Пошук по сайту


Урок буде трохи незвичайний, але, сподіваюсь, цікавий. І для того щоб він був саме таким, його треба звільнити від страху І невпевненості ніхто нікого І нічого не боїться,

Урок буде трохи незвичайний, але, сподіваюсь, цікавий. І для того щоб він був саме таким, його треба звільнити від страху І невпевненості ніхто нікого І нічого не боїться,

Мерешорський НВК І-ІІ ст.

Відкритий урок із світової літератури з учнями 8 класу

Вчитель

Андрусь Олена Федорівна

ТЕМА: Франческо Петрарка –видатний італійський поет-гуманіст. Багатство людської душі, краса і щирість почуттів, оспівування кохання у «Книзі пісень»

МЕТА УРОКУ:

  • познайомити учнів з біографією та творчістю одного з найкращих представників Відродження – Ф.Петрарки,поглибити знання учнів про сонет,

  • удосконалювати навички аналізу поетичного тексту та виразного читання;

  • сприяти вихованню в учнів високих моральних почуттів

ОБЛАДНАННЯ: Портрет Ф.Петрарки, комп’ютер,ілюстрації

ВИКОРИСТАНІ МАТЕРІАЛИ : відеоролик, презентація вчителя, аудіо записи сонету, картини, картки із завданням для груп, пам’ятка виразного читання, робочі зошити.

ДЕВІЗ УРОКУ: 

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.
Хід уроку
Епіграф: співати по- новому

про любов я прагну ...

Ф. Петрарка.

1. Організаційний момент

Вступне слово вчителя. Cьогодні ми зустрічаємо гостей, трішки хвилюємося, тим більше, коли сьогодні піде мова про прекрасне людське почуття - кохання. Давайте привітаємося з нашими гостями.
Урок буде трохи незвичайний, але, сподіваюсь, цікавий. І для того щоб він був саме таким, його треба звільнити від страху і невпевненості – ніхто нікого і нічого не боїться, ми впевнені в собі, на уроці у нас панує атмосфера абсолютної довіри і доброзичливості.
Для того щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Нехай нашим девізом стануть слова

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

2. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя: В історії людської цивілізації є епохи, що спалахують, як зорі, і вже ніколи не гаснуть, посилаючи нащадкам далеке, але яскраве і прекрасне світло.

Епоху, де б душею відпочить,

З нас кожен має право вибирати.

Знайдемо тут до вибору багато

Народів, царств, богів, людей, століть
(М.Рильський)

Сьогодні вас буде зачаровувати загадковий світ Відродження або Ренесансу - однієї з найяскравіших епох розвитку світової культури, про яку ми вели мову на попередньому уроці. Це епоха вічних цінностей, епоха схиляння перед божественною красою жінки, епоха високої і чистої любові, любові духовної, а не тілесної.
Літературна вікторина

1.Що таке лірика?

(Один із трьох видів художньої літератури, в якому у формі естетизованих переживань осмислюється сутність людського буття, відтворення художньої дійсності)

2. Які види лірики ви знаєте?

(Ліричні, ліро-епічні, драматичні)

3. Назвати жанри лірики

(поема, балада, байка,сонет, пісня, романс, дума, гімн, трагедія, комедія)
3. Мотивація навчальної діяльності

Коли ми говоримо про епоху Відродження, то в уяві постає Італія, а там, де Італія, італійська література, там незмінно світяться три великі зірки: Данте, Петрарка, Боккаччо.

В добу Відродження , яку французький письменник Анатоль Франц назвав "весною людського розуму", вперше з"явився напрямок романтичної лірики, у якій одним з яскравих постатей є Петрарка. Явище Петрарки величезне. Воно не покривається навіть найвищим визнанням його власних літературних заслуг. Ось уже більше 600 років людство шанує великого італійця перш за все за те, що він, мабуть, як ніхто інший сприяв настанню нової епохи. Особа, поет, мислитель, фігура суспільна - в ньому нероздільні. Давайте ж разом дослідимо, чи це дійсно так.

ІІІ.Оголошення теми,мети і епіграфа уроку

Слово вчителя.Тема нашого уроку -Франческо Петрарка –видатний італійських поет -гуманіст. Багатство людської душі, краса і щирість почуттів, оспівування кохання у «Книзі пісень»
Ми здійснимо подорож на батьківщину поета - до Італії – колиски Відродження. Не виходячи з класу, подумки долаючи час і відстань, ми опиняємося в місцях, пов'язаних з життям Петрарки. Мені б хотілося, щоб цей урок був і уроком - відкриттям, щоб ніхто з вас не пішов з порожнім серцем. 
1.Демонстрація ролика про життєвий і творчий шлях Петрарки.

2.Рольова гра

Слово вчителя.А зараз уявимо,що до нас завітав сам Ф.Петрарка.

-Доброго дня,любі друзі!Я дізнався,що ви вивчаєте мою творчість і вирішив перевірити як ви її засвоїли.Я буду задавати вам запитання,а ви відповідатимете.Домовились?

-Розкажіть про моє дитинство.

-Яке справжнє моє прізвище?

-Яку освіту я отримав?

-Протягом усього життя я кохав одну жінку.Розкажіть про моє кохання.

-Розкажіть про церемонію нагородження мене лавровим вінком.

Чи пошкодувала Флоренція,що так жорстоко обійшлася з моєю родиною?

Слово вчителя.Петрарка-один з небагатьох поетів,яких не лише визнали,а й шанували їхні сучасники.З ним,сином скромного нотаріуса,розмовляли як із рівнею знатні вельможі,князі церкви.Його слава була славою Італії.
3.Робота в групах

Завдання 1.

Як пов’язані Петрарка та атичне мистецтво?

Завдання 2.

Лірична збірка Петрарки «Канцоньєри»

Відповідь1.Поет був закоханий в античність.Він гордився тим,що його предками були римляни.Петрарка збирає рукопис античних творів,створює свою велику бібліотеку.Він вивчив латинську мову,щоб читати рукописи в оригіналі,цілував їх,всюди возив їх із собою.Поет вважав античне мистецтво кладезем мудрості і краси,закликав рівнятися на стародавніх римлян,захоплювався способом життя своїх предків,блискуче знав своїх авторів.

Вдповідь2.

Канцоньєре – в перекладі з італійської означає « пісні». Цю збірку називають ліричною сповіддю Петрарки. Майже всі його твори були написані латиною, але нащадки найбільш цінують його як автора книги, написаної народною італійською мовою.

Вірші італійською мовою, які увійшли до цієї збірки, поет писав упродовж усього життя, завершивши її в 1373 році, за рік до своєї смерті.

Збірка поділяється на дві частини, які називаються « На життя донни Лаури» та « На смерть донни Лаури», увібравши у себе вірші, що писалися поетом до і після смерті Лаури. Смерть коханої розділила життя поета на період щастя попри всі страждання та період смутку і туги.

Слово вчителя.Твори написані рідною італійською мовою.Для написання творів Петрарка вибрав Форму сонета

Словникова робота

Сонет-це жанр лірики,який складається з 14 рядків:двох чотиривіршів(катренів) та двох тривіршів (терцетів)

Канцона-жанр ліричного вірша про піднесене кохання,вишуканого і оригінального за будовою.

Секстина-віршова форма,що складається з шести шестирядкових строф.

Мадригал-невеликий за обсягом вірш-комплімент про кохання.

Образ Лаури ідеалізується поетом, вона – взірець краси та досконалості. Її краса та кохання до неї очищають поета від скверни, ушляхетнюють його. Кохання поета – високе, платонічне, безнадійне, пов’язане з душевними муками і стражданнями.» Книга пісень» - своєрідний щоденник закоханого, у якому постають образи ліричного героя і Лаури. У сонеті 132, розмірковуючи над своєю любов’ю, поет змальовує свій стан. В ньому повно суперечностей, які поет відтворює в яскравих антитезах, тобто протиставленнях: любов для нього – це « живлюща смерте», « навісна втіха», вона змушує його в мороз палати, в спеку – дрижати, вона так полонила його, що він не знає, служить власній волі чи чужій:

Як не любов, то що це бути може?

А як любов, то що таке вона?

Добро? – Так в ній скорбота нищівна.

Зло? – Але ж муки ці солодкі, Боже!

Горіти хочу? – Бідкатись негоже!

Не хочу? – То даремна скарг луна!

Іноді він намагається подолати свою любов, звільнитися від неї, та все дарма ( сонети 29, 55). Любов завжди перемагала ( С.221), змішуючи радість зі стражданням. Навіть смерть Лаури нічого не змінила, лише додала смутку та сліз ( с. 212), і часто страждання стають нестерпними. Тоді Петрарка благає смерті ( с. 118), бажає перетворитись на камінь ( с. 51), бо знає, що не позбудеться своїх мук.

Та попри всі муки і жалі, кохання і далі миле й жадане ліричному героєві Петрарки, воно є для нього джерелом щастя, радощів, воно продовжує ушляхетнювати його, будити в ньому шляхетні думки, заохочувати до благородних учинків (с. 9). У сонеті 61 поет благословляє все, що пов’язане з Лаурою, що пробудило в ньому кохання, що зранило його серце і водночас принесло неподільну радість, благословляє навіть саме ім’я Лаури, « вимовлене пошепки»:

Благословенні будьте, день і рік,

І мить, і місяць, і місця урочі,

Де спостеріг я ті сяйливі очі,

Що зав’язали світ мені навік!

Благословен вогонь, що серце пік,

Солодкий біль опечаленої ночі

І лук Амура, що в безоболоччі

Пускав у мене стріл ясний потік!

Благословенні будьте, серця рани

І вимовлене пошепки ім’я

Моєї донни – ніжне і кохане,

І ті сторінки, де про неї я

Писав, творивши славу, що не в’яне, -

Й ти, неподільна радосте моя!

Лірика Петрарки наскрізь оригінальна і нова, вона вражає щирістю почуттів, відвертістю, недарма її називають поетичною сповіддю. Вона близька нашим почуттям, гармоніює з ними, перегукується, допомагає нам пізнати самих себе.

Петрарка – віртуоз у жанрі сонета. Він довів цей жанр до досконалості, довершеності, забезпечивши йому тим самим довге життя і популярність у європейській поезії. Найголовніше в сонетах – глибокий і дуже людський та людяний зміст, відтворення живої, ніжної, чутливої душі нової людини з її гуманістичними ідеалами. (Підготовлені учні читають сонети)
ІV. Застосування знань і формування вмінь.

Слухання сонета 132 у виконанні актора Толубеєва

Виразне читання сонета вчителем

Аналіз сонета 132

З ким сперечається герой?(Із самим собою)

-Яким постає внутрішній світ героя?(Він суперечливий і для його зображення автор використовує прийом антитези: «палаю в стужу», «в стужу весь горю».

-Яким чином у вірші виразились погляди Петрарки як людини епохи Відродження?(Людині Середньовіччя віра в Бога допомагала приборкати земні пристрасті.Але Петрарка,як представник іншої епохи,не звертається до Бога і свідомо вибирає земне,залишаючись наодинці зі своєю пристрастю)

-Як ви думаєте,про що мріє ліричний герой?(Він прагне,щоб його кохання було високим.Лише таке почуття є найбільшим щастям.

Коментар учителя.Угорський композитор Ліст,який жив у 19 ст., був настільки вражений сонетами Петрарки,що написав фортепіанний концерт «Сонети Петрарки».У ньому він передав свої настрої, переживання,роздуми,

навіяні творчістю поета.

Прослуховування фонозапису музики Ф.Ліста «Сонети Петрарки»

-Чи передає композитор звуками почуття героя?

Коментар учителя.Образ Лаури продовжує до цього часу хвилювати митців своєю простотою і невловимістю.

Виразне читання поезії О.Ніколенко «Лаура»
Мені наснилася Лаура вві сні,

Поставши із Петраркової муки:

Вона збирала квіти навесні,

І голуби сідали їй на руки.
Вона ішла нечутно по землі,

Огорнена серпанком таємниці,

Струнка,мов промінь,у ранковій млі,

Легка й тендітна,як казкова птиця.
Свята,мов янгол,чиста,як роса,

З небесних зорь сплела собі намисто,

Небачена й нечувана краса

Світилась тихо сяйвом променистим.
А люди йшли,минаючи красу-

Величну,без розкішного убрання…

Той дивний сон,як спомин,я несу

У серці,що пройнялося коханням.
-Чи відрізняється образ,створений О.Ніколенко,від вашого бачення даного образу?
Людина,яка кохає не може покладатися на розум,вона підкоряється лише поруху серця.
Виразне читання вчителем сонета162

Бесіда

-Яким потає перед читачем ліричний герой? (Замріяним,заглибленим у себе,він любить життя)

-Яким він бачить навколишній світ? (світ реальний і сповнений краси)

-Опишіть ставлення героя до цього світу(він обожнює світ,адже вньому живе кохана Лаура,кохання відкриває душу героя назустріч красі)

-Якою зображена Лаура? (ми бачимо її очима закоханого поета.Вона реальна і нереальна водночас)

Що ви можете сказати про любов,описану в сонеті Ф.Петрарки(любов очищує душу,облагороджує її,допомагає відчути красу реального світу)

-Яка мова сонета?(Жива,образна,пристрасна,нам відомо,що сонети Петрака писав живою італійською мовою,а не латиною)

-Які засоби художньої виразності використовує поет? (Епітети:щасливі квіти,ріки голубі,благовісні трави;порівняння:віти,наче пави;метафори:о,рі-

ки голубі,ви омиваєте Лаурі очі,їх блиск перебираючи собі )

-Який настрій сонета?(Це сонет-роздум про враження ліричного героя,його щастя і легкий смуток.)

Виразне читання сонета учнями

Коментар учителя.

-Отже,кохання поета платонічне,високе,безнадійне,пов’язане з стражданням та муками.Любов для нього-це «навісна втіха»,вона змушує його в мороз палати,у спеку-дрижати.Та попри всі муки та жалі,кохання й далі миле та жадане ліричному героєві.У сонеті 61поет благословляє все,що пов’язане з Лаурою.

Виразне читання сонета 61 учнями

Коментар учителя.

-Учні,як ви думаєте,чи лише за незрівнянну вроду,квітучу молодість любив Лауру Петрарка?

Звичайно,ні.Цікавою є думка публіциста Євгена Богата,висловлена ним у книзі «…Що водить сонце і світила»:Коли Лаура була молодою і він закохався внеї,побачив її в своїй уяві постарілою,і його пройняли ніжність і біль.Коли Лаура померла,їй було за сорок.У той час жінки в’янули рано.Петрарка бачив її незадовго до «чорної чуми» і кохав її як і раніше,-постарілу.

Коли її нестало,Петрарка втратив сенс життя і передав це у сонеті 312.

Виразне читання сонета вчителем,а потім учнем

Слово вчителя.

Як відомо,сонети Петрарки часто називають листами до Лаури,а от написати справжнього листа коханій поет так і не наважився.Гадав,що він не має права порушувати спокій коханої.Але,уявімо на хвильку,що Лаура отримала лист Петрарки.Нехай наша фантазія намалює Лауру не просто щасливою,а й готовою відповісти взаємністю Петрарці,котрий безмежно її кохав.

Послухайте,чи не ці слова народжуються в її душі:

Все,як ти скажеш так буде навіки.

Сонце не згасне,любов не мине.

Здрастуй,коханий.

Піднімеш повіки.

З тисячі лиць упізнаєш мене.

Про все,про все тобі сказать,

Тобі зізнатися у всьому!

Новаторство Петрарки полягає в тому,що він не лише створює образ коханої,а й розкриває внутрішній світ свого героя,який любить і страждає.Він творець нової психологічної лірики,що стала дорогоцінним внеском у скарбницю світової поезії.

V. Закріплення матеріалу.

Рефлексія

Скласти сенкан до слів:Петрака,Лаура
Петрарка

Закоханий,талановитий

Коха,страждав,досліджував

Він безтямно любив античність

Поет

Лаура

Таємнича,прекрасна

Жила,одружилася,померла

Стала музою для Петрарки

Жінка
VІ. Підсумок уроку

Слово вчителя.

Час нашої екскурсії,на жаль,закінчується,про те на наступному уроці ми продовжимо аналізувати сонети Петрарки,а зараз мусимо підвести підсумки нашої подорожі

Завдання.

Дайте пояснення до понять і власних назв,пов’язаних з життєвим і творчим

Шляхом Ф.Петрарки

1304рік-рік народження Ф.Петрарки

Петракко-прізвище батька

Авіньйон-міто,в якому минуло майже усе життя Петрарки

1341рік-Капіталійський пагорб у Римі(Петрарку увінчано лавровим вінком)

«Канцоньєре»-«Книга пісень»

Лаура-кохана Петрарки

1374рік-рік смерті Петрарки

Слово вчителя.

Минають віки,минають епохи,але який би народ ми не взяли,в чию епоху б не занурились,вічним залишається почуття любові.Я бажаю вам зустріти справжнє кохання,пронести його у своєму серці протягом життя,вірити і поважати своїх коханих,як це робив великий італійський поет-Ф.Петрарка.
VIОцінювання учнів

VIIДомашнє завдання

Написати листа Петрарці і вивчити один сонет напам’ять.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Щоб краще збагнути суть твору Кафки "Перевтілення", треба добре знати...
Перевтілення. Нерідко фантастичність твору відволікає недосвідчених читачів від суті твору, але для тих, хто справді шанує філософські...

«живе під сонцем любові шевченкова весна» Мета
Нічого не залишають по собі, нічого не знаменують собою. Але є день, що ніколи не минає, що завжди з нами. Бо він увібрав у себе...

Тема. Подорож у країну групи слів за значенням
Діти, ми продовжуємо вивчати скарби рідної мови. Однак сьогодні у нас незвичайний урок, до нас ось-ось мають завітати гості. Але...

Література ” на тему: Драматургія В. Винниченка та її роль у становленні...
Герої цих п‘єс прагнули незалежності від будь-кого І будь-чого: юрби, моралі, приписів, умовностей. Вони прагнули бути “чесними з...

Література 3” на тему: Драматургія В. Винниченка та її роль у становленні...
Герої цих п‘єс прагнули незалежності від будь-кого І будь-чого: юрби, моралі, приписів, умовностей. Вони прагнули бути “чесними з...

Урок – гра Узагальнення та систематизація знань з теми «Із джерел народної мудрості»
Тож недарма фольклорний жанр дітьми у школі вивчається протягом усіх років навчання. Пропоную вашій увазі урок-гру, сподіваюсь, що...

Упа І норми міжнародного гуманітарного права
Сучасні громадяни України здатні І повинні в інтересах майбутніх поколінь усунути політичні й морально-психологічні наслідки того...

Сергію, варто почати з витоків: хто з родичів чи вчителів або ж які...
Нещодавно в Національному театрі імені Івана Франка створено спектакль за його «Гімном демократичної молоді». Крім того, він щойно...

Урок для них дуже цікавий тоді, коли використовується досл
Недарма видатні діячі нашої держави надавали виняткового значення формуванню розумового потенціалу українського громадянства, вважаючи,...

Задача, яка напевно тебе здивує
Вона дає продавцеві 5 грн. Продавець дає спочатку 75 коп. І говорить: "3 гривні", після цього дає ще 2 гривні І говорить: "5 гривень"....



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка