Пошук по сайту


Українські народні думи. «Маруся Богуславка». Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі І становищем дружини турецького вельможі

Українські народні думи. «Маруся Богуславка». Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі І становищем дружини турецького вельможі

Українські народні думи. «Маруся Богуславка». Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі і становищем дружини турецького вельможі.

Урок української літератури, 8 клас
Аношкіна Галина Григорівна, вчитель української мови та літератури Новоукраїнської ЗОШ І-ІІІ ст. №3, вчитель вищої категорії, Кіровоградська область.

Домашня адреса

вул. Фурманова, 76

м. Новоукраїнка,

Кіровоградська обл.,

27100

Тел. (099)-666-54-43

E-mail: yana_rud@bigmir.net


Тема: Українські народні думи. «Маруся Богуславка». Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі і становищем дружини турецького вельможі.

Мета: ознайомити учнів із думою «Маруся Богуславка»; вчити аналізувати текст думи; розкрити основну думку твору; розвивати естетичне чуття; навички аналізу художнього образу; спонукати до осмислення морально-етичних проблем; виховувати почуття патріотизму.

Обладнання: ілюстративний матеріал до думи, аудіозапис думи, відеоматеріали, літературознавчий словник.
Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

Технологія «Словесний настрій»

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Епіграф:

А жінка, як осінь, плодами багата:

На ніжність, добро, материнство і святість,

Як вересень тихий, зігріє душею,

Не страшно морозу чекати із нею.

О. Латиш

Учитель.

– Прокоментуйте епіграф до уроку.

Учитель.

Україна – прекрасна земля з дрімучими лісами і безмежними степами, могутніми ріками і синіми озерами. Україна – це край, який має героїчну славу і трагічну історію. Неодноразово на нашу Батьківщину зазіхали вороги – турки, татари, поляки. Вони руйнували міста й села, забирали в полон українських хлопців та дівчат.

– Які ви знаєте історичні пісня, що розповідають про нашу героїчну історію? («Ой, Морозе, Морозенку», «Зажурилась Україна», «Ой, на горі та женці жнуть»)

Ця тема знайшла своє відображення і в народних думах. Думи – одне з найяскравіших явищ української національної культури.

Робота в групах.

1 група.

Дума – жанр народного епосу.

«Художні особливості народних дум»

Дума – великий ліро-епічний твір героїчного змісту про важливі історичні події (найчастіше про боротьбу українського народу проти іноземних загарбників), близький за тематикою до історичних пісень.

– Думи виконуються речитативом у супроводі кобзи, бандури чи ліри.

– У думах немає поділу на строфи.

– Думи діляться на періоди – різноскладові рядки, об’єднані римою, найчастіше дієслівною.

Структура думи

І частина – заспів, або зачин («заплачка»);

ІІ частина – основна розповідь;

ІІІ частина – закінчення («славословіє»).

2 група.

«Тематика українських народних дум»

Про звитяжну боротьбу українців проти турецько-татарських загарбників і турецьку неволю

Про звитяжну боротьбу українського народу проти польсько-шляхетського поневолення

Соціально-побутові думи

«Козак Голота», «Утеч трьох братів із города Азова, з турецької неволі», «Маруся Богуславка». «Буря на Чорному морі», «Плач невільників», «Самійло Кішка» та ін.

«Хмельницький і Барабаш», «Корсунська перемога» та ін.

«Бідна вдова і три сини», «Дума про сестру та брата», «Прощання козака з родиною» та ін.


Учитель.

Перлиною українського народного епосу є дума «Маруся Богуславка», яка переносить нас у далекі героїчні і трагічні часи.

(Виразне читання думи або слухання аудіозапису)

Словникова робота

Великдень – християнське весняне свято.

Роковий день – день великого свята, яке буває один раз на рік.

Мечеть – мусульманський храм.

Робота з текстом.

«Мозковий штурм»

– Про що розповідається в думі «Маруся Богуславка»? (Змальовано вчинок Марусі, показано страждання козаків-невільників).

– Хто така Маруся Богуславка і як вона потрапила в турецьку неволю? Свої думки підтверджуйте словами думи.

– Ким стала у турецькій неволі Маруся?

– Як допомогла героїня своїм співвітчизникам – козакам-невільникам з України?

– Як, на вашу думку, міг відреагувати на вчинок дружини султан? Чому?

– З яким проханням звертається Маруся до козаків?

– Яка головна думка твору? (Осуд насильства людини над людиною).



«Маруся Богуславка» (худ. О.Басс)

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

Хто ж Маруся: зрадниця чи патріотка?

Я вважаю, що Маруся – зрадниця, бо вона…

Я вважаю, що Маруся – патріотка, бо вона…


Робота в групах.

1 група.

Проблематика думи

1. Злочин і спокута

2. Моральні цінності людини

3. Добро й зло

4. Жорстокість і милосердя

5. Людина і Батьківщина

2 група.

Створення постер-плаката «Життєвий шлях Марусі»



3 група.

Передати внутрішній світ головної героїні через спектр кольорової гами.

Подивившись на кольори, якими зображений душевний стан бранки, бачимо, що бідна богуславська дівчина прожила складне життя. Але, попри всі труднощі, доля її не зламала, в душі вона продовжує любити Батьківщину і виконує свій громадянський обов’язок.

ІV. Підсумок уроку.

Учитель.

Чого навчив кожного з вас гіркий досвід Марусі?

Метод «Мікрофон»

(– Змушує замислитись над суттю людського буття.

– Незважаючи ні на що, людина не має права втрачати істинних людських цінностей.

– Вчить дотримуватися народної моралі, загальнолюдських норм.

– Жити за заповідями Божими.)

Учитель.

Кожна людина народжується на світ для добра, але, на жаль, у житті Марусі Богуславки чимало трапилося лихого. Попри все це, життєві труднощі не зламали українську полонянку, і дівчина проявила себе гідно, як справжня патріотка.

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

VІ. Домашнє завдання.

Написати твір-роздум на тему «Яке враження справила на мене дума “Маруся Богуславка”».

За бажанням: скласти план характеристики до образу Марусі Богуславки.


поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Література рідного краю Тема уроку: “Немов на свято, прибрана земля...
Тема уроку: “Немов на свято, прибрана земля ” Любов до рідної землі рідної природи у творчості поетів-земляків

Уроку літературного читання 2 клас Тема. Підсумковий урок за темою «Українські народні казки»
Мета: систематизувати знання дітей про українські народні казки; перевірити рівень сформованих в дітей знань, умінь, навичок

Українські землі у складі російської імперії наприкінці ХVІІІ у першій половині ХІХ ст
На українські землі, що входили до складу Росії, з метою уніфікації системи управління, наприкінці ХVІІІ ст був поширений загальноросійський...

Подорож у «зелену» аптеку. Мета
Виховувати у дітей людяність, шанобливе ставлення до природи, до всього живого. Прищеплювати любов до рідної землі, його народу та...

Книга «Кобзар». Звучить пісня «Думи мої, думи мої…»
На підвищенні, застеленому вишитим рушником, портрет Т. Г. Шевченка, книга «Кобзар». Звучить пісня «Думи мої, думи мої…». З’являються...

Урок української мови тема. Контрольна робота. «Речення з однорідними членами»
Мета: оцінити рівень навчальних досягнень учнів за темою; розвивати логічне мис­лення, вміння аналізувати мовний матеріал; виховувати...

Сценарій усного журналу
Мета заходу: Виховання любові до рідної землі, до рідної мови, до її носія -українського народу, до держави Україна, до народних...

Славута синьоока перлина Подільського краю
Мета: краще пізнати рідний край, сформувати уявлення про природу, історію розвитку та освоєння території краю, ознайомитись з джерелами...

Класна година. Звучить мелодія пісні "У полі калина"
України – калину; показати значення калини в житті людини, її екологічне значення; розвивати усне мовлення, увагу, пам'ять, спостережливість,...

План уроку « є на світі Україна! Не грудка, а земля з народом є!»
України, шляхом становлення неза­лежності Української держави; розширити І поглибити поняття громадянсь­кості, розвивати в дітей...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка