Пошук по сайту


Зміст

Зміст

Сторінка1/3
  1   2   3


Зміст


Зміст 2



Туве Янсон. Анкета письменниці

1. Туве Янсон (1914 -2001) – фінська письменниця, художник-ілюстратор

2. Прізвище та ім'я: Туве Маріка Янсон

3. Дата народження: 9 серпня 1914 року Місце народження: Гельсингфорс, Велике князівство Фінляндське, Російська імперія

4. Сім’я: мати - відома художниця Сігне Гаммартсен, ілюстратор книг; батько - визнаний скульптор Віктор Янсон. Енергійна й талановита тітонька любила ліпити з гіпсу чудернацькі фігурки. Туве була старшою серед трьох дітей. Брат Пер-Улоф - відомий фотограф, другий брат - Ларс - художник.

5. Освіта: Отримала диплом факультету красних мистецтв Шведської Художньої Академії. Стажувалася в художніх школах Франції, Німеччини, Італії.

6. Професія: Професійна художниця, з 10-річного віку ілюструвала популярний дитячий журнал у Фінляндії. Спеціалізувалася на карикатурі. Першу персональну виставку було відкрито в Гельсінкі у 1943 році.

7. Захоплення: Дуже любила англійську літературу й тому працювала над ілюстраціями до книг Льюїса Керролла та Рональда Руела Толкієна. Пристрастю Туве Янсон був театр, де з її ініціативи почали йти вистави про мумі-тролів.

8. Основні твори: Цикл повістей про Мумі-тролів приніс Туве Янсон всесвітню славу. «Капелюх Чарівника», «Комета прилітає», «Небезпечне літо», «Зима-чарівниця».

9. Переклад українською мовою. Наталя Іваничук. Видавництво Старого Лева.

10. Відзнаки та нагороди:

• Премія імені Нільса Хольгерсона кращому дитячому письменнику року (1953);

• Медаль Г.Андерсена за внесок у розвиток дитячої літератури (1966);

• Премія Шведської академії мистецтв (1972);

• Золота Президентська медаль Фінляндії (1976);

• Почесне звання доктора мистецтвознавства університету Гельсінкі (1978);

• Премія імені Сельми Лагерлеф за внесок у літературу (1993);

• Літературна премія Американо-Скандинавського культурного фонду.(1996).

З 2002 року у Фінляндії засновано премію імені Туве Янсон, яку вручають письменникам, котрі пишуть для дітей.

11. Дата смерті та місце поховання: 27 червня 2001 року, Гельсинки, Фінляндія

Туве Янсон Цикл про Мумі-тролів. Характеристика персонажів

Мумі-тато має золоті руки, він збудував блакитний будиночок. Він з великою повагою ставиться до Мумі-мами, для нього її слово – закон. Мумі-тато не боїться нічого, він любить море і гарні пригоди, пише цікаві мемуари.

Мумі-мама - дружина Мумі-тата, мама Мумі-троля. Найкраща мама у світі! Завжди готова прийняти нових друзів улюбленого сина, нагодувати їх, пригорнути, заспокоїти, сказати добре, лагідне слово...

Мумі-троль – син Мумі-мами та Мумі-тата. Дуже зворушливий, добрий і чуйний, в цілому сміливий, але іноді чогось боїться... Легко заводить нові знайомства, чим іноді добавляє клопоту Мумі-мамі...

Чмих – син Сос і Шнирька. Трішки жадібний, любить поскиглити. Небайдужий до всього яскравого, мріє мати власного друга, іноді самотній. Іноді проявляє почуття страху, неспокою...

Хропусь – брат Хропусі . Зовні схожий на Мумі-троля, але змінює колір відповідно до настрою. Дуже любить бути як головою так і секретарем на різних зборах. Дуже серйозний...

Хропся – сестра Хропуся. Власниця шовкової чолки і золотого ножного браслета. Дуже любить прикраси і крутитись перед дзеркалом. Була врятована Мумі-тролем від ядовитого куща чортополоха.

Нюхмумрик – незалежний. Постійний шукач пригод. Любить викурити трубку та пограти на губній гармошці. Не любить табличок, які щось забороняють. Кожного літа відвідує Мумі-дол, а восени знову відправляється подорожувати...

Гемуль – досить занудний. Любить командувати і ніколи не визнає своїх помилок. Колекціонує марки та рідкісних комах...

Ондатр – справжній філософ. Цілісінький день лежить в гамаці з розумною книгою. Іноді не зважає на те, що ті, хто поряд з ним вимушені піклуватися про нього... Буває занудним...
Волощук Є.В. Долина дивовиж і щирості. Туве Янсон (1914 -2001)

У 1994 р. Фінляндія святкувала вісімдесятирічний ювілей Туве Янсон - авторки легендарних книжок про Мумі-тролів. День народження письменниці перетворився на свято державного значення. Привітальні заходи супроводжувалися феєрверками й велелюдними процесіями. Тисячі співвітчизників - від наймолодших читачів до поважних представників влади – висловлювали пані Янсон свою любов і вдячність.

Письменницю вшановували як справжнього національного героя. Земляки щиро пишалися її талантом і здобутками, що примножили культурні досягнення їхньої країни.

Небагатьом літераторам пощастило з визнанням так, як Туве Янсон. Утім, їй взагалі напрочуд щастило в житті.

Передусім письменниці поталанило з родиною, яка подарувала їй чудове дитинство. Саме воно стало джерелом творчого натхнення та зворушливих образів казкового світу Янсон.

Туве Янсон народилася 9 серпня 1914 р. у фінському місті Гельсінкі. Батько письменниці був видатним скульптором, мати - знаною художницею. Свої творчі здібності вони втілювали не лише в майстернях, а й у сімейному житті. Вигадки, жарти, веселі вечірки з численними друзями, цікаві розмови й розваги були звичними явищами в гостинному помешканні Янсонів.

Улітку родина виїжджала на острів, де винаймала будиночок у місцевих жителів. Діти разом з дорослими рибалили, збирали гриби і ягоди. Якими ж щасливими були вони в рідному колі, поряд з природою . Згодом спогади про ті часи стали основою образу Долини Мумі-тролів, створеного письменницею в її книжках.

Восени Янсони поверталися до своєї постійної оселі. То був світлий і теплий дім, у якому панували затишок і злагода. З кухні долинали смачні запахи, а біля вогнища у вітальні точилися дружні розмови. Тут гості почувалися як удома, а мешканці - як у фортеці, що захищала їх від буревіїв життя.

Найбільше в родині цінували дух творчості й внутрішньої свободи. До дітей подружжя Янсонів ставилося з повагою, усіляко підтримуючи й розвиваючи їхні здібності. Не дивно, що один з їхніх синів став фотографом, другий - художником.

Донька ж поєднала письменницьку діяльність з малярством, якому старанно вчилася спочатку у Швеції, а потім у Франції, Німеччині та Італії.

Повернувшись на батьківщину, Туве Янсон ілюструвала художні твори, малювала для різних друкованих видань, оформлювала плакати на замовлення поважних установ. Усе це було її основною роботою. А от свої літературні спроби вона тривалий час сприймала як розвагу. До речі, книжки Туве Янсон з’явилися саме завдяки її малярській діяльності. Адже спочатку Мумі-троль був мальованим персонажем і лише згодом перетворився на літературного героя.

Задум казки про Мумі-тролів виник 1939 р., коли Радянський Союз розв’язав нерівну війну проти Фінляндії. Шукаючи розради, письменниця взялася писати про добрих чудернацьких істот, які живуть у чарівній Долині. Так з’явилася книжка «Маленькі тролі і велика повінь».

Її публікація у Швеції (1945) залишилася майже непоміченою.

Та вже за кілька років по тому Янсон стала знаменитою.

Уславили її книжки про нові пригоди Мумі-тролів: «Погоня за кометою» (1946, пізніша назва «Комета прилітає») та «Капелюх Чарівника» (1949). Загалом до серії казок про Мумі-тролів належить вісім творів, останній з яких було завершено 1970 р.

Цікаво, що казки про Мумі-тролів написано не фінською, а шведською мовою. Річ у тім, що матір Туве Янсон належала до давнього шведського роду, з якого вийшло чимало видатних державних діячів та інш их відомих людей. Після одруження вона оселилася у Фінляндії, але завжди підтримувала зв’язок з батьківщиною. Жінка подбала про те, щоб її діти знали шведську мову не гірше за фінську. Під час канікул їх часто відправляли до Швеції. Там вони й вправлялися в мові, спілкуючись з родичами й численними друзями.

Отже, творчість Туве Янсон належить культурам двох країн. Живучи у Фінляндії і працюючи

як художник у фінському мистецькому просторі, свої літературні твори.

Хто мешкає в Долині Мумі-тролів?

Взагалі тролями в давніх скандинавських оповідках називаються карлики, велетні, чаклуни, відьми та інші фантастичні персонажі. Однак Мумі-тролі та їхні друзі нічого спільного з ними не мають. У творах Янсон вони постають маленькими симпатичними істотами, схожими на м’які іграшки, людей і тварин. Як виглядають персонажі казок Янсон, можна побачити на її власних малюнках.

Душею компанії цих створінь є герой на ім’я Мумі-троль. Він невтомний мандрівник і шукач пригод, відданий товариш і вихований син. Його Тато - трохи старомодний, але дуже люб’язний дивак, захоплений ідеєю написання спогадів.

Мама Мумі-троля – турботлива й ніжна берегиня сімейного вогнища, завжди готова зігріти рідних своєю любов’ю. Зовні вони нагадують іграшкових бегемотиків. Схожу подобу мають і Хропусь та його сестричка Хропся, які, щоправда, змінюють свій колір залежно від настрою.

У казках Янсон є також схожий на людину Нюхмумрик, кумедне звірятко Чмих, відлюдник Ондатр, довгоносий колекціонер Гемуль, крихітні подружки Чупсля і Трясля та інші химерні

створіння. Усі вони живуть у Долині Мумі-тролів.

«Вигаданий світ моїх Мумі-тролів - це світ, за яким у глибині душі, либонь, сумує кожний з нас», - говорила письменниця. Так воно і є. А дж е створений нею казковий світ – це сама усмішка дитинства, сповнена душевного тепла й довіри до життя.

Перевірте себе

1. Що вам відомо про родину й дитячі роки Туве Янсон? Як обставини дитинства відобразилися в літературній творчості письменниці?

2. Ким була Туве Янсон за фахом? Як вона ставилася до своєї літературної творчості?

3. З якими країнами письменниця мала глибокий культурний зв’язок?

4. Розкажіть історію створення книжок про Мумі-тролів. Назвіть відомі вам казки про цих істот.

5. Дайте визначення поняття «літературний герой (літературний персонаж)». Чим герої Туве Янсон відрізняються від традиційних персонажів народних казок?

Теми презентацій

1. «Щасливе дитинство Т. Янсон».

2. «Т. Янсон - художниця».

3. «Пригоди Мумі-тролів на екрані».

Книжка за книжкою

«Капелюх Чарівника» - лише одна з казок про Мумі-тролів та їхніх друзів. Інші, не менш захопливі пригоди цих чудернацьких істот Янсон описала у творах «Маленькі тролі і велика повінь», «Комета прилітає», «Мемуари Тата Мумі-троля», «Небезпечне літо», «Зима-чарівниця», «Невидиме дитятко», «Тато і море», «Наприкінці листопада». Ви можете продовжити знайомство з веселим товариством, прочитавши, наприклад, казки «Комета прилітає» та «Зима-чарівниця».

«Комета прилітає». Коротка інформація про твір

Долиною Мумі-тролів поширилася страшна звістка: до Землі наближається комета й невдовзі настане «кінець світу». Подейкують, ніби вона має впасти саме на Долину Мумі-тролів і знищити все живе. Аби перевірити правдивість цих чуток, налякані Мумі-троль і Чмих на плоту вирушають до обсерваторії. Дорогою вони знайомляться з Нюхмумриком, який постійно мандрує, не має власної оселі й скрізь почувається як удома. Нюхмумрик залюбки приєднується до двох друзів. Не без пригод герої дістаються обсерваторії і розмовляють з астрономом, який вирахував приліт комети. Та передбачити наслідків цієї події вчений не може. Тривога в душ і Мумі-троля зростає. Він хоче якомога швидше повернутися, щоб у лиху годину бути поруч із родиною. Проте зворотний шлях виявляється ще важчим .

Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору

1. Хто приніс у Долину Мумі-тролів звістку про близький «кінець світу»? Як сприйняли мешканці будинку Мумі-тролів цю новину?

2. Розкажіть про найцікавіші, на вашу думку, пригоди, пережиті Мумі-тролем, Чмихом і Нюхмумриком під час подорожі.

3. Як Мумі-троль познайомився з Хропсею та її братом Хропусем? Які риси характеру Мумі-троля розкрилися в його стосунках з Хропсею?

4. Як Мумі-троль, його родина та друзі рятувалися від комети? Які душевні властивості допомогли їм пережити небезпеку?

«Зима-чарівниця». Коротка інформація про твір

Напередодні зими Мумі-тролі впадають у сплячку, яка триває аж до весни. Саме так зазвичай робив і маленький Мумі-троль. Проте одного разу посеред зими він несподівано прокинувся. Усі інші в будиночку спочивали. Мумі-троль почувався таким самотнім і невпевненим! Та невдовзі він помітив, що в помешканні господарюють таємничі істоти. До того ж скута морозом і запорошена снігом Долина видалася йому зовсім не схожою на ту, до якої він звик. Довкола

відбувалися маленькі й великі дива, тож Мумі-троль хоробро вирушив назустріч пригодам .

Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору

1. Чим зимове життя в Долині та будиночку Мумі-тролів відрізнялося від того, до якого звик Мумі-троль?

2. Складіть перелік «зимових» знайомих і друзів Мумі-троля. Навпроти кожного імені запишіть стислу характеристику персонажа. Оберіть трьох героїв зі складеного переліку й розкажіть, чого вони навчили Мумі-троля.

3. Які сумні явища зимового життя відкрив для себе Мумі-троль?

4. Кому зі своїх нових знайомих Мумі-троль допоміг?

Капелюх чарівника (Уривки).

Розділ перший,

у якому ідеться про те, як Мумі-троль, Нюхмумрик т а Чмих знайш ли капелюх Чарівника, як несподівано з’явилося п’ять маленьких хмаринок і як Гемуль вигадав для себе нове захоплення

У Долині Мумі-тролів настала весна. Прокинувшись після зимового сну, Мумі-троль і його друзі вирушили на прогулянку, під час якої натрапили на ошатний чорний капелюх. Порадившись, вони забрали знахідку

(...) Коли Мумі-троль, Нюхмумрик та Чмих піднялися на ґанок, усі вже поснідали, випили каву і розбрелися хто куди.

Лише Тато Мумі-троля сидів за столом і читав газету.

- Ага, - мовив він, - ви теж прокинулися. Якась пустопорожня нині газета. Потічок зірвав греблю і знищив мурашник. Усі врятувалися. Перша весняна зозуля перелетіла понад Долиною о четвертій ранку і подалася далі на схід (то, ясна річ, добра ознака, але було би ще ліпше, якби полетіла на захід).

- Поглянь, що ми знайшли! - похвалився Мумі-троль. - Чудового чорного капелюха для тебе .

Мумі-тато прискіпливо оглянув капелюха і приміряв його перед дзеркалом у вітальні. Капелюх був трохи завеликий і налазив на очі, але загалом справляв враження.

- Мамо! - загукав Мумі-троль. - Ходи сюди! Подивись-но на Тата!

Мама визирнула з кухонних дверей і завмерла на порозі від подиву.

- Пасує мені? - запитав Тато.

- Гарно, - відказала Мама. - Ти у ньому маєш дуже мужній вигляд. Ледь завеликий на тебе, щоправда. А так ліпше? – Тато зсунув капелюха на потилицю.

- Гм, незле, але як на мене, без капелюха у тебе значно статечні ший вигляд, - мовила Мама.

Тато крутився перед дзеркалом, розглядав себе спереду, і ззаду, і з боків, урешті відставив капелюха на столик. – Твоя правда, - зітхнув він. - Не одяг красить.

- А краси тобі не забракне! - добродушно усміхнулася Мама. - Їжте більше яєць, дітоньки! Ви ж цілу зиму протрималися на самій лише глиці! - і знову зникла в кухні.

- Що з ним робити? - замислився Чмих. - Такий гарний капелюх.

- Буде нам замість кошика для сміття, - вирішив Тато Мумі-троля і з тими словами подався на другий поверх писати свої Мемуари (велику книгу, у якій розповідається про бурхливу юність Мумі-тата).

Нюхмумрик примостив капелюха на підлозі між столиком та кухонними дверима.

- Маєте нову річ, - він поблажливо усміхнувся (бо ж Нюхмумрикові не властиво обростати маєтками; йому достатньо старого костюма, що дістався йому ще при народженні (коли і де народився Нюхмумрик, нікому не відомо), а єдиною власністю, яку він дуж е цінує, є губна гармонія).

- Після сніданку поглянемо, що поробляють Хропусі, - запропонував Мумі-троль.

Та перш ніж зійти у сад, він викинув яєчну шкаралупу до нового кошика для сміття, бо був (інколи) охайним Мумі-тролем.

Вітальня спорожніла.

У кутку м іж столиком та кухонними дверима стояв капелюх Чарівника з яєчною шкаралупою на дні. І враз сталося щось дивовижне. Яєчна шкаралупа почала перемінюватися на очах.

Справа в тому, що речі, які досить довго полежали в капелюсі, міняли свою форму - на яку саме, передбачити неможливо. ( . )

Яєчнаш каралупа тривалий час пролежала в капелюсі й поволі почала набувати іншої форми.

Вона зберегла своє біле забарвлення, однак збільш увалася в об’ємі, росла, росла, ставала м’якою та пухнастою , а за хвилю виповнила увесь капелюх.

Урешті п’ять маленьких кругленьких хмаринок відірвалися від його крисів і попливли на ґанок; злегка підстрибуючи на сходах, вони зависли в повітрі над самою землею. У капелю сі нічого не зосталося.

- Ото вж е трам-тарарам! - стетерів від несподіванки Мумі-троль.

- Дім горить? - занепокоївся Хропусь.

Хмаринки непорушно завмерли перед ними, наче чогось чекали.

Хропся сторожко простягнула лап ку і торкнулася найближчої хмарки.

- Наче з вати, - мовила здивовано.

Інші теж підступилися ближче, щоб помацати хмарки.

- Схожі на подушечки, - мовив Чмих. Нюхмумрик легенько штовхнув одну з хмаринок.

У Тата від здивування аж ручка випала з лапи, він притьмом кинувся до вікна.

- Клянуся своїм хвостом! К лянуся своїм хвостом! - ото й усе, на що він спромігся.

- Ця подія стане чудовим розділом у твоїх мемуарах, - сказав М умі-троль і скерував хмаринку до вікн а кухні, гукаю чи Маму.

Мама саме готувала запіканку, і їй було не до дитячих пустощів.

- Що це ти знову вигадав, любий Мумі-тролю? – мовила вона. - Обережно, не впади!

У саду Хропусь і Нюхмум рик захопилися новою забавою. Вони спрямовували свої хмаринки назустріч один одному і на повному лету зіштовхувалися. Хто впав першим, той програв. ( . )
  1   2   3

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Рецензія
Структура І зміст роботи повністю відповідають назві теми, а також напрямку підготовки спеціаліста. Робота складається із вступу,...

Кунда Святе Письмо заперечує навчання свідків єгови зміст
Читаючи цю книжку, виявіть терпеливість, до якої закликають апостоли, І, відкидаючи різноманітні застереження, глибоко вникніть у...

«Дітям про Шевченка»
Програмовий зміст: Поглиблювати знання дітей про життєвий та творчий шлях Т. Г. Шевченка. Виховувати любов до краси поетичного слова,...

Зміст освіти в національній школі
Зміст освіти — система наукових знань, умінь І навичок, оволо­діння якими забезпечує всебічний розвиток розумових І фізичних здібностей...

Конспекти занять Тема. Тарас григорович шевченко
Програмовий зміст: ознайомити дітей із дитячими роками, родиною видатного українського поета Т. Г. Шевченка; вчити уважно слухати,...

Василь Володимирович Биков (1924-2003) Зміст 1 Василь Володимирович Биков (1924-2003) 1 Зміст 1
Літературний багаж. Які загальнолюдські цінності утверджують літературні твори, присвячені Другій світовій війні?

Оцінювання з історії україни
Ни складено враховуючи цілі, вимоги І зміст навчання історії в школі, закладені в Державному стандарті освіти та чинній програмі...

Зміст
Вступ

3. Пояснювальна записка
Зміст

Зміст
Зразок титульної сторінки



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка