.

  1. «Плавай, плавай, лебедонько,

По синьому морю,

Рости, рости, тополенько,

Все вгору та вгору…»

«Тополя»

  1. Чорніє поле, і гай, і гори,

На синє небо виходить зоря.

«Сонце заходить, гори чорніють…»

  1. Любо, любо стало,

Пташечка зраділа

І защебетала.

«Зацвіла в долині…»

  1. Одно-однісіньке під тином

Сидить собі в старій ряднині

Мені здається, що се я,

Що це ж та молодість моя.

«І золотої, й дорогої…»

  • Записати речення. Знайти і підкреслити підмет і присудок. Виберіть речення, в якому підмет виражений субстантивованим прикметником.

  1. Ставок, гребелька і вітряк

З-за гаю крилами махає.

«Ми вкупочці колись росли…»

  1. Сем’я, вечеря коло хати,

Вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає…

«Садок вишневий коло хати…»

  1. Уже покликали до паю,

А я собі у бур’яні

Молюся богу ….

«Мені тринадцятий минало»

  1. Село неначе погоріло,

Неначе люди подуріли,

Німі на панщину ідуть

І діточок свої ведуть!..

«І виріс я на чужині…»

  1. За що, не знаю, називають

Хатину в гаї тихим раєм.

«Якби ви знали, паничі…»

  1. Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.

«Причинна»

  1. Моя мати… чого вона,

Вона все журилась

«Лілея»

  1. Старий воли випрягає,

Занози ховає.

«Наймичка»

  1. Ввійшов Марко в малу хату

І став у порогу…

«Наймичка»

  • Спишіть. Визначте головні члени речення в кожному реченні. Підкресліть їх. Знайдіть речення в якому підмет виражений займенником.

  1. Привітай же, моя ненько,

Моя Україно,

Моїх діток нерозумних,

Як свою дитину.

«Думи мої, думи…»

  1. Як сніг, три пташечки летіли

Через Суботове і сіли

На похиленому хресті

На старій церкві

«Бог простить: ми тепер душі,

А не люди…»

«Великий льох»

  1. Радуйся, ниво неполитая

Радуйся, земле, неповитая

Квітчастим злаком! Розпустись,

Рожевим крином процвіти

І процвітеш, позеленієш,

Мов Іорданові святиє

Луги зелені береги!

«Ісаія. Глава 35»

  1. Лину я, лину, думку гадаю,

І ніби сонце одпочиває.

Чорніє поле, і гай, і гори,

На синє небо виходить зоря.

«Сонце заходить, гори чорніють…»

  1. Пострижемося ж у лакеї

Та ревносно в нові лівреї

Заходимось царів любить.

Шкода і оливо тупить.

«Царі»

  1. Мій брате єдиний !

Хто їй лихо заподіяв?

«Лілея»

  1. Уже як хочете, хоч лайте,

Хоч і не лайте, й не читайте,

Про мене… Я і не прошу,

Для себе, братики, спишу,

Ще раз те оливо потрачу…

«Меж скалами…»

  1. А мене пан

Взяв догодувати

«Лілея»

  1. Стоять собі. Мов сторожа,

Розмовляють з полем.

«Сон

  • Прочитайте. В кожному з речень визначте граматичну основу. З’ясуйте, у якому реченні присудок виражений дієсловом дійсного способу.

  1. …Возвеличу

Малих отих рабів німих!

Я на сторожі коло їх

Поставлю слово.

«Подражаніє 11 псалму»

  1. Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!..

«Ну що б, здавалося, слова…»

  1. Мені невесело було

Й на нашій славній Україні.

«Не гріє сонце на чужині…»

  1. Над річкою, в чистім полі,

Могила чорніє.

«Тарасова ніч»

  1. Весна. Садочки зацвіли,

Неначе полотном укриті…

«Чума»

  1. Три явори посадила

Сестра при долині

А дівчина заручена – Червону калину.

«Ой три шляхи широкії…»

  1. Вітер в гаї нагинає

Лозу і тополю.

«Мар’яна-черниця»

  1. А тим часом місяць пливе оглядать

І небо, і зорі, і землю, і море.

«Гайдамаки»

  1. Рости, рости моя пташко,

Мій маковий цвіте.

«Маленькій Мар’яні»

  1. У темному гаю,в зеленій діброві,

На припоні коні отаву скубуть;

Осідлані коні, вороні, готові.

«Гайдамаки»

  1. В своїй хаті своя й правда,

І сила, і воля.

«І мертвим, і живим…»

  1. Нема на що подивитись,

З ким поговорити.

«Лічу в неволі дні і ночі…»

  1. Молилася своїм пенатам

І в капітолій принесла

Немалі жертви

«Неофіти»

  1. Уже прийшов! Біжи швидче!

Швидче веди в хату!..

«Наймичка»

  • Спишіть, розкриваючи дужки і вставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть головні члени речення. У якому реченні простий дієслівний присудок виражений дієсловом наказового способу.

  1. Огні горять, музика грає,

Музика плаче, завиває.

«Огні горять…»

  1. Село! І серце одпочине.

Село на нашій Україні –

(Не) наче писанка село,

Зеленим гаєм проросло.

«Княжна»

  1. Зацвіла в долині

Червона калина

(Ні) би засміялась

Дівчина –дитина.

«Зацвіла в долині…»

  1. І мене в сем’ї великій

В сем’ї вольній новій

(Не) забудьте пом’янути

(Не) злим тихим словом.

«Заповіт»

  1. Покинь мене забудь мене

Та (не) кидай сина.

«Катерина»

  1. Минає

(Не) ясний день мій; вже смеркає;

Над головою вже несе

Свою (не) клепаную косу

Косар (не) певний…

«Невольник»

  1. Давно вже я сиджу в неволі

(Не) наче злодій взаперті.

«Неофіти»

  1. (Не) наче сонце засіяло

(Не) наче все на світі стало

Моє… лани гаї сади !..

«Мені тринадцятий минало»

  • Прочитайте. Випишіть головні члени речення. У якому реченні підмет виражений числівником.

  1. Вітер в гаї не гуляє –

Вночі спочиває.

«Утоплена»

  1. Заридала Катерина

Та бух йому в ноги.

«Катерина»

  1. Україно, Україно!

Серце моє, ненько!

Як згадаю твою долю,

Заплаче серденько!

«Тарасова ніч»

  1. Живе … умирає … одно зацвіло,

А друге зав’яло, навіки зав’яло…

«Гайдамаки»

  1. Така її доля…О боже мій милий!

За що ти караєш її, молоду?

«Причинна»

  1. У неділю на вигоні

Дівчата гуляли,

Жартували з парубками.

Деякі співали.

«Мар’яна-черниця»

  • Завдання для кмітливих «Загадковий напис» У кожному кружечку зашифроване слово. На перший погляд здається, що літери в кружечках безладно розкидані. Насправді це не так. Якщо ви відновите їх розміщення, то прочитаєте уривок з вірша Т. Шевченка.



Відповідь.

Ми вкупочці колись росли,

Маленькими собі любились,

А матері на нас дивились

Та говорили, що колись

Одружимо їх. Не вгадали.

«Ми вкупочці колись росли…»

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання.

  • Скласти висловлювання на тему «Шевченко в моєму житті», використавши прості й складені підмети і присудки.

Додаток

Таблиця 1



Таблиця 2

Складений дієслівний присудок



Таблиця 3

Складений іменний присудок



Таблиця 4

Алгоритм характеристики присудка



Таблиця 5



Таблиця 6

Таблиця 7

Алгоритм характеристики підмета



Таблиця 8




поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Тема: "Методика формування англомовної компетенції учнів в аудіюванні"
Мета: Набути знань та оволодіти методичними вміннями, необхідними для формування в учнів аудитивної компетенції

Урок засвоєння нових знань
Такий тип роботи необхідний для виховання почуття колективізму, доброти, людяності, співпереживання

Предмет астрономії. Її розвиток І значення в житті суспільства
Тип уроку: урок засвоєння нових знань [за підручником І. А. Климишина, І. П. Крячка “Астрономія” § 1]

Тема: "Методика формування англомовної фонетичної компетенції учнів"
Мета: Набути знань та оволодіти методичними вміннями, необхідними для формування в учнів фонетичної компетенції

Тема: "Методика формування англомовної граматичної компетенції учнів"
Мета: Набути знань та оволодіти методичними вміннями, необхідними для формування в учнів граматичної компетенції

Тема: "Методика формування англомовної лексичної компетенції учнів"
Мета: Набути знань та оволодіти методичними вміннями, необхідними для формування в учнів лексичної компетенції

Тема: "Методика формування мовленнєвої компетенції учнів у читанні"
Мета: Набути знань та оволодіти методичними вміннями, необхідними для формування в учнів компетенції у читанні англійською мовою

Тема: "Методика формування мовленнєвої компетенції учнів у письмі"
Мета: Набути знань та оволодіти методичними вміннями, необхідними для формування в учнів компетенції у письмі англійською мовою

Урок засвоєння нових знань. Форма проведення уроку. Урок-знайомство....
Автор: Хмура С. Ю. – вчитель зарубіжної літератури Хустського навчально-виховного комплексу №1 Хустської міської ради Закарпатської...

Урок засвоєння нових знань
Епіграф: у чому призначення людини? Бути людиною! С.Є. Лєц Станіслав Єжи Лєц польський



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка