Пошук по сайту


2. Мистецтво Античності

2. Мистецтво Античності

Сторінка1/2
  1   2

Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків мистецтва

8-й клас. Мистецтво в культурі минулого

Орієнтовні скорочення: СММ, СОМ – сприймання творів музичного, образотворчого мистецтва; ПЗ – практичне завдання; ХТД - художньо-творча діяльність; РІ-ДЛ − робота з Інтернет-джерелами та літературою П − поняття

№ п/п

Зміст уроку образотворчого мистецтва

Зміст уроку музичного мистецтва

І розділ. Стилі та напрями мистецтва стародавніх епох і цивілізацій: античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс

Тема I. Мистецтво найдавніших цивілізацій світу

1.-2.

Єгипетські піраміди, величні храми і загадкові скульптури. Рельєфи, розписи палаців, храмів, гробниць, папірусів. Роль канону в мистецтві давніх єгиптян. Архітектурні споруди Месопотамії. Рельєфи фантастичних тварин: Вавилонський дракон, лев, Шеду.

СОМ: фоторепродукції: піраміди, храми Карнака та Луксора, Сфінкс, портрет Ніфертіті, маска Тутанхамона, фрески «Музикантки», «Полювання у хащах лотосу»; Зіккурати Месопотамії, Вавілонська вежа, ворота богині Іштар, Висячі сади Семіраміди; скульптури «Дама з Урука», «Гільгамеш з левеням».

ХТД: створити мотив декоративно-графічної композиції на теми давнього Єгипту чи Месопотамії для оздоблення закладки для книги, календаря, обкладинки зошита тощо.

РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: У чому полягає унікальність та оригінальність художньої культури Древнього Єгипту?

2. Поцікавтесь яким було мистецтво найдавнішої цивілізації на території України, порівняйте культурні досягнення трипільців з давньоєгипетськими та країн дворіччя.

П: піраміда, зіккурат, папірус, канон.

Музика і танці в культових обрядах давніх Єгиптян. Гімни на честь богів, містерії. Виникнення музичних інструментів (флейта, арфа).

СОМ: фоторепродукції: фрески «Танцівниці на бенкеті», «Музиканти із Фів», рельєф «Арфіст Хенові і співак Іті», богиня Баст із ситром у руці.

СММ: Дж. Верді опери «Аіда», «Навуходоносор»; Ц.Франк ораторія «Вавилонська вежа».

ПЗ: роздивіться єгипетські фрески та рельєфи із зображенням музикантів і танцівниць, поміркуйте які особливості мали мистецтва музики і танцю Давнього Єгипту, висловіть свої уявлення?

РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть:

  1. Поцікавтесь як відображені образи Єгипту і Месопотамії у творах митців світу;

  2. З’ясуйте які є варіації на теми Єгипту і Месопотамії у сучасному мистецтві.




Тема 2. Мистецтво Античності

ГАРМОНІЯ І ДОСКОНАЛІСТЬ ЕЛЛАДИ

3.-4.

Греція − колиска європейської цивілізації. Міфологічна основа давньогрецького мистецтва. «Людина − міра всіх речей». Простота і лаконічність давньогрецької архітектури: храм, ордер, споруди Афінського Акрополю. Досконалість скульптури. Керамічний вазопис.

СОМ: фоторепродукції: Парфенон, Ерехтийон, Афінський Акрополь, храм Артеміди в Ефесі, храм Ніки Аптерос (екстер’єр); скульптури: Мирон «Дискобол», Фідій. Статуї Афіни, Зевса Олімпійського, Херес «Колосс Родоський», Агесандр «Афродіта (Венера) Мілоська», «Лаокон»; Леохар «Аполон Бельведерський»; «Ніка Самофракійська».

ХТД: варіант 1. Створіть ескіз трафарету в давньогрецькому стилі для декорування речей, стін тощо;

варіант 2. Створіть трафарет за грецькими мотивами в техніці витинанки.

ПЗ: На території України існували міста-поліси, засновані давньогрецькими переселенцями – Ольвія, Херсонес, Пантикопей, Тіра, Феодосія, Фанагорія, Танаїс, Керкінітида. Поцікавтеся їх долею та поділіться своїми відкриттями зі своїми однокласниками.

РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: 1. Твори кінематографа, присвячені Давній Греції;

2. Сюжети давньогрецького вазопису – героїв яких міфів вони втілюють;

3. Втілення одного сюжету давньогрецького міфу (або героя міфу) у творах різних видів мистецтва.

П: Акрополь, ордер, канелюри, гімназій.

Роль музики в суспільному та особистому житті давніх греків. Музичні інструменти. Великі Панафінеї. Зародження жанру гімну.

Мистецтво мандрівних співаків – аедів, рапсодів і кіфаредів. Театр - «школа» громадян!

ПЗ: 1. Дослідіть у вільний час, які мистецькі змагання відбувалися в Афінах, Дельфах, Спарті та інших полісах Стародавньої Греції. Яке значення у давній Спарті надавалося музиці?

2. Дізнайтеся, де збереглися залишки споруд давньогрецьких театрів. Охарактеризуйте їх архітектурні особливості. Поміркуйте, чому вони мають саме таку будову. Поцікавтеся, у театрах яких країн застосовуються маски.

П: скена, орхестра, аеди, рапсоди.і кіфареди

ВЕЛИЧ І МОГУТНІСТЬ ДАВНЬОГО РИМУ

5.-6.

Практичність римської архітектури (римський форум, тріумфальні арки, мости, терми акведуки). Винаходи та нові конструктивні елементи в будівництві (бетон, цегла, купол, арка), тосканський і композитний ордери. Реалістичні портрети (скульптура, живопис). Подорож Помпеями.

СОМ: фоторепродукції: «Капітолійська вовчиця», Колізей, Пантеон, реконструкції імператорських форумів, фаюмські портрети, кінна статуя Марка Аврелія.

ПЗ: Поцікавтеся міфами давніх римлян. Порівняйте пантеон богів давніх греків і римлян. Чи є спільні образи?

ХТД: Створіть оригінал-макет рекламної брошури про пам’ятки мистецтва Давнього Риму.

варіант 1. Виконайте замальовки відомих пам’яток архітектури, скульптури періоду античності. Скомпонуйте роботи у брошуру;

варіант 2. Створіть оригінал-макет буклету про мистецтво Давнього Риму, використовуючи програми Microsoft Publisher або Word.

РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: Які здобутки мистецтва давніх римлян використовуються у сучасній художній практиці.

2. Поцікавтеся творами різних видів мистецтва (кінематографу, музичного, образотворчого, театрального), присвяченими Давньому Риму.

  1. Створіть віртуальну екскурсію. Орієнтовні теми: «Стежками Давнього Риму», «Стародавні Помпеї», «Шедеври римської скульптури у світових музеях» тощо

П: енкаустика, ротонда, терми, форум

Театри, одіони, амфітеатри і цирки. Міми – самобутній римський театральний жанр, праобраз оперети. Всезагальне захоплення музикою в побуті (водяні органи-гідравлоси, приватні оркестри рабів). Віртуозність і помпезність музичної культури імператорського Риму. Виникнення камерних акторських труп. Капітоличні концерти-змагання. Значення військової музики. Інструменти духових оркестрів (прямі і вигнуті роги, букцини)

СОМ: фоторепродукції: «Багата римлянка грає на кіфарі». (фреска з вілли Боскореале, I ст. н.е.) Музей «Метрополітен», Нью-Йорк;

«Урок музики в стародавньому Римі» (фреска з Помпей, I ст. н.е.). Національний археологічний музей, Неаполь.

ПЗ: Порівняйте особливості музичного мистецтва Давнього Риму з музичним мистецтвом Давньої Греції.

П: одіон, міми.


Тема 3. Мистецтво Середньовіччя

ВЕЛИЧ І КРАСА МИСТЕЦТВА ВІЗАНТІЇ ТА КИЇВСЬКОЇ РУСІ.

7.-8.

Християнські храми Візантії, особливості будови та розкіш внутрішнього оздоблення. Мозаїка храмів. Візантійський іконографічний канон. Вплив візантійських традицій на мистецтво Київської Русі. Архітектура Києва (Софієвський собор), Чернігова. Рукописна книга.

СОМ: фоторепродукції: Собор св. Софії та церква св. Ірини в Константинополі, церкви св. Аполлінарія в Равенні (мозаїки, інтер’єр); ікони Григорія Чудотворця (ХІІ ст.) та Володимирської Богоматері; фото Софія Київська, Києво-Печерська лавра (Київ), собори Чернігова: Спасо-Преображенський, Борисо-Глібський; (фрески, мозаїки, інтер’єр); ілюстрації до Остромирова Єванглія; А. Рубльов «Трійця» Ікони Феофана Грека, Ікона Волинської Божої Матері.

ХТД: створення ескізу мозаїки в техніці «штампування».

РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: 1. «Візантійський іконографічний канон» і на прикладах творів мистецтва поділіться своїми відкриттями з однокласниками.

2. Створіть мультимедійну екскурсію. Орієнтовні теми: «Подорож до двох Великих Софій – Константинопольської та Київської»; «Шедеври книжкової мініатюри»; «Мозаїки – вражаючий кам’яний живопис» тощо

П: вівтар, ікона, іконопис, іконостас

Музика в храмі. Синтез мистецтв у християнському храмі. Літургія – основна форма православної служби. Хоровий спів a capella. Жанри церковної музики. Давньоруський культовий спів, знаменні розспіви. Крюкова нотація. Народний театр.

СММ: К.Стеценко «Всенощна», стародавні візантійські розпіви (стихира, канон), церковні жанри (стихира, тропар, кондак);

В.Степурко. М.Шух. Духовні хорові твори; І.Карабіць. опера-ораторія «Київські фрески».

ПЗ: 1. Які почуття ви пережили, слухаючи музику? Порівняйте емоційні враження від сприймання творів різних видів мистецтва.

2. Охарактеризуйте колорит – музичний і візуальний. Поміркуйте, чи могла би сучасна естрадна (поп, рок) музика гармонійно вплітатися у єдність мистецтв, створюючи атмосферу єдиного цілісного художнього образу у храмі?

РІ-ДЛ: За бажанням поцікавтеся основами богослужінь східного і західного християнських обрядів. Порівняйте їх.

П: a capella, літургія, стихира, тропар, кондак


«ВАЖКЕ МОВЧАННЯ» АРХІТЕКТУРИ ТА ЛИЦАРСЬКИЙ КОДЕКС ЧЕСТІ

9.-10.

Оборонний характер романської архітектури, собор, замок, вежа донжон. Синтез мистецтв у архітектурі: монументальний живопис, скульптурне оздоблення. Лицарський кодекс честі. Символіка середньовічного герба.

СОМ: фоторепродукції: Вормсский собор Святого Петра, Комплекс у Пізі, Камянець-Подільський замок, Хотинська Фортеця, Білгород-Дністровська фортеця (фасад, інтер’єр).

ПЗ: 1. Охарактеризуйте будівлі романського стилю. Що спільного, а що відмінного у цих спорудах? Подискутуйте з однокласниками, чому саме такі риси притаманні архітектурі цього стилю.

2.Розгляньте ілюстрації і визначте особливості костюмів персонажів.

3. Розгляньте зразки гербів. Зверніть увагу на їхню форму. Спробуйте «розшифрувати» зміст зображень.

ХТД: Організуйте «костюмерну майстерню» (робота в групах). «Жіноче ательє» розробляє колекцію одягу за середньовічними мотивами для Прекрасної Дами, «чоловіче ательє» – моделі одягу для лицаря.

РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: 1. Історію одного з українських замків.

2. Дізнайтеся про зниклі міста-фортеці: Тустань, Чуфут-Кале та ін.

3. Поцікавтеся творами кіномистецтва про епоху лицарства.

  1. Поцікавтеся, зйомки яких кінотворів відбувалися на території українських замків і фортець.

П: донжон, герб.

Григоріанський хорал. Г.Аретинський і лінійна нотація музики. Діяльність мандрівних акторів-музикантів трубадурів, труверів, меннезінгерів, менестрелів, скоморохів. Музичні твори створені за мотивами легенд про долю (опера Р. Вагнер «Тангейзер», опера П.Чайковського «Іоланта»).

СММ: Р. Вагнер Увертюра до опери «Тангейзер» Музичне змагання лицарів (фрагмент).

ПЗ: 1. Пригадайте відомі вам романси. Які основні ознаки цього вокального жанру? Поміркуйте, яка мелодія може бути до поезії відомого міннезінгера Вальтера фон дер Фогельвейде: «Я твій в дні щастя й дні біди…»

2. Пригадайте, що таке увертюра? Увертюри до яких опер ви слухали?

3. Як ви гадаєте, про що розповіла музика Р. Вагнера? Якого вона характеру? Як у музиці відтворено змагання?

4. Порівняйте характер музики Інтродукції та Аріозо. Які відтінки почуттів характеризують кожен із фрагментів (музика сувора, збентежена, схвильована, стримана, ніжна, лірична, тендітна)? Яка музика звучить у фіналі? Розкажіть за характером музики, як завершується сумна історія Іоланти.

РІ-ДЛ: За бажанням ознайомтеся з операми «Тангейзер» та «Іоланта», поділіться своїми враженнями і міркуваннями з однокласниками.

  1. Дослідіть історію популярності лютні та створіть мультімедійну презентацію «Лютня: від середньовіччя до сучасності».

П: аріозо, інтерлюдія, інтродукція, постлюдія.


КОЛОРИТ ГОТИЧНОГО МІСТА

11.-12.

Готичний стиль в архітектурі середньовічного міста. Синтез архітектури, скульптури, монументального живопису (вітражі). Готичний стиль у книжковій мініатюрі.

СОМ: фоторепродукції: Собор Нотр-Дам у Парижі, собор у Шартрі, собору Уельсі (фасад, інтер’єр).

ПЗ: 1. Висловіть свої враження від архітектури в готичному стилі. Поміркуйте над словами Фоми Аквінського, філософа й богослова XIII ст., який вважав красу сумою, поєднанням трьох властивостей: цілісності, пропорційності та сяйва.

  1. Порівняйте зразки буквиць готичного та романського стилів, чи відображають вини характер свого часу?

ХТД: варіант 1. Виконайте замальовки екстер’єрів чи інтер’єрів готичних споруд;

варіант 2. Створіть ескіз буквиці в готичному стилі.

РІ-ДЛ: Здійсніть віртуальну екскурсію до собору Паризької Богоматері, Шартрського або інших соборів, створених у готичному стилі. Як утілено синтез мистецтв у храмі? У чому магія світла в соборі? Яку атмосферу створюють вітражні вікна?

  1. Проведіть дослідження «Створення книги»: історія розвитку. Поміркуйте, які здобутки майстрів середньовічної книги застосовують і в сучасних книгах.

3. Поцікавтесь можливостями виготовлення вітражів у домашніх умовах. Запропонуйте варіанти оздоблення вітражами приміщень (однієї з кімнат вдома, класної кімнати, актової чи спортивної зали тощо)

П.:аркбутан, вітраж.

Музика в готичному соборі. Григоріанський хорал, Меса, реквієм. Балади. Середньовічний театр (мікрель, мораліте, містерія). Музичні інструменти (лютня, ребек, орган-партатив).

СММ: О.Регіспі «церковні вітражі», Б.Годар «Готична симфонія»

РІ-ДЛ: У вільний час ознайомтеся із всесвітньовідомим мюзиклом «Собор Паризької Богоматері» (композитор Риккардо Коччанте). Проведіть з однокласниками його обговорення

П.: меса, реквієм.

Тема 4. Мистецтво епохи Відродження

ІДЕАЛИ Й ОБРАЗИ РЕНЕСАНСУ

13.-14.

Звернення до античної традиції в архітектурі (споруди Філіппо Брунелескі) мистецький талант Мікеланджело Буонаротті. Головні риси скульптури епохи Відродження.

Створення наукової теорії лінійної перспективи. Новий світ Північного Відродження, творчість Яна Ван Ейка, Пітера Брейгеля Старшого, Альбрехта Дюрера) «Сніданок» -найбільш характерний вид голландського натюрморту.

СОМ: фоторепродукції: церква Санто Спіріто та собору Санта Марія дель Фьоре у Флоренції, собор святого Петра в Римі (фасад, інтер’єр, Андреа Верроккіо «Кінна статуя кондотьєта Коллеоні у Венеції»; Мікеланджело Буонаротті «П’єта». Мікеланджело «Мойсей».

Мазаччо. Фрески «Апостол Петро і збирач податків”, „Чудо зі статиром”, Рафаэль. «Афінська школа» Ботічеллі «Портрет Джуліано Медічі»; Лоренцо Коста «Жіночий портрет»; Леонардо да Вінчі «Портрет Чечілії Галлерані (Дама з горностаєм)»;

Ян ван Ейк «Портрет подружжя Арнольфіні», Пітер Брейгель Старший «Мисливці на снігу», Альбрехт Дюрер «Автопортрет», «Чотири апостоли», гравюри, П. Класс-ван Харлем «Натюрморт с крабом», Балтазар ван дер Аст «Натюрморт з фруктами», Питер Артсен «Мясная лавка»

ПЗ: 1. Охарактеризуйте скульптури Мікеланджело. Порівняйте їх з творами Античності та Середньовіччя.

2.Дізнайтеся з різних джерел, якими талантами був обдарований Леонардо да Вінчі, якій тематиці присвячено багато творів Рафаеля?

3. Які історії розповіли вам картини із зображенням Мадонн? Чи подібні ці твори до ікон? Поясніть свої міркування.

ХТЗ: Створіть живописний натюрморт − основу для обкладинки журналу, заставки кулінарного теле-шоу, шпалер для екрану комп’ютера чи телефону. За бажанням, у вільну хвилину оцифруйте натюрморт та опрацюйте його фільтрами графічних редакторів.

РІ-ДЛ: Здійсніть дослідження щодо інтерпретації одного біблійного сюжету у творах митців Середньовіччя, Відродження та Ренесансу.

П: перспектива, кругла скульптура.

Спадщина Джованні Палєстріни - вершина духовної хорової музики.

Меса – жанр духовної музики. Розвиток світської музики. Мистецтво бельканто. Поява інструментальних жанрів (прелюдія, токата, фантазія) та популярність інструментальної музики.

Орландо Лассо - майстрів вокально-хорового мистецтва

СММ: Дж. Палєстріна. Меса Папи Марчело. Agnus dei; О. Лассо. «Луна»;

М.Скорик. Три фантазії для лютні з Львівської табулатури ХVІ ст.

РІ-ДЛ: Виконайте проект «Образи Ромео і Джульєти в музиці».

Дослідіть, як композитори різних часів і країн (П. Чайковський С. Прокоф’єв Ш.Гуно) втілили образи Шекспіра у своїх творах.

15.-16.

Панорама мистецтв: перевір свої досягнення

Панорама мистецтв: перевір свої досягнення

ІІ розділ. Стилі та напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм

  1   2

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

1. Мистецтво античності

Календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва. 5 клас За програмою «Мистецтво»
За програмою «Мистецтво» («Образотворче мистецтво») для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-9 кл.» /Авт. Л. Масол та ін.)

Програма нормативної навчальної дисципліни підготовки бакалавра спеціальностей:...
«музичне мистецтво»; 020205 «образотворче мистецтво»; 020302 «історія»; 020303 «філологія»; 040101 «хімія»; 040102 «біологія»; 040104...

І. Тести з вибором однієї правильної відповіді Укажіть, у яких видах...
Мистецтво якої доби представники класицизму вважали зразком художньої досконалості

Пояснювальна записка Невід’ємною частиною культури, одним із визначальних...
Високорозвинені цивілізації ставили І продовжують ставити мистецтво у центрі всієї освіти, розуміючи його унікальні можливості для...

Плани семінарських занять змістовий модуль 1
Зародження археології в часи античності та середньовіччя. Формування археології як науки у хуііі ст

П 57 мистецтво як засіб духовного становлення особистості медичного працівника
Ключові слова: культурологія, духовний розвиток особистості, мистецтво, естетичне середовище, естетична культура, естетичне виховання,...

Урок Декоративно-ужиткове мистецтво Різновиди: вишивка, ткацтво,...
Мистецтво полiфункцiональне за своєю суттю було не тiльки вiдображенням І пiзнанням життя, а й своєрiдною його моделлю. Однак за...

Тема : Культура античності
Основні поняття: агон, архітектурний ордер, ателлана, базиліка, діонісії, еллінізм, епікуреїзм, калокагатія,космос, Меценат, пайдейя,...

Робоча програма «Основи екології» для студентів за напрямом підготовки...
Робоча програма «Основи екології» для студентів за напрямом підготовки 0202 Мистецтво, спеціальністю 02020401 Музичне мистецтво....



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка