Пошук по сайту


Урок- конкурс, проведений під час місячника української мови та літератури

Урок- конкурс, проведений під час місячника української мови та літератури

Урок- конкурс, проведений під час місячника української мови та літератури

Мета: повторити та узагальнити вивчений матеріал з синтаксису та пунктуації (просте речення, односкладні речення, звертання, вставні слова (словосполучення, речення), відокремлені члени речення);

розвивати творчі здібності, увагу, логічне мислення; звязне мовлення;

виховувати любов до української мови, традицій українського народу.

Тип уроку: урок-конкурс

Обладнання: індивідуальні картки….

Використана література:

ХІД УРОКУ

  1. Повідомлення теми, мети уроку

  2. Мотивація навчальної діяльності

  3. Організаційна частина

Клас поділити на 2 команди. За 2 хвилини вони повинні дібрати назву команді та дивіз

  1. Основна частина уроку

1. «Розминка»
І команда

  1. Розділ мовознавчої науки, що вивчає словосполучення і речення. (Синтаксис)

  2. Речення з однією граматичною основою. (Просте)

  3. Відступ у першому рядку тексту. (Абзац)

  4. Річка тече — це речення чи словосполучення? (Речення)

  5. Стиль у науці. (Науковий)

  6. Знак у кінці розповідного речення. (Крапка)

  7. Закінчити фразу: За емоційним забарвленням речення бувають... (окличні та неокличні)

  8. Яке за метою висловлювання речення Бережи природу України? (Спонукальне)

  9. Речення з другорядними членами. (Поширене)

  10. Слово, що називає особу або предмет, до якого звертаються з мовленням. (Звертання)

  11. Означення-іменник з дефісом. (Прикладка)

  12. Знак при звертанні. (Кома, знак оклику)

  13. У що береться пряма мова? (Лапки)

  14. Чи може слово навіть бути вставним? (Ні)


II команда

  1. Найбільша одиниця мови. (Текст)

  2. Розділ мовознавчої науки, що вивчає правила вживання розділових знаків. (Пунктуація)

  3. Розмова між двома особами. (Діалог)

  4. Опис, розповідь, роздум — що це? (Типи мовлення)

  5. Стиль художньої літератури. (Художній)

  6. Головні члени речення. (Підмет і присудок)

  7. Речення без другорядних членів. (Непоширене)

  8. Закінчити фразу: За метою висловлювання речення бувають... (розповідні, питальні, спонукальні)

  9. Знак у кінці питального речення. (Знак питання)

  10. Як називається речення з одним головним членом — підметом? (Називне)

  11. Чи завжди звертання відокремлюється розділовими знаками. (Так)

  12. Чим починається діалог? (Тире)

  13. Які члени речення можуть відокремлюватися? (Другорядні).

  14. Речення з однією граматичною основою. (Просте)


2. Кодовий диктант «Вставні слова».

Визначте групу вставних слів. Запишіть номер групи.

1 — впевненість;

2— невпевненість;

3— джерело повідомлення;

4 — порядок викладу думок;

5 — почуття;

6— ввічливі слова;

7 — активізація уваги.,

/ Команда

  1. Очевидно

  2. Безперечно

  3. Мабуть

  4. Як кажуть

  5. Здається

  6. Дякую

  7. Зокрема

  8. Зверніть увагу

  9. Як на зло

  10. Можливо

  11. Ясна річ

  12. Здається

// команда

  1. Пробачте

  2. Ясна річ

  3. Добрий день

  4. Дозвольте

  5. Вибачте

  6. Можливо

  7. До побачення

  8. За висловом

  9. Нівроку

  10. На добраніч

  11. Таким чином

  12. Будь ласка


3. «Акровірш»

Розгадайте акровірш, запишіть відповідь у зошит, усно назвавши групу вставних слів.

Рідний край

У всіх людей одна, мабуть, святиня.

Куди не глянь, де не спитай.

Рідніше, безумовно, їм своя пустиня,

Аніж земний в пустині рай

Їм красить, безперечно, все їх рідний край.

Нема (ви знаєте) без кореня рослини

А нас, людей, нема без Батьківщини.
4. «Шифрувальники»

По одному гравцю з команди підходять до скриньки і витягують картку з програмним завданням. Скласти цифровий ряд речень із відокремленими членами, користуючись кодом:

1 — відокремлені означення;

2 — відокремлені прикладки;

3 — відокремлені додатки;

4 — відокремлені обставини;

5 — відокремлені уточнюючі члени речення. .

Картка № 1

А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези. Над полем, у високості, співали жайворонки. Квіти, особливо пальми й аспарагуси, відразу навіяли життя у кімнаті. Тепле повітря нагадувало собою весняні ночі, переповнені вогкістю. Посеред неба, над самою головою, ніжно золотилися хмари. Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти на далекій полонині. Поспішаючи кудись, ховаються останні шуми й гуки довгої літньої днини. Мандрувала загадкова весна, сонячна, вітряна.

Зразок виконаного завдання: 3, 5, 2, 1, 5, 3, 4, 1.
5. Поєдинок капітанів

Виконують завдання на картках.

Поставити потрібні розділові знаки, обгрунтувати доцільність вживання їх у поданих реченнях. (Групи виконують завдання протилежних сторін з метою взаємоперевірки.)
І група

Далеко внизу біля самих кущів верболозу гойдали головами соняшники. Захід погас не розгорівшись. Густо засвічений білою ромашкою послався над берегом невеликий луг. Непорушно стоять дерева загорнені в сутінь.
II група

Ось і він Дніпро величний і древній. Бриніли зірки і моргнувши зоряним світлом засинали. Очерети перешіптуючись добігають до повороту ріки і спиняються над широким лиманом. Більше жодного звуку не донеслося крім повівання пахучого повітря в розквітлому гіллі саду.


6. «Криниця народної мудрості»

Гравці повинні швидко добрати синонім до фразеологізму.

І гру па

1.Викинути з голови.

2.Душа в п'яти сховалася.

3.Мозолити очі.

4.Задирати носа.

5.Згущувати фарби.

6.Аж ребра світяться.

7.Хоч в око стрельни.

II група

1.Прикусити язика.

2.Як сніг на голову.

3.Передати куті меду.

4.Бути на сьомому небі.

5.Ніде яблуку впасти.

6.Рукою подати.

7.Народитися в сорочці.


7. «Склади речення»

З кожним із поданих слів скласти по 2 речення так, щоб слово було в одному з випадків вставним, а в другому виступало членом речення.

• Нарешті, село.

• Україна, видно.
8. «Веселий ребусник»

Відгадавши ребуси, ви дізнаєтеся, у що одягалися наші бабусі та дідусі. Запишіть відгадки та поясніть значення цих слів.










1. ЗАПАСКА — жіночий одяг у вигляді шматка тканини, що обгортався навколо стану поверх сорочки і викристовувався замість спідниці.

2. ПЛАХТА — спідниця з 2-х вовняних полотнищ (найчастіше картатих), зшитих до половини. 3. ОЧІПОК — головний убір заміжньої жінки у вигляді шапочки.

4. ЖУПАН — чоловічий верхній одяг, оздоблений хутром і обшитий золотистою чи сріблястою тасьмою (галуном).

Прочитайте слово:

г1а, пі2л, віЗло, поЗвожити, заЗмка, пер6, міІОО, ІООрона, пі100лет, ІООянка.
9. «Творче завдання»

Підготувати твір, використовуючи подані словосполучення, як відокремлені члени речення, однорідні члени.

I група

ВЕСНА В СТЕПУ

Весна — невтомна чарівниця; залитий сонцем; напоєний пахощами трав і квітів; струснувши з себе росу; синє небо глибоке, бездонне; перекочуючись хвилею по травах; вдихаючи степові пахощі; насолоджуючись яскравим різнобарв'ям степових квітів.

II група

КВІТУЧІ САДИ

Пишно зацвітаючи; облиті білим, блідо-рожевим цвітом; українські сади, вишневі, черешневі; розкидані побіля хат, охоплені пелюстковою заметіллю; заливаючись солодким щебетом; співаючи гімн весні; невтомні трудівниці-бджоли, створюючи ілюзію казковості.

10.* «Словничок іншомовних слів»

Укласти словничок іншомовних слів із представлених нижче пар.

Адаптація зрадник Дебати нісенітниця

Абсурд печериця

Фіаско сільськогосподарський

Турне ввічливий

Аграрний пристосування

Галантний сперечання

Конфронтація протиборство

Коректний місцевий

Локальний подорож

Шампіньйон поразка

Ренегат чемний

11.* Загадки

  1. Шість десятків років має чоловік. Загадку маленьку загадав для нас: Не проґавив жодних іменин за вік, та в житті їх справив лиш 15 раз. Може б, друзі з вас хто потрудився. Та й сказав, коли він народився? (29 лютого)

  2. Учитель попросив шестикласника: «Поклич до мене, будь ласка, Шевченка!», «Кого кликати,— міркує учень,— Андрія чи Оксану? Обоє мають однакове прізвище». Поясніть свої міркування.

  3. Відгадайте загадки Д. Білоуса.

    • Маленька, менша від мачини.

Ні з ким не стану на борню,

А при читанні коли треба,

Й людині мову зупиню. (Крапка)

  • Хоч в усній мові нас немає,

А на папері мовчимо.

Та все, що ти читаєш, друже,

Сприймати правильно вчимо. (Розділові знаки)

  • Він після речення, цитати,

Вмостився, схожий на гачок,

Всіх нас примушує питати,

А сам ні пари з уст — мовчок. (Знак питання)

  • Як скласти слово із займенника і ноти^

То слово буде знаком розділовим.

Якщо ж від ноти половинку «відколоти»,

Тоді стріляти можна буде в слбві. (Тире)

  • Нумо трішечки напруги.

Ось вам і подробиці:

Перше тут — предмет, а друге —

Що з предметом робиться.

Як би речення словами

Не були заклечані,

Досить легко ми їх з вами

Визначимо в реченні. (Підмет і присудок)

  • Коли твір якийсь готую,

Різні речення пишу,

Щось, буває, я цитую,

Мову вводячи чужу.

Але, любий мій читачу,

Як для вас її позначу?

Тут уже не допоможуть

ані коми, ані крапки,

У пригоді можуть стати —

Здогадались ви? (Лапки)

12. Синтаксичний розбір речення. (Д/З)

Виконайте синтаксичний розбір першого речення, друге речення розберіть вдома.

1. Отож, синам, загиблим за Батьківщину на чужому полі, матері привозять на могилу грудочку рідної землі.

2. Виряджаючи синів на війну або в далеку дорогу, матері давали, наприклад, зав'язану у хусточку рідну землю як спомин про батьківський дім.


  1. Підсумки уроку

Сьогодні ви цілий урок невтомно працювали.

• Чи задоволені, як пройшов урок?

• Чи було вам цікаво?

• Чи був кожен з вас активним на уроці?

• Чи зуміли ви показати свої знання?

• Чи уважний був до вас вчитель?

Уяви ситуацію. Виходиш ти з класу, а тобі назустріч кореспондент, який буде брати після уроку інтерв'ю: «Де можуть вам знадобитися ці знання?»

• Якою буде твоя відповідь?

ДОДАТКИ

2. Кодовий диктант «Вставні слова».

Визначте групу вставних слів. Запишіть номер групи.

1 — впевненість;

2— невпевненість;

3— джерело повідомлення;

4 — порядок викладу думок;

5 — почуття;

6— ввічливі слова;

7 — активізація уваги.,

/ Команда

  1. Очевидно

  2. Безперечно

  3. Мабуть

  4. Як кажуть

  5. Здається

  6. Дякую

  7. Зокрема

  8. Зверніть увагу

  9. Як на зло

  10. Можливо

  11. Ясна річ

  12. Здається



2. Кодовий диктант «Вставні слова».

Визначте групу вставних слів. Запишіть номер групи.

1 — впевненість

2— невпевненість;

3— джерело повідомлення;

4 — порядок викладу думок;

5 — почуття;

6— ввічливі слова;

7 — активізація уваги.,
// команда

  1. Пробачте

  2. Ясна річ

  3. Добрий день

  4. Дозвольте

  5. Вибачте

  6. Можливо

  7. До побачення

  8. За висловом

  9. Нівроку

  10. На добраніч

  11. Таким чином

  12. Будь ласка

4. «Шифрувальники»

По одному гравцю з команди підходять до скриньки і витягують картку з програмним завданням. Скласти цифровий ряд речень із відокремленими членами, користуючись кодом:

1 — відокремлені означення;

2 — відокремлені прикладки;

3 — відокремлені додатки;

4 — відокремлені обставини;

5 — відокремлені уточнюючі члени речення. .

А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези. Над полем, у високості, співали жайворонки. Квіти, особливо пальми й аспарагуси, відразу навіяли життя у кімнаті. Тепле повітря нагадувало собою весняні ночі, переповнені вогкістю. Посеред неба, над самою головою, ніжно золотилися хмари. Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти на далекій полонині. Поспішаючи кудись, ховаються останні шуми й гуки довгої літньої днини. Мандрувала загадкова весна, сонячна, вітряна.

5. Поєдинок капітанів

Виконують завдання на картках.

Поставити потрібні розділові знаки, обгрунтувати доцільність вживання їх у поданих реченнях. (Групи виконують завдання протилежних сторін з метою взаємоперевірки.)
І група

Далеко внизу біля самих кущів верболозу гойдали головами соняшники. Захід погас не розгорівшись. Густо засвічений білою ромашкою послався над берегом невеликий луг. Непорушно стоять дерева загорнені в сутінь.
II група

Ось і він Дніпро величний і древній. Бриніли зірки і моргнувши зоряним світлом засинали. Очерети перешіптуючись добігають до повороту ріки і спиняються над широким лиманом. Більше жодного звуку не донеслося крім повівання пахучого повітря в розквітлому гіллі саду.

9. «Творче завдання»

Підготувати твір, використовуючи подані словосполучення, як відокремлені члени речення, однорідні члени.

ВЕСНА В СТЕПУ

Весна — невтомна чарівниця; залитий сонцем; напоєний пахощами трав і квітів; струснувши з себе росу; синє небо глибоке, бездонне; перекочуючись хвилею по травах; вдихаючи степові пахощі; насолоджуючись яскравим різнобарв'ям степових квітів.

10.* «Словничок іншомовних слів»

Укласти словничок іншомовних слів із представлених нижче пар.

Адаптація зрадник Дебати нісенітниця

Абсурд печериця

Фіаско сільськогосподарський

Турне ввічливий

Аграрний пристосування

Галантний сперечання

Конфронтація протиборство

Коректний місцевий

Локальний подорож

Шампіньйон поразка

Ренегат чемний



поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Нака з
Одеської загальноосвітньої школи №60 І-ІІІ ступенів були проведений ІІІ (обласний) етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з історії,...

Конкурс дюп лютий 2014
Міжнародний конкурс з української мови та літератури ім Т. Г. Шевченка ( українська мова та література) – листопад 2013

Свято-конкурс до дня української писемності та мови
Навчальна мета: створити атмосферу доброзичливості, чесного змагання в знанні української мови та літератури

Навчально-виховний комплекс №22 Єнакієвської міської ради наказ від...
З метою визначення результативності та якості роботи вчителя української мови та літератури Трушко М. И., яка у 2012-2013 навчальному...

Методичні рекомендації вчителям української мови та літератури проектні...
Метод проектів  це модель організації навчального процесу, орієнтована на творчу самореалізацію особистості, розвиток її можливостей...

Одеський обласний інститут удосконалення вчителів
Державного стандарту базової І повної загальної середньої освіти продовжено обласний конкурс для вчителів української мови та літератури...

Конкурс-гра для учнів 8класів
Мета: проводячи літературну гру під час тижня світової літератури, повторити вивчене на уроках світової літератури у 5-8 класах,...

Методичні рекомендації щодо ведення зошитів з української мови та літератури
України від 28. 04. 2006 року №1/9-301 «Вимоги до виконання письмових робіт учнів загальноосвітніх навчальних закладів І перевірки...

На уроках української мови
України досі не введено окремий предмет "Права людини". Правове виховання учнів проводиться на уроках гуманітарного циклу: історії,...

Методичні рекомендації щодо самоосвітньої діяльності учнів з української...
Уміння самому здобувати знання й застосовувати їх на практиці споконвіку було життєвою необхідністю людини. Нині ця потреба стає...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка