Пошук по сайту


Урок №30 Тема семестру: Музика та візуальні образи

Урок №30 Тема семестру: Музика та візуальні образи

«Музичне мистецтво»

5 клас

Урок № 30

Тема семестру: Музика та візуальні образи

Тема уроку: Архітектура і музика

Мета:

  • розкрити перед учнями найхарактерніші риси архітектурного мистецтва, його асоціативні зв’язки з музикою; привернути увагу учнів до старовинного мистецтва дзвону, розкрити його особливості; поглиблювати знання учнів про творчість С Рахманінова

  • розвивати творчу уяву учнів; формувати аналітичне мислення

  • виховувати образне сприйняття музики.

Музичний матеріал: С. Рахманінов. Прелюдія до-дієз мінор; „Писанки” сл. С. Жупарина,

муз. В. Таловирі,; „В долонях рідної землі”сл. В. Тарасенка,муз. В. Раковського.

Наочні посібники: фото презентація Свято-Володимирського собору в м. Києві;; нотна хрестоматія; схеми.

Обладнання: фортепіано, магнітофон, фонохрестоматія

Тип уроку: урок засвоєння знань

Хід уроку
І. Організаційний момент, музичне вітання

Учні заходять до класу під музичний супровід (Прелюд до-дієз мінор С. Рахманінова).

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.

  • проблемне питання «Чи можна стверджувати, що окремий вид мистецтва (живопис, музика, література, скульптура, архітектура) є кращим ніж інші?»

  • бесіда з використанням ілюстрацій з різних видів мистецтва










  • висновок:

Ні, не можна, тому що:

Живопис, скульптура, архітектура – достовірно зображує предметні явища

Література – розкриває зміст певних понять

Музика – передає душевний стан людини, його настрій

Всі види мистецтва доповнюють один одного, підсилюючи сприйняття та враження від почутого, побаченого. Так, наприклад, одне якесь почуття можна простежити у виконанні всіх видів мистецтва.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Чи є щось спільного між архітектурою та музикою? Відомий німецький поет Й.Гете сказав: «Архітектура – це завмерла музика». Поговоримо про це на нашому уроці.


2

ІV. Актуалізація опорних знань

  • Які жанри музики ми вивчали?

  • Що називається камерною музикою?

  • Наведіть приклади творів камерної музики, яку ми вивчали на попередніх уроках.

  • Які форми музичних творів ви знаєте?


V. Вивчення нового матеріалу.

Що поєднує архітектуру і музику? Найважливішою є пропор­ційність, властива музиці й архітектурі, а також симетрія та ком­позиція. Прикладом симетрії в музиці є поширена тричастинна будова музичного твору (А-В-А). Зазвичай симетричними є архі­тектурні споруди епохи Відродження та наступних століть.

Часто архітектурні споруди зводилися протягом багатьох ро­ків, а то й десятиліть, щоб потім протягом століть та тисячоліть иражати кожного своєю красою, пропорційністю, витонченістю, свідчити про талановитих відомих чи невідомих зодчих і звеличувати творчу могутність людини.

Щодня ми з вами бачимо архітектурні споруди: будинки, теа­три, навчальні заклади, вокзали тощо, їх побудувано за проектами архітекторів. Кожен із них має своє призначення та архітектурну цінність.

Слід зазначити, що більшість житлових будинків (а іноді цілі масиви) — досить типові, тобто подібні один до одного, тому не складають архітектурної цінності. А от деякі інші споруди — те- атри, музеї, культові заклади (церкви, собори, костели) — якщо вони є оригінальними архітектурними творами, існують в єдиному паріанті, природно вписуються в довкілля, набувають особливої мрхітектурної вартості, адже є особливим вираженням людського натхнення, уособлюють у собі неповторність і красу навколиш­нього світу. Розгляньте фотоілюстрацію Володимирського собору и Києві.







Ця прекрасна споруда є національною святинею, своєрідним літописом часів Київської Русі, увічненням славної історії українського народу.

Свято-Володимирський собор височіє на одному з київських пагорбів на бульварі Тараса Шевченка. Його було закладено 15 лип­ни 1862 року в день пам'яті святого князя Володимира, який залучив Київську Русь до християнства. Споруджували собор протягом двадцяти років. Окрім своєї урочисто-довершеної краси та пропор­ційності, собор вирізняється тим, що дзвіниці (їх дві) знаходяться в банях споруди, а не вибудувані окремо, як традиційно у християнських храмах. Дзвони Володимирського собору й дотепер є незмінними вісниками великих свят та знаменних подій, вони имнуть повноцінним життям великого прадавнього міста — сто­лиці нашої держави.

Мистецтво дзвону — особливе і старовинне мистецтво. Вслуховуючись у дзвін соборів та храмів, ми можемо відрізнити дзвін урочистий і святковий від тривожного та печального. Так само є різними дзвін уранішній та дзвін вечірній. Музика дзвону має, як і звичайні музичні твори, свій темп, ритм, динаміку, лад.

Уявіть мелодію великодніх дзвонів. Кришталеве звучання різ­них за величиною дзвонів створює багатоголосну радісну музику для душі, що очищає від усього темного й непотрібного.

Чутливе ставлення до мистецтва православних дзвонарів відчу­валося у творах Сергія Рахманінова. Його розлука з Батьківщиною загострювала в пам'яті та уяві характерні риси церковного дзво­ну як символу далекої домівки. Один із творів Сергія Рахманіно­ва — поема для солістів, хору і оркестру — має назву «Дзвони». Інтонації дзвонів є характерними для багатьох творів композитора, особливо фортепіанних, серед них — прелюд.
Робота в зошитах


  1. Послухай «Прелюдію до дієз мінор» Сергія Рахманінова та розглянь фото Володимирського собору в Києві. Порівняй музику з архітекту­рою за критеріями:

форма

композиція

декор

симетрія


  1. Намалюй ілюстрацію до пісні «В долинах рідної землі» ком­позитора Володимира Раковського

3. Запиши назви скульптурних композицій, пов'язаних з музикою.




і

Прелюдія, або прелюд, означає вступ. Це невелика інстру ментальна п'єса, що слугує вступом до основного музичного твору.

Тривалий час прелюдії композитори створюють як самостійні музичні твори.




С. Разманінов

Скульптурний портрет роботи С. Коненкова

Як називаються музиканти, які виконують твори на різних му

зичних інструментах?
Пригадаймо це та заповнимо клітинки.







П































Р

























Е




























Л




























Ю






















Д

























(Скрипаль, домрист, флейтист, лютніст, віолончеліст, піаніст)
Прелюд Сергія Рахманінова — один із найвідоміших. Він сповнений почуттями урочистості та схвильованості, простими та вражаючими контрастами, що виявляються то в тривожних, суворіш інтонаціях дзвонів, то в напружено-стрімкому русі. Музичний образ дзвонів уперше з'являється саме в цьому творі композитора. Його хвилююча музика розповідає про силу почуттів, про мужність людини, яка постійно шукає, бореться, протестує і вперто прагне щастя.

Розпочинається прелюд акордами, що нагадуює звучання великих дзвонів. У середині твору мелодія стає рухли­вішою та неспокійнішою, виражаючи сум'яття і романтичні по­ривання ліричного героя, а далі знову чуються тривожні удари неликого дзвона.

Послухайте увалено цей твір і дайте відповідь на запитання:

  • Чи нагадує вам Прелюд С. Рахманінова великодні дзвони, а мо­же, композитор прагнув передати своєю музикою високі ду­ховні почуття?

  • Це програмова чи непрограмова музика?

  • Якими фарбами ви змалювали б своє враження від музики С. Рахманінова?

  • Чи є якась архітектурна споруда, що вас захоплює?

  • 3 якою музикою пов'язується вона у вашій уяві?



Слухання музики
Вокально-хорова робота

Розспівування

Продовження розучування пісні В. Таловирі «Писанки» Робота над виразним виконанням.

Розучування першого куплету пісні В. Раковського «В долонні рідної землі»
VІ. Підсумок уроку.

♦ Яким є настрій від прослуханих творів?



Тестові завдання

Позначити правильне твердження. Обрати один варіант від­повіді.

У Прелюді Рахманінова звучання акордів нагадує:

а) спів птахів;

б) шум моря;

в) звучання дзвонів.

Прелюд — це:

а) невелика інструментальна п'єса;

б) одноголосний музикальний твір;

в) музичний твір для виконання голосом без слів.

Пісню «Писанки» потрібно виконувати:

а) лагідно;

б) рішуче;

в) траурно.
Домашнє завдання

Створити власний музично-образотворчий проект «Володимирський собор»
Учні виходять із класу під музичний супровід (Прелюд до-дієз мінор С. Рахманінова).

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок №14 І семестр Тема семестру
Р. Роджерса, прослухати та розучити пісню „До, ре, мі” із кінофільму „Звуки музики”

Урок Музика як вид мистецтва. Музичні жанри. Вокальна музика Музика як вид мистецтва
Музика як вид мистецтва. Твори мистецтва — кожний своєю мовою — відображають навколишній світ, настрої, емоції. Музика – мистецтво,...

Тема Візуальні мистецтва
Культова арабсько-мусульманська архітектура. Мавританський стиль. Храми Індії, Далекого Сходу, Велика Китайська стіна

Уроку
На сьогоднішньому уроці ми спробуємо розкрити новий аспект теми “Музика в діалозі з сучасністю” –“Синтез музики та живопису”, навчимось...

Розділ І. Мистецтво в просторі культури Тема Жанрова палітра музичного...
Театр — особливий вид мистецтва, завдяки якому можна здійснити захоплюючу подорож у будь-який куточок планети, зазирнути у різні...

Образи драми-феєрії «Лісова пісня». Природа й людина у творі. Неоромантичне...
Мета: розширити й закріпити в учнів поняття про художній образ; учити аналізувати образи; дослідити

Музика мого народу Узагальнюючий урок з використанням ікт. 4-й клас Валерія
Мета уроку: визначити жанри народних пісень, емоційне виконання, розвиток творчої активності, вміння мислити

Музика як мова почуттів
«Музика — це мова душі; це царина почуттів І на­строїв, це виражене у звуках життя»

Тема Теоретичні відомості
Музика особливий вид мистецтва, який постійно «живе» поруч з людиною. Композитор – автор (творець) музики

Урок №16-17 комедія «мартин боруля»
Комедія «мартин боруля». Прагнення стати дворянином як міф про краще життя. Психологічна переконливість І трагікомічне звучання образу...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка