Пошук по сайту


Література 10 клас Тема

Література 10 клас Тема







Українська література

10 клас

Тема: Фразеологія – джерело гумору та сатири повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».

Мета: - Систематизувати й узагальнити знання учнів з фразеології; формувати навички правильного використання фразеологізмів в усному та писемному мовленні.

  • Донести до свідомості учнів майстерне використання письменником

засобів образного мовлення та доцільного використання фразеологізмів для розкриття рис характеру головних персонажів.

  • Виховувати високі моральні якості учнів, уміння протистояти

людській дріб’язковості, обмеженості.

Тип уроку – інтегрований урок мови та літератури.

Обладнання: текст твору «Кайдашева сім’я», портрет І.С.Нечуя-Левицького, фразеологічні словники, ілюстрації до твору.

Тривалість уроку – 45 хвилин.

Епіграф:

Ой греки, греки! Не зазнали ви веселого сміху,

заметливого реготу, коли ваша багата фантазія

не утворила бога сміху та реготу.

І.Нечуй-Левицький

«Українські гумористи та штукарі».

Хід уроку:

I. Організаційний момент.

Мотивація навчальної діяльності.

II. Повідомлення теми й мети уроку.

Учитель:

  • «Недалечко од Богуслава, коло Росі, в довгому покрученому яру розкинулось село Семигори. Яр в’ється гадюкою між крутими горами, між зеленими терасами. На дні довгого яру блищать ставочки в очеретах, в осоці, зеленіють левади. Два рядки білих хат попід горами біліють, неначе два рядки перлів на зеленому поясі, коло хат зеленіють густі старі садки.

Під однією горою, коло зеленої левади. в глибокій западині стояла чимала хата Омелька Кайдаша. Хата потонула в старому садку. Коло самого Кайдашевого городу пролягла дорога в село. І часто подорожні, минаючи цю оселю, могли почути цікаві розмови...»

Тож завітаємо і ми до цієї хати й послухаємо, що там відбувається... Учні інсценують фрагмент повісті «Кайдашева сім’я», у якому Карпо з Лавріном обговорюють майбутнє одруження Карпа.

III. Бесіда з учнями:

  • Ви, напевно, впізнали цей уривок. Як називається твір і хто його

автор?

  • До якого стилю мовлення належить прослуханий текст?

  • Які мовні особливості властиві розмовному стилю? Вірно, розмовний стиль ми використовуємо в побуті. Він характеризується невимушеністю, емоційністю, використанням жестів, міміки. Мовець може вживати діалектизми й фразеологізми.

В нашій мові є велика кількість жартівливих й анекдотичних виразів, прислів’їв, приказок, крилатих слів. А вивчає всі ці вирази такий розділ мовознавчої науки, як «Фразеологія».

Наш урок незвичайний тому, що сьогодні ми поєднаємо урок мови та урок літератури. Таким чином, ми поєднаємо вивчення мовознавчої теми з обговоренням особливостей мови літературного твору – повісті «Кайдашева сім’я».

IV. Сприймання та осмислення нового матеріалу.

  • Що називається фразеологізмами?

Фразеологізми – це стійкі сполучення слів, вирази, що мають одне лексичне значення.

Фразеологізми не створюються в процесі мовлення – лише відтворюються в міру потреби. У реченні виступають єдиним цілим - як один член речення.

Основа функція фразеологізми засобом творення комічного.

  • Пригадайте, які види комічного вам відомі?

Гумор – співчутливе, доброзичливе зображення смішних вад вдачі героя або недоліків громадського й побутового життя з метою виправлення подолання їх.

Сатира – різке, глузливе висміювання пороків й вдачі персонажа, в подіях та явищах громадського чи побутового життя з метою їх викриття і заперечення.

Сарказм – злобне, в’їдливе висміювання глибоких пороків вдачі персонажа. подій та явищ громадського й побутового життя з тим, щоб викрити їх потворну суть і викоренити, знищити.

  • Які види комічного використав І. Нечуй-Левицький у повісті?

Автор використав тільки гумор і сатиру. Злобний сарказм не властивий перу письменника.

І.Нечуй-Левицький постає як неперевершений майстер сміху. Арсенал гумористичних засобів письменника надзвичайно різноманітний.

- Пригадайте епізоди твору, які викликали у вас посмішку?

(Учні зачитують найкращі уривки твору).

Учні роблять висновки, що фразеологізми (як мовний засіб) – це засоби творення гумору.

  • Як виникають фразеологізми?

  1. Жива народна мова, з якої постійно надходять у літературну мову влучні вирази, дотепи, жарти, прислів’я, приказки.

  2. Виробничо-професійна діяльність.

  3. Антична література.

  4. Біблійні вирази.

  5. Крилаті слова.

  6. Прислів’я.

  7. Приказки.

У повісті «Кайдашева сім’я» є фразеологізми різного походження. А

яких, на вашу думку, більше?

(Учні мали випереджувальне завдання – виписати фразеологізми, які стосуються образів твору, деякі учні повинні були намалювати ілюстрації до образів).

V. Узагальнення й закріплення навчального матеріалу.

1. Виписати з уривку повісті фразеологізми, що їх вживають персонажі (2 розділ – Кайдаші прийшли на оглядини до Довбишів).

Хотілось себе показати; руки ходили ходором; Боже, поможи; як вас Бог милує; пишала губи; хвалити Бога.

2. Пояснити значення виписаних фразеологізмів.

Чому так часто в розмові вживаються вислови, в яких згадується Бог? Про що це говорить?

3. Пояснити значення фразеологізмів.

- Роззявити рота – нічого не робити.

- Хвалити Бога – виражати задоволення, захоплення.

- Провалитися крізь землю – безслідно зникнути.

- Без діла – вільний, незайнятий.

- Згорнувши руки – нічого не роблячи.

- Не виходить з думки – весь час про щось думати.

- Запасти в душу – справити глибоке враження.

- Загубити розум – втратити здатність діяти обдумано.

- Оббивати пороги – часто бувати у когось.

4. Пошукова робота зі словником.

З’ясувати значення поданих фразеологізмів – Як муха в Спасівку; палити вогнем; вхопити погляд.

VI. Підсумок уроку.

  • Одним із джерел гумору повісті «Кайдашева сім’я» є фразеологія – окраса мови й водночас могутній стилістичний засіб влучної, дохідливої, яскравої й дотепної передачі думки.

  • Коріння гумору – у народній творчості: приказках, прислів’ях, анекдотах та фразеологізмах.

  • Розкриваючи основний конфлікт повісті І.Нечуй-Левицький показав трагедію життя Кайданів в умовах темноти, в нікчемній боротьбі за власність, використавши сміх.

VII. Домашнє завдання.

Дати письмову відповідь на питання «Яке значення для української мови має фразеологія?»



поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Література 11 клас Залік №1
Тема: Оновлення драматургії на межі ХІХ-ХХ ст. (Генрік Ібсен, Антон Чехов, Джордж Бернар Шоу). Тема: Загальна характеристика літератури...

Література (5 клас) Тема: Контрольна робота на тему «Природа І людина»
Листячко перешіптувалося, ніч заглядала у віконце, хмари бігали одна за одною – це…

Література Залік №1 12 (з) клас Тема. Поети шістдесятники. Поети піснярі
Уміння бачити красу в повсякденні, процес творчості й суть мистецтва — мотиви твору

Література, 8 клас календарно тематичне планування
Література І культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки

Морозова Л. Г. Українська література. 8 клас: Плани-конспекти уроків. 2-е видання
Тема: Павло Тичина. Розповідь про поета. Аналіз поезій «Світає», «Україно моя, моя люба Вкраїна…». Своєрідність римування

Література 9 клас І. Котляревський тема: Новаторський характер п’єси...
Мета: через виразне читання, інсценування, бесіду розкрити учням красу твору, ознайомити зі змістом п’єси

Література (11 клас) тема : «Хто вона, Марія?»
Мета : дослідити особливості ідейного навантаження образу Марії в романі У. Самчука «Марія», удосконалювати навички художнього читання...

Підсумки тижня української мови та літератури в кз «хнвк №24»
Тараса Шевченка.). Особливою змістовністю, інформативністю, естетичністю відзначалися роботи результат пошуково-дослідницької діяльності...

Література рідного краю Представники «Розстріляного відродження»
Українська література. 11 клас. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям...

Література для 9 класу з російською мовою навчання Тема: Періодизація...
У своєму розвитку література пройшла великий шлях становлення, який можна поділити, відповідно до особливостей кожного етапу, на...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка