Пошук по сайту


Уроку. Теоретичний матеріал для засвоєння

Уроку. Теоретичний матеріал для засвоєння

Сторінка1/3
  1   2   3




Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків мистецтва

8-й клас. Мистецтво в культурі минулого

до підручників авт. Масол Л.М., ТзОВ «Видавництво «Світоч», авт. Гайдамака О.В., ТОВ «Видавництво «Генеза».
Орієнтовні скорочення: СММ, СОМ – сприймання творів музичного, образотворчого мистецтва; ПЗ – практичне завдання; ХТД - художньо-творча діяльність; РІ-ДЛ − робота з Інтернет-джерелами та літературою П – поняття




Дата уроку

Тема уроку. Теоретичний матеріал для засвоєння

Орієнтовні практичні завдання

Твори для сприймання та інтерпретації,

що інтегрують навчальний процес

Д/з

1

2

3

4

5

6

І розділ. Стилі та напрями мистецтва стародавніх епох і цивілізацій: античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс


1




Таємниці мистецтва стародавніх цивілізацій

Єгипетські піраміди, величні храми і загадкові скульптури. Рельєфи, розписи палаців, храмів, гробниць, папірусів. Роль канону в мистецтві давніх єгиптян. Архітектурні споруди Месопотамії. Рельєфи фантастичних тварин: Вавилонський дракон, лев, Шеду.

П: піраміда, зіккурат, папірус, капітель, канон.

ХТД: створити мотив декоративно-графічної композиції на теми давнього Єгипту («Сонце – володар світу», «Таємничий скарабей», «Чарівний лотос») для оздоблення закладки для книги, календаря, обкладинки зошита або ювелірних прикрас тощо.


СОМ: фоторепродукції: піраміди, храми Карнака та Луксора, Сфінкс, портрет Ніфертіті, маска Тутанхамона, фрески «Музикантки», «Полювання у хащах лотосу»; Зіккурати Месопотамії, Вавілонська вежа, ворота богині Іштар, Висячі сади Семіраміди; скульптури «Дама з Урука», «Гільгамеш з левеням».


РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: У чому полягає унікальність та оригінальність художньої культури Древнього Єгипту?

2. Поцікавтесь яким було мистецтво найдавнішої цивілізації на території України, порівняйте культурні досягнення трипільців з давньоєгипетськими та країн дворіччя.

2




Таємниці мистецтва стародавніх цивілізацій

Музика і танці в культових обрядах давніх Єгиптян. Гімни на честь богів, містерії. Виникнення музичних інструментів (флейта, арфа).


ПЗ: роздивіться єгипетські фрески та рельєфи із зображенням музикантів і танцівниць, поміркуйте які особливості мали мистецтва музики і танцю Давнього Єгипту, висловіть свої уявлення?

СОМ: фоторепродукції: фрески «Танцівниці на бенкеті», «Музиканти із Фів», рельєф «Арфіст Хенові і співак Іті», богиня Баст із ситром у руці.

СММ: Дж. Верді опери «Аіда», «Навуходоносор»; Ц.Франк ораторія «Вавилонська вежа».


РІ-ДЛ: за бажанням:

  1. Поцікавтесь як відображені образи Єгипту і Месопотамії у творах митців світу;

З’ясуйте які є варіації на теми Єгипту і Месопотамії у сучасному мистецтві

3




Мистецтво античності − колиска європейської цивілізації. Міфологічна основа давньогрецького мистецтва. «Людина − міра всіх речей». Простота і лаконічність давньогрецької архітектури: храм, ордер, споруди Афінського Акрополю. Досконалість скульптури. Керамічний вазопис.

Роль музики в суспільному та особистому житті давніх греків. Музичні інструменти. Великі Панафінеї. Зародження жанру гімну.

Мистецтво мандрівних співаків – аедів, рапсодів і кіфаредів. Театр - «школа» громадян!
П: Акрополь, ордер, канелюри, гімназій, меандр, скена, орхестра, аеди, рапсоди.і кіфареди


ПЗ: Пригадайте давньогрецькі міфи про мистецтво.

Які пам’ятки Давньої Греції належать до Семи чудес світу?

Визначте за атрибутами зображені музи.

Порівняйте особливості грецьких ордерів. Який ордер використано в храмі Парфенон?

З’ясуйте якими пластичними засобами передано динаміку і рух скульптури Мирон «Дискобол». ХТД: варіант 1. Створіть ескіз трафарету меандру в давньогрецькому стилі для декорування речей, стін тощо;

варіант 2. Створіть трафарет за грецькими мотивами в техніці витинанки.


СОМ: фоторепродукції: Парфенон, Ерехтийон, Афінський Акрополь, храм Артеміди в Ефесі, храм Ніки Аптерос (екстер’єр); скульптури: Мирон «Дискобол», Фідій. Статуї Афіни, Зевса Олімпійського, Херес «Колосс Родоський», Агесандр «Афродіта (Венера) Мілоська», «Лаокон»; Леохар «Аполон Бельведерський»; «Ніка Самофракійська».


РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: 1. Твори кінематографа, присвячені Давній Греції;

2. Сюжети давньогрецького вазопису – героїв яких міфів вони втілюють;

3. Втілення одного сюжету давньогрецького міфу (або героя міфу) у творах різних видів мистецтва.

Дослідіть у вільний час, які мистецькі змагання відбувалися в Афінах, Дельфах, Спарті та інших полісах Стародавньої Греції. Яке значення у давній Спарті надавалося музиці?

Поцікавтеся, у театрах яких країн застосовуються маски.

4




Велич і могутність Давнього риму.

Практичність римської архітектури (римський форум, тріумфальні арки, мости, терми акведуки). Винаходи та нові конструктивні елементи в будівництві (бетон, цегла, купол, арка), тосканський і композитний ордери. Реалістичні портрети (скульптура, живопис). Подорож Помпеями. Театри, одіони, амфітеатри і цирки. Міми – самобутній римський театральний жанр, праобраз оперети. Всезагальне захоплення музикою в побуті (водяні органи-гідравлоси, приватні оркестри рабів). Віртуозність і помпезність музичної культури імператорського Риму. Виникнення камерних акторських труп. Капітоличні концерти-змагання. Значення військової музики. Інструменти духових оркестрів (прямі і вигнуті роги, букцини)

П: енкаустика, ротонда, терми, форум, одіон, міми.



ПЗ: Поцікавтеся міфами давніх римлян. Порівняйте пантеон богів давніх греків і римлян. Чи є спільні образи? Порівняйте особливості музичного мистецтва Давнього Риму з музичним мистецтвом Давньої Греції.

ХТД: Створіть оригінал-макет рекламної брошури про пам’ятки мистецтва Давнього Риму.

варіант 1. Виконайте замальовки відомих пам’яток архітектури, скульптури періоду античності. Скомпонуйте роботи у брошуру;

варіант 2. Створіть оригінал-макет буклету про мистецтво Давнього Риму, використовуючи програми Microsoft Publisher або Word

СОМ: фоторепродукції: «Капітолійська вовчиця», Колізей, Пантеон, реконструкції імператорських форумів, фаюмські портрети, кінна статуя Марка Аврелія, фоторепродукції: «Багата римлянка грає на кіфарі». (фреска з вілли Боскореале, I ст. н.е.) Музей «Метрополітен», Нью-Йорк;

«Урок музики в стародавньому Римі» (фреска з Помпей, I ст. н.е.). Національний археологічний музей, Неаполь.

СММ: А. Хачатурян. Балет «Спартак»: Тріумф Риму, Цирк (на вибір).

РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: Які здобутки мистецтва давніх римлян використовуються у сучасній художній практиці.

2. Поцікавтеся творами різних видів мистецтва (кінематографу, музичного, образотворчого, театрального), присвяченими Давньому Риму.

  1. Створіть віртуальну екскурсію. Орієнтовні теми: «Стежками Давнього Риму», «Стародавні Помпеї», «Шедеври римської скульптури у світових музеях» тощо.



5-6




Пам’ятки мистецтва Північного Причорномор’я та Скіфії.

Особливості формування скіфської культури. Архітектура, скульптура та монументальний живопис міст-полісів, заснованих давньогрецькими переселенцями (Ольвія, Херсонес, Пантикопей, Тіра, Феодосія, Фанагорія, Танаїс, Керкінітида).

П.: інкрустація, звіриний стиль, пектораль.

ПЗ: Розглянте зразки скіфського мистецтва, що вас дивує чи вражає в ньому? Схарактеризуйте «Скіфський звіриний стиль»

ХТД: варіант 1. Створіть ілюстрацію до пісні «Ольвія»(муз. Б.Теніна, сл..Г.Лопоткіна);

варіант 2. Створіть рельєф в анімалістичному жанрі за мотивами «Скіфського звіриного стилю».



СОМ: зразки «скіфського золотарства», античних золотих виробів, Нікопольська скіфська срібна амфора,

Підготуйте інформацію про мистецтво скіфів з додаткових джерел, орієнтовні теми «Українська колекція скіфського золотарства», «Одяг скіфів»…

У вільний час прочитайте поему-баладу Л.Костенко «Скіфська Одіссея».

Завітайте на сайт музею історичних коштовностей України в Києві http://miku.org.ua/

Дізнайтеся, де збереглися залишки споруд давньогрецьких театрів. Охарактеризуйте їх архітектурні особливості. Поміркуйте, чому вони мають саме таку будову.

7-8




Велич і краса мистецтва Візантії та Київської Держави Християнські храми Візантії, особливості будови та розкіш внутрішнього оздоблення. Мозаїка храмів. Візантійський іконографічний канон. Вплив візантійських традицій на мистецтво Київської Русі. Архітектура Києва (Софієвський собор), Чернігова. Рукописна книга. Музика в храмі. Синтез мистецтв у християнському храмі. Літургія – основна форма православної служби. Хоровий спів a capella. Жанри церковної музики. Давньоруський культовий спів, знаменні розспіви. Крюкова нотація. Народний театр.

П: вівтар, ікона, іконопис, іконостас, a capella, літургія, стихира, тропар, кондак

ПЗ: 1. Які почуття ви пережили, слухаючи музику? Порівняйте емоційні враження від сприймання творів різних видів мистецтва.

2. Охарактеризуйте колорит – музичний і візуальний. Поміркуйте, чи могла би сучасна естрадна (поп, рок) музика гармонійно вплітатися у єдність мистецтв, створюючи атмосферу єдиного цілісного художнього образу у храмі?

ХТД: створення ескізу мозаїки в техніці «штампування».


СОМ: фоторепродукції: Собор св. Софії та церква св. Ірини в Константинополі, церкви св. Аполлінарія в Равенні (мозаїки, інтер’єр); ікони Григорія Чудотворця (ХІІ ст.) та Володимирської Богоматері; фото Софія Київська, Києво-Печерська лавра (Київ), собори Чернігова: Спасо-Преображенський, Борисо-Глібський; (фрески, мозаїки, інтер’єр); ілюстрації до Остромирова Єванглія; А. Рубльов «Трійця» Ікони Феофана Грека, Ікона Волинської Божої Матері.

СММ: К.Стеценко «Всенощна», стародавні візантійські розпіви (стихира, канон), церковні жанри (стихира, тропар, кондак);

В.Степурко. М.Шух. Духовні хорові твори; І.Карабіць. опера-ораторія «Київські фрески».

РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: 1. «Візантійський іконографічний канон» і на прикладах творів мистецтва поділіться своїми відкриттями з однокласниками.

2. Створіть мультимедійну екскурсію. Орієнтовні теми: «Подорож до двох Великих Софій – Константинопольської та Київської»; «Шедеври книжкової мініатюри»; «Мозаїки – вражаючий кам’яний живопис» тощо

РІ-ДЛ: За бажанням поцікавтеся основами богослужінь східного і західного християнських обрядів. Порівняйте їх.


9-10




«Важке мовчання» архітектури та лицарський кодекс честі. Оборонний характер романської архітектури, собор, замок, вежа донжон. Синтез мистецтв у архітектурі: монументальний живопис, скульптурне оздоблення. Лицарський кодекс честі. Символіка середньовічного герба.

Діяльність мандрівних акторів-музикантів трубадурів, труверів, меннезінгерів, менестрелів, скоморохів. Музичні твори створені за мотивами легенд про долю (опера Р. Вагнер «Тангейзер», опера П.Чайковського «Іоланта»).
П: донжон, герб, аріозо, інтерлюдія, інтродукція, постлюдія.

ПЗ: 1. Охарактеризуйте будівлі романського стилю. Що спільного, а що відмінного у цих спорудах? Подискутуйте з однокласниками, чому саме такі риси притаманні архітектурі цього стилю.

2.Розгляньте ілюстрації і визначте особливості костюмів персонажів.

3. Розгляньте зразки гербів. Зверніть увагу на їхню форму. Спробуйте «розшифрувати» зміст зображень.

ПЗ: 1. Пригадайте відомі вам романси. Які основні ознаки цього вокального жанру? Поміркуйте, яка мелодія може бути до поезії відомого міннезінгера Вальтера фон дер Фогельвейде: «Я твій в дні щастя й дні біди…»

2. Пригадайте, що таке увертюра? Увертюри до яких опер ви слухали?

3. Як ви гадаєте, про що розповіла музика Р. Вагнера? Якого вона характеру? Як у музиці відтворено змагання?

4. Порівняйте характер музики Інтродукції та Аріозо. Які відтінки почуттів характеризують кожен із фрагментів (музика сувора, збентежена, схвильована, стримана, ніжна, лірична, тендітна)? Яка музика звучить у фіналі? Розкажіть за характером музики, як завершується сумна історія Іоланти.

ХТД: Організуйте «костюмерну майстерню» (робота в групах). «Жіноче ательє» розробляє колекцію одягу за середньовічними мотивами для Прекрасної Дами, «чоловіче ательє» – моделі одягу для лицаря.


СОМ: фоторепродукції: Вормсский собор Святого Петра, Комплекс у Пізі, Камянець-Подільський замок, Хотинська Фортеця, Білгород-Дністровська фортеця (фасад, інтер’єр).

СММ: Р. Вагнер Увертюра до опери «Тангейзер» Музичне змагання лицарів (фрагмент). Григоріанський хорал. Г.Аретинський і лінійна нотація музики.



РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: 1. Історію одного з українських замків.

2. Дізнайтеся про зниклі міста-фортеці: Тустань, Чуфут-Кале та ін.

3. Поцікавтеся творами кіномистецтва про епоху лицарства.

  1. Поцікавтеся, зйомки яких кінотворів відбувалися на території українських замків і фортець.

РІ-ДЛ: За бажанням ознайомтеся з операми «Тангейзер» та «Іоланта», поділіться своїми враженнями і міркуваннями з однокласниками.

  1. Дослідіть історію популярності лютні та створіть мультімедійну презентацію «Лютня: від середньовіччя до сучасності».




11-12




Колорит готичного міста. Готичний стиль в архітектурі середньовічного міста. Синтез архітектури, скульптури, монументального живопису (вітражі). Готичний стиль у книжковій мініатюрі. Музика в готичному соборі. Григоріанський хорал, Меса, реквієм. Балади. Середньовічний театр (мікрель, мораліте, містерія). Музичні інструменти (лютня, ребек, орган-партатив).

П.:аркбутан, вітраж, меса, реквієм


ПЗ: 1. Висловіть свої враження від архітектури в готичному стилі. Поміркуйте над словами Фоми Аквінського, філософа й богослова XIII ст., який вважав красу сумою, поєднанням трьох властивостей: цілісності, пропорційності та сяйва.

  1. Порівняйте зразки буквиць готичного та романського стилів, чи відображають вини характер свого часу?

ХТД: варіант 1. Виконайте замальовки екстер’єрів чи інтер’єрів готичних споруд;

варіант 2. Створіть ескіз буквиці в готичному стилі.


СОМ: фоторепродукції: Собор Нотр-Дам у Парижі, собор у Шартрі, собору Уельсі (фасад, інтер’єр).

СММ: О.Регіспі «Церковні вітражі», Б.Годар «Готична симфонія»


РІ-ДЛ: Здійсніть віртуальну екскурсію до собору Паризької Богоматері, Шартрського або інших соборів, створених у готичному стилі. Як утілено синтез мистецтв у храмі? У чому магія світла в соборі? Яку атмосферу створюють вітражні вікна?

  1. Проведіть дослідження «Створення книги»: історія розвитку. Поміркуйте, які здобутки майстрів середньовічної книги застосовують і в сучасних книгах.

3. Поцікавтесь можливостями виготовлення вітражів у домашніх умовах. Запропонуйте варіанти оздоблення вітражами приміщень (однієї з кімнат вдома, класної кімнати, актової чи спортивної зали тощо)

РІ-ДЛ: У вільний час ознайомтеся із всесвітньовідомим мюзиклом «Собор Паризької Богоматері» (композитор Риккардо Коччанте). Проведіть з однокласниками його обговорення


13-14



  1   2   3

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Програма самостійної роботи студентів з навчальної дисципліни Цивільне...
Мета: навчити студентів самостійно опрацьовувати теоретичний матеріал, юридичні документи, застосовувати знання при вирішенні ситуаційних...

Нашого уроку: «Орнамент та види орнаментів»
...

Позакласний захід з математики Гра “Математичний бокс”. 8-9 класи...
Проводиться бій за титул чемпіонів школи серед команд 8-9класів. Дві команди беруть участь у змаганнях у складі 6 чоловік

Орієнтовні плани-конспекти уроків технічної праці за новою програмою...
Мета уроку: Засвоєння знань про основні галузі виробництва промисловість, сільське господарство, транспорт, зв'язок тощо. Розвивати...

План уроку музики №21 у 6 класі тема уроку: Доля генія зміст уроку...
Обладнання: роздатковий матеріал (слова пісень, характеристики музики, тощо), портрет композитора, ілюстрації, презентації Microsoft...

Обрання засобів виразності графіки для передавання форми та поверхні...
Формування ключових компетентностей: уміння дітей сприймати матеріал уроку, організовуватися до навчальної діяльності

Задача 1-А
Навчальний матеріал має інтегрований характер. Математичні задачі з елементами українознавства спрямовані не лише на засвоєння певної...

3. «Цікаве спілкування» факультативний курс для учнів початкових класів
Оволодіння школярами універсальними навчальними діями створює можливість самостійного успішного засвоєння нових знань, умінь І компетентностей,...

«Цікаве спілкування» факультативний курс для учнів початкових класів
Оволодіння школярами універсальними навчальними діями створює можливість самостійного успішного засвоєння нових знань, умінь І компетентностей,...

Підручник Власов В. С. Історія України, портрет Б. Хмельницького,...
А. характеризувати діяльність історичної особи гетьмана – Богдана Хмельницького як політика, дипломата, полководця



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка