Пошук по сайту


Тема уроку. Бертольт Брехт. Життєвий та творчий шлях драматурга. Передумови й сутність брехтівської реформи драми, основні принципи «епічного театру»

Тема уроку. Бертольт Брехт. Життєвий та творчий шлях драматурга. Передумови й сутність брехтівської реформи драми, основні принципи «епічного театру»

Клас – 11.

Дата – 16.02.2011р.

Тема уроку . Бертольт Брехт. Життєвий та творчий шлях драматурга. Передумови й сутність брехтівської реформи драми, основні принципи «епічного театру».

Мета уроку: навчальна : ознайомити з життєвим та творчим шляхом митця, з'ясувати риси діяча – новатора, відпрацювати поняття «епічний театр», «ефект очуження»

Розвивальна: розвивати навички порівняльного аналізу діяльності , розуміти твори мистецтва, знаходити спільне у різних видах мистецтва, вміти досліджувати проблему, робити висновки.

Виховна: виховувати інтерес до читання творів Брехта, формувати активну життєву позицію, пробуджувати громадянську активність.

Змістовні лінії літературної освіти: аксіологічна, літературознавча.

Компетенції учня-читача: аксіологічна, літературознавча,комунікативно-мовленнєва, діяльнісно - операційна.

Очікувані(плановані) результати:

Тип і різновид уроку : урок вивчення нового матеріалу, урок вивчення біографії письменника

Форма уроку : лекція з елементами бесіди

Літературно – мистецькі зв’язки: живопис

Наочні засоби навчання : виставка творів драматурга, портет, презентація.

Словникова робота – «епічний театр», «ефект очуження»


Хід уроку.

І. Організаційний момент.

1. Відмітка відсутніх

2. Побажання, позитивний настрій на урок.

-Доброго нам дня.

3. Вступне слово – звернення до учнів-читачів.
Сьогодні ми відкриємо надзвичайно цікаву сторінку в історії розвитку світової літератури і познайомимось з великим митцем, який успішно працював у різних областях культури. Це талановитий поет, драматург, прозаїк, критик, обдарований режисер, видатний теоретик театру, громадський діяч.

Ім'я його Бертольт Брехт. Повне ім'я – Ойсен Бертольд Фрідріх Брехт (1898-1956 р.). Розглядаємо портрет

Переконана що знайомство із творчістю Фрідріха Брехта принесе нам радість і насолоду від спілкування.

Естетичні погляди Брехта, політичні та моральні ідеї мають вплив і на сучасні художні процеси.

Тож головне завдання уроку- з'ясувати: Чому Бертольта Брехта вважають митцем – новатором? Слайд

Тож помандруємо сторінками життя митця. ( беру книгу)

  1. Чому автор підручника Євген Волощук сказав про Бертольта: « Цей бунтівний Брехт?»

Слайд ( портрет, ) Слово учню. Бертольт Брехт– народився 10 лютого 1898 р. в родині заможного торгового службовця. Батьки готові були забезпечити синові матеріальний добробут і надійне майбутнє. Йому дали можливість навчатися 4 роки у народній школі, потім у гімназії.

Але юного бунтівника не приваблювала роль спадкоємця батьківської справи та перспектива затишного бюргерського життя. І Брехт обирає своєю професією медицину, вступив у Мюнхенський університет у 1917 р.

Його навчили панувати, а він зосереджує увагу на долі бідних, скривджених. І пише перші свої вірші «Пісня приречених на смерть» (1918 р.), «Легенда про дівку Івлін Ру» ( 1917 р.).

Влітку 1918 р. – Брехт мобілізований до армії. Але через серйозне захворювання нирок , комісія лікарів відмовилася послати його на фронт. Але студент- медик стає санітаром військового шпиталю в Аугсбурзі.

Саме тут Брехт побачив нескінченні страждання своїх ровесників жертв Першої світової війни.

Таке становище викликає у нього гнів, бунт проти насильства. І Брехт звертається до поетичної творчості, пише гострі сатиричні балади, вірний серед яких знаменитий вірш «Легенда про мертвого солдата»(1918 р.). В ній розповідається , як до загиблого та вже похованого рядового прийшла лікарська комісія, визнала, що він здатний воювати, відправила мертвого на фронт, щоб юнак загинув там вдруге.

Дарма, що солдат мовчить, - німий кращий за того, хто може говорити.


  1. Вчитель . Цей твір став популярним і через 15 років саме за цей вірш гітлерівський режим позбавить поета Бертольта Брехта німецького громадянства, бо «Легенда про мертвого солдата» була сатира не лише на кайзерівську Німеччину , то було відверте неприйняття Брехтом насильницької моралі мілітаризованої держави.

Тож Брехт –талановитий поет, який мав мужність говорити правду попри будь-які заборони й обмеження ,всупереч політиці правлячих кіл, нехтуючи власним благополуччям.
Брехт вважав,що Слайд- призначення поета – відкривати людям очі, говорити правду про жорстокі суспільні закони.
Вчитель.У 1918 році Брехт звертається до драматургії. Драма стає головним жанром його творчості. Тож поміркуємо , який шлях драматурга пройшов Брехт.

Слайд Чому Брехта називають реформатором західного театру.?
Повідомлення учня.

У 1918 році Брехт пише перші драми п'єса «Ваал», «Барабани вночі», в яких молодий драматург відтворює драматичні події революції Німеччини. І молодого драматурга нагороджують престижною Кляйстівською премією. За цей час Брехт написав 26 театральних рецензій на вистави , це свідчить , що формуються теоретико-драматичні уявлення Брехта.
1924 р.- Брехт із Мюнхена переїздить до Берліна, де розпочав плідно працювати як драматург, режисер і постановник п'єс в Німецькому театрі.

1928 р. – Поставлена п'єса Брехта «копійчана опера», яка принесла йому світове визнання. Він став відомим як дуже талановитий автор та режисер з нестандартним підходом до драматургії та театрального видовища.
Пауза. Далі слово вчителя.

Доречі, у житті Брехта відбувається значна подія. Він знайомиться з талановитою актрисою Геленою Вайгель Слайд , яка стала його дружиною і найближчим помічником на все життя.
Йшов 1933 рік. В Німеччині запалали інквізиторські вогнища, на них горілі книги найсвітліших умів світу, фашизм знищував вогнем художні шедеври, нищив високу культуру Німеччини. У вогонь було кинуто і п'єси Брехта. Ім'я Брехта потрапило до чорного списку. Постановка його п'єс була заборонена.

У 1935 р. рішенням гітлерівського уряду драматурга було позбавлено німецького громадянства. Цього ж 1933 р. Брехт залишає батьківщину. Розпочався період еміграції, що тривав довгих 15 років.

Слайд.

Брехт їде до Австрії, згодом до Чехословаччини, звідти до Франції, Данії, Швеції, Фінляндії. Побував у Радянському Союзі, Сполучених Штатах Америки.
Але це не було для Брехта капітуляцією. Талант опального на Батьківщині Брехта знаходить визнання за кордоном. Брехт і в еміграції бореться проти фашизму, бере активну участь у роботі антифашистських емігрантських радіостанцій і газет . Правдиве слово драматурга лунає у багатьох країнах світу. Драматург написав понад 30 п'єс. Світ побачив твори Брехта
Слайд книг. «Матінка Кураж та її діти», «Життя Галілея», п'єсу – притчу, «Добродій із Сичуані», «страх і відчай у Третій імперії», «Шейк у Другій світовій війні»
Слайд Бертольт Брехт застерігав світ : «Культуру буде врятовано тоді, коли будуть врятовані люди». Брехт закликав, звертаючись до совісті людства: «Необхідно підвестися на боротьбу і стати на перешкоді злочинам фашистів.»
Учень. 3 учень. Бертольд Брехт

Після ІІ світової війни 22 жовтня 1948 року Брехт нарешті повернувся на рідну землю. Він занурюється з головою у творчу роботу. Засновує й очолює театр «Берлінський ансамбль», на сцені якого йдуть всі драми Брехта. Театр швидко завоював славу новаторського.

В останній період творчості визнання Брехта стрімко зростає : він стає лауреатом національних і міжнародних премій, його обирають членом Академії мистецтв колишньої соціалістичної Німеччини й президентом німецького Пенцентру, його книжки виходять великими тиражами .

Та погіршується його здоров'я. Лікарі засвідчують , що його хворе серце може зупинитися будь-якої хвилини. Але Брехт до останніх днів працює. 10 серпня 1956 року він ще відвідує репетицію у « Берлінському ансамблі» , потім ще декілька днів вдома переглядає свої рукописи . 14 серпня Брехт пішов з життя.

Слайд. Пам'ятники, могила.
Вчитель. Бертольт Брехт – син Німецької землі, землі філософів(Слайд портрет), поетів, вірив у мирні можливості для свого народу і завжди говорив те, що йому підказувало серце.

Бертольт Брехт ввійшов в літературу, як засновник теорії та практики «епічного театру» - театру пристрасної мистецької думки, спрямованої на перетворення світу і людини.
Слайд « Сучасний театр – театр , театр епічний»( 1931)
У своїй програмній праці»Сучасний театр- театр епічний» Брехт подає схему, в якій порівнює драматичну та епічну форми театру.



Драматична форма театру

Епічна форма театру

Дія

Розповідь

Залучає глядача до сценічної дії і розтрачає його активність

Робить глядача спостерігачем, але пробуджує його активність

Дає глядачеві змогу виявляти почуття

Примушує глядача приймати рішення

Переживання

Світогляд

Глядач співпереживає

Глядач вивчає

Гіпноз

Аргументація

Сприймання консервується

Сприймання переходить у пізнання


Вчитель. Розглянемо дану схему. Після опрацюємо статтю підручника с. 259-260 і попробуйте дати відповідь, в чому полягає сутність брехтівської теорії нового театру? Учні читають.
Виступ учениці. 4 учень Бертольд Брехт

На даній схемі , праворуч, визначено основні ознаки брехтівської теорії нового театру, сам Брехт називав його «епічним», «повчальним», «раціональним», «інтелектуальним».

За задумом Брехта у драмі значну роль повинна відігравати :

  • не дія, а розповідь , тому театр і називався «епічним». За задумом Брехта «епічний театр» мав формувати новий тип глядачів.

  • Робить його спостерігачем, пробуджує активність глядача, драма має мобілізувати інтелектуально – аналітичну здібність глядача;

  • Він повинен аналізувати, що відбувається на сцені;

  • П'єса повинна допомогти глядачеві побачити соціальне коріння відтвореного на сцені конфлікту, бо він залишається не розв’язаним, щоб глядач шукав шляхи вирішення проблем

  • Формує світогляд;

  • Спонукає читача вивчити дійсність і аргументовано переконує шукати засоби удосконалення законів суспільного життя, перевага віддається жанру драми – притчі , часто використовуються запозичені сюжети;

  • Герої є не драматичними характерами, а алегоріями певних властивостей людської природи;



Пауза. Слова вчителя. Одним із найяскравіших художніх відкриттів новаторства драматургії Брехта є «ефект очуження» Як ви розумієте це поняття?

Слайд «ефект очуження»

  • Вагоме місце посідає «ефект очуження» - прийом , завдяки якому буденне явище постає у новому світлі, як дивне, нове, «чуже».

  • В драму вводяться заголовки, пісні, звернення акторів до публіки, написи, спроектовані на екран.

  • Брехт вважав, що театр повинен збуджувати прагнення глядача втручатися у дійсність. Більшість сюжетів брехтівського театру подібні до притч. Вони в алегоричній формі розповідають про соціальні ситуації і мають конкретний «повчальний ефект»



5 учень Бертольд Брехт . Я хочу доповнити , що

«Ефект очуження» широко використовувався ще у давньому східному театрі( Китай, Японія). За Брехтом для досягнення «ефекту очуження» використовуються всі засоби, які є в розпорядженні театру, - діяльність акторів, режисерів, художників, композиторів. Це є принцип художньої творчості, який передбачає незвичне зображення звичайного. Брехт відоме явище показує в несподіваному ракурсі . Наприклад, розмірковуючи над причинами приходу Гітлера до влади, Брехт пише драму – параболу «Кар'єра Артура VI, якої могло б не бути». Це дало змогу Брехтові говорити не лише про певну конкретну історичну подію, а й про процес фашизації суспільного життя та суспільної свідомості. Отже «Ефект очуження» допомагає в конкретно- історичному бачити загальне.

Тобто «епічний театр» формує стійкий інтерес до пізнання твору , до розвитку дій, щоб глядач мав критично оцінити те, що відбувається на сцені.
Вчитель Я думаю, що вам буде цікаво дізнатися , що «Теорія епічного театру була теорією універсальною, тобто охоплювала всі галузі театрального мистецтва і узагальнювала принципи, на яких будується творча робота драматурга, режисера, актора, художника, композитора аж до гримера й освітлювача.» Розляньте ст. 273 хрестоматії.

Утверджуючи свою систему художніх цінностей Бертолт Брехт ішов часто проти течії, турував дорогу у незнанне.Але він творив мистецтво прийдешнього і зробив вагомий внесок у розвиток світової літератури.
Тож якою ви уявили для себе особистість Бертольта Брехта ? І чому його вважають митцем-новатором? Слайд –Чому Бертольта Брехта вважають митцем – новатором?

Виступи дітей.
Відкриття майстерності Бертольта Брехта ви продовжите на наступному уроці . Домашнє завдання.

Для всіх. Тести для самоконтролю с. 263-264.

Для бажаючих : Історія написання драми «Матінка Кураж та її діти». Блог.
І хочу віддячити вам за плідну працю як співтворців уроку . Дарую вам відеофільм «Матінка Кураж та її діти»

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Уроку за програмою
Тема уроку за програмою : Життєвий І творчий шлях письменника. Творчість Достоєвського як одна з вершин російської І всесвітньої...

Урок №4 Тема
Тема. Життєвий І творчий шлях Джеймса Джойса. Характерні ознаки його поетики: «потік свідомості», пародійність, іронічність, інтертекстуальність....

Іван Карпенко -карий. Життєвий І творчий шлях письменника. Багатогранність його діяльності
Карпенко -карий. Життєвий І творчий шлях письменника. Багатогранність його діяльності

Розвиток національного театру, драматургії 1920-1930-х років ( «Березіль»...
Ням традиції, які успадкував український професійний театр у ХХ ст від класичного, роль Л. Курбаса в його створенні; ознайомити з...

Оноре де Бальзак (1799-1850) — Прометей ХІХ століття. Життєвий І...
Тема. Оноре де Бальзак (1799-1850) — Прометей ХІХ століття. Життєвий І творчий шлях відомого французького письменника реаліста. Бальзак...

Конспект уроку на тему «Жанрово тематичне розмаїття лірики О. С. Пушкіна»
Мета: Поглибити знання учнів про життєвий І творчий шлях О. Пушкіна, охарактеризувати провідні теми І мотиви його лірики, удосконалювати...

Реферат на тему: “Життєвий І творчий шлях В. Булаєнка”
Так скаже Андрій Малишко про Володимира Булаєнка, коли оз­найомиться з його поезією

Реферат на тему: “Життєвий І творчий шлях В. Булаєнка”
Так скаже Андрій Малишко про Володимира Булаєнка, коли оз­найомиться з його поезією

План Вступ Передумови проведення реформи. Аграрна реформа Наслідки реформи
Проблема реформування нашої держави в більшій чи меншій степені хвилює майже кожного громадянина країни. Питання подолання перехідного...

Життєвий І творчий шлях
Псевдонім І криптонім — Арлекін, Віщий Олег, Homo, Sirius, Кіндратович, Микольчик, М. В., К-ич М, м-у-ко та інші; 24. ХІ хіі) 1871,...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка