Пошук по сайту


Урок історії стародавнього світу. 6 Клас тема : Узагальнення знань за темою «Падіння республіки та рання імперія»

Урок історії стародавнього світу. 6 Клас тема : Узагальнення знань за темою «Падіння республіки та рання імперія»




УРОК ІСТОРІЇ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ. 6 КЛАС
Тема : Узагальнення знань за темою «Падіння республіки та рання імперія»

Підтема : «Всі дороги ведуть до Риму»

Мета : узагальнення знань учнів про занепад республіки та перехід Риму до імперії; про релігію давніх римлян та досягнення культури Риму; про побут і повсякденне життя стародавніх римлян, історію виникнення християнської релігії та вчення Ісуса Христа; установлення зв’язків між причинами та наслідками історичних подій; вміння характеризувати історичних осіб та визначення їхньої ролі в історії; формування вмінь порівнювати, висловлювати власну думку та поважати думки інших;

розвиток творчого та логічного мислення, уваги, уяви, мовлення, естетичного та художнього смаку; формування та розвиток полікультурної та інформаційної компетентності;

виховування зацікавленості та поваги до історії, культури інших народів.

Очікувані результати :

Після уроку учні зможуть:

1. Вільно володіти вивченим матеріалом, застосовувати набуті знання та вміння для подальшого вивчення курсу історії.

2. Називати час диктатури Гая Юлія Цезаря, правління Октавіана Августа, життя Ісуса Христа, виникнення християнства.

3. Порівнювати християнство та релігію греків і римлян, описувати повсякденне життя римлян, архітектурні пам’ятки.

4. Застосовувати вивчені поняття та терміни з теми у власних відповідях, пояснювати їх значення.

Тип уроку : урок узагальнення та систематизації знань

Жанр уроку : урок-подорож

Обладнання : електронні презентації, історичні джерела, кольорові картки – оцінки, плакат «Криптограма», портрети історичних діячів , педагогічний програмний засіб освітньої галузі «Суспільствознавство»
Перебіг уроку

I Організаційний момент

Учитель. Доброго дня діти. « Veni, vidi, vici! »

II Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Вас не здивувало те, що урок почався саме з цих слів? Що ці слова означають? (Не здивувало, ці слова належать римському імператору Гаю Юлію Цезару, він їх виголосив, коли повернувся до Риму, перемігши Фарнака. Вони були життєвим кредо Цезаря, а з часом стали крилатими)

Діти, продовжте, будь ласка, асоціативний ряд. Скажіть, з чим у вас асоціюється Рим? (РИМ → ЮЛІЙ ЦЕЗАР → КОЛІЗЕЙ → ОКТАВІАН АВГУСТ → ІМПЕРІЯ → ГЛАДІАТОРИ → ПОМПЕЇ → ВЕЗУВІЙ → ІМПЕРАТОР → ЛЕГІОНЕР → СПАРТАК → ТРІУМФ)

III Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Учитель. Ми закінчили з вами вивчення теми «Падіння республіки та рання імперія», тому сьогодні узагальнимо отримані вами знання. Протягом уроку,виконуючи завдання, для оцінювання знань ви будете отримувати картки різного кольору, де червоний – високий рівень ; жовтий – достатній рівень; зелений – середній рівень. Накопичення цих карток стане результатом оцінки за урок.

Урок незвичайний, ми здійснимо подорож до «вічного міста». Римляни, як відомо, стверджували, що всі дороги ведуть до Риму, тому що від міських воріт дороги тягнулися до всіх римських провінцій. А ми в Давній Рим підемо своєю дорогою.

Але спочатку давайте згадаємо, як починалась історія Риму? У цьому нам допоможе знаменитий римський історик Гай Светоній Транквілл. ( В ролі Гая Транквілла виступає учень класу. Він виходить до дошки одягнений, як і всі знатні римляни, в білу туніку, поверх якої накинута тога. У його руках свиток, він обережно здуває з нього пил десятиліть і, не поспішаючи, починає свою розповідь, переносячи нас у далеке минуле)

(Учень )Виступ Гая Светонія Транквілла

Ще з дитинства мене цікавила історія мого народу, моєї держави і я з нетерпінням чекав свого дідуся, тому що саме він розповідав про ті часи, коли Рим був невеликим полісом, у якому правили царі, сенат та рада старійшин. У 509 р. до н.е. в Римі була проголошена республіка.

Пам’ятаю, як у наслідок військових завоювань і значного збільшення територій держави сформувалася найбільша в історії давнього світу імперія. Засновником цієї імперії став один з членів першого тріумвірату – довічний диктатор Гай Юлій Цезар. Після його вбивства владу перебирають члени другого тріумвірату – Гай Октавіан, Марк Антоній та Марк Лепід. Але між ними не було згоди, тому що кожен з них прагнув до єдиновладдя. Це призвело до війни між ними, перемогу в якій отримав Гай Октавіан.

З цього моменту починається Рання імперія, і країною правлять імператори.

Саме в епоху ранньої імперії в Римі робить перші кроки християнська релігія. Перші християни відчували утиски та переслідування з боку римської влади. Але спроба римських імператорів знищити нову релігію зазнала фіаско.

Змінилася не тільки форма правління. Це був період великих змін у культурній та духовній сферах. Це час розквіту римської літератури, філософії, історичної науки.

Учитель. Римляни відрізнялися філософськими поглядами на життя, які відбивалися в літературі. І навіть сьогодні ми використовуємо багату філософську та літературну спадщину римлян у своєму житті.

IV Засвоєння провідних ідей та основних теорій на основі широкої систематизації знань

1. Історико - філософський діалог

Учитель. Як кожен господар, який вказує гостям дорогу до свого дому, знамениті римляни залишили нам свої підказки, поради, які ми можемо одночасно розцінювати і як правила руху

- Як ви розумієте ці вислови?

( Запис на дошці)

А) «Крізь терени до зірок» Сенека

(Відповіді дітей – 3-4 , обирається найкраща : Знання не даються легко, їх можна отримати тільки важкою працею. Не зупинятися на досягнутому, прагнути більшого, поповнювати їх)

Б) « Ні дня без рядка» Пліній Старший

(Не гаяти час, використовувати його максимально корисно)

В) « Ніщо людське нам не чуже» Теренцій

(Всі мають право на помилку)

Учитель. Я вважаю, що нам варто прислухатися до цих порад.

2. Дидактична гра « Від «А» до «Я»

Учитель. Сьогодні під час нашої подорожі я буду вашим провідником, а допомагати мені буде вже відомий вам Гай Светоній. Надамо йому слово.

Гай Светоній Транквілл. Діти, я неймовірно щасливий, що вас цікавить історія моєї країни і ви бажаєте відвідати її. Але для того, щоб успішно дістатися до кінцевої зупинки – Рим, ми будемо зупинятися на станціях і виконувати завдання. Кожен з вас подорожував і знає, що треба придбати квитки. Пропоную гру «Від «А» до «Я» , за кожну правильну відповідь ви не тільки отримуєте змогу розпочати подорож, але й оцінку-картку :

1. У якому році було засновано Рим? (753 р. до н.е.)

2. На якому півострові розташована Італія ? (На Апеннінському півострові)

3. Які гори захищають Італію від холодних північних вітрів? (Альпи)

4. Як римляни називали ринкову площу? (Форум)

5. З іменами яких двох братів легенда пов’язує виникнення міста Рим? (Ромула і Рема)

6. Що таке республіка?(Це держава, якою керують люди, обрані на певний термін)

7. Як називали особу, наділену необмеженою владою? (Диктатор)

8. Що означає слово «вето» (Заборона)

9. Що таке тріумф? (Урочистий вїзд полководця та його війська в столицю після переможного закінчення війни)

10. Що вам відомо про Гая Юлія Цезаря? (Виходець із знатного патриціанського роду, видатний полководець і диктатор)

11. Де був убитий Гай Юлій Цезар? (На засіданні сенату)

12. Коли був убитий Гай Юлій Цезар? (У 44 р. до н.е)

13. Кого з імператорів називали «імператором-поетом»? (Нерон)

14.Яких римських богів ви знаєте? (Юпітер, Нептун, Вулкан, Марс, Сатурн, Меркурій, Венера, Купідон)

15. Що таке Євангеліє? ( Викладення вчення Ісуса Христа та опис його життя)

16. Де зародилася нова релігія – християнство? (В одній із провінцій Римської імперії – у Палестині)

17. Хто такі апостоли? (Учні Ісуса Христа)

18. У якому році відбулося виверження вулкана Везувій? (У 79 р. до н.е)

19. Як називали посланця бога, спасителя, який урятує народ від зла та покарає його ворогів? (Месія)

20. Чому володарі Риму жорстоко переслідували перших християн? (Бо вони заперечували існування багатьох богів і відмовлялися вшановувати імператора)

Гай Светоній Транквілл. Молодці, ви всі завдяки своїм знанням отримали квитки і наша подорож починається.

3. Розшифровка криптограми ( I зупинка )

Учитель. Знаю, що вам подобаються різні головоломки і я пропоную розшифрувати криптограму за поняттями нашої теми. ( На дошці розміщений плакат з криптограмою, за поданим цифровим кодом (записаним на дошці) учні самостійно розшифровують слова. Відповідає той учень, який не тільки розшифрував слово, але й дав йому визначення)





1

2

3

4

5

6

7

8

1

А

Б

В

Г

Д

Е

Є

Ж

2

З

И

І

Ї

Й

К

Л

М

3

Н

О

П

Р

С

Т

У

Ф

4

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Ю

Я


23 28 33 16 34 23 48

І М П Е Р І Я

( Держава, яка силою зброї об’єднує різні народи, які відрізняються один від одного мовою, релігією, культурними традиціями )
33 32 28 33 16 23

П О М П Е І

(Місто, яке загинуло під лавою вулкану Везувій)
11 31 36 22 43 31 11 26 37 27 46 36 37 34 11

А Н Т И Ч Н А К У Л Ь Т У Р А

( Культура двох давніх народів – римлян та греків – називається античною культурою, або культурою античного світу
36 34 23 37 28 13 23 34 11 36

Т Р І У М В І Р А Т

(Це союз трьох впливових полководців із метою захоплення влади)
14 27 11 15 23 11 36 32 34 22

Г Л А Д І А Т О Р И

(Спеціально треновані раби, яких змушували битися на арені цирку)

Учитель. Більшість з вас успішно та швидко виконали це завдання. Молодці, сподіваюсь, що і надалі завдання не будуть викликати труднощі.

4. Графічний диктант «Так чи ні» ( II зупинка )

Учитель. Ми продовжуємо подорож. І слово я передаю своєму помічнику. Гай Светоній Транквілл. Знаю, що ви нещодавно вивчали історію стародавньої Греції. Давайте з’ясуємо, чи не плутаєте ви знаменитих римлян з греками. (Завдання виконується письмово в зошиті. Учні повинні визначити, хто з перерахованих особистостей є римлянами. Відповіді на питання визначаються графічними знаками ↑ - так ↓ - ні )

  1. Ромул 7. Клеопатра

  2. Спартак 8. Калігула

  3. Ганнібал 9. Брут

  4. Цезар 10. Архімед

  5. Нерон 11. Антоній

  6. Троян 12. Вапасан

Відповідь : ↑ ↓ ↓ ↑ ↑ ↑ ↓ ↑ ↑ ↓ ↑ ↑

Перевірка за зразком.

На дошці подається зразок для перевірки.

5. «Римські боги»( III зупинка ) Тестування за комп’ютерною програмою

Гай Светоній Транквілл. Дякую, що ви мене запросили. Як історика мене цікавить не тільки минуле, але й майбутнє. Сучасний світ захоплюючий та дивовижний, але я не міг навіть припустити, що людство зможе дійти до таких технічних висот. Тепер я з насолодою дам вам завдання, не лише для того щоб перевірити ваші знання, але і для того, щоб побачити на ділі цю диво – техніку. Ви повинні встановити відповідність між богами і тим, покровителями чого вони є. ( Завдання виконується на комп’ютері )

1. Юпітер А. Богиня перемоги

2. Плутон Б. Бог всякого початку, входу й виходу

3. Венера В. Богиня щастя, вдачі

4. Меркурій Г. Бог – коваль

5. Вулкан Д. Володар морів та океанів

6. Морфей Е. Богиня кохання та краси

7. Вікторія Є. Покровитель торгівлі

8. Прозерпина Ж. Бог сну

9. Нептун З. Володар підземного царства мертвих

10. Фортуна И. Цариця підземного царства

11. Флора І. Цар богів та людей

12. Янус Ї. Богиня свіжої весняної зелені і квітів

Відповідь : 1-І ; 2-З; 3-Е; 4-Є; 5-Г; 6-Ж; 7-А; 8-И; 9-Д; 10-В; 11-Ї; 12-Б

Учитель. Молодці, ви всі дали правильно відповіли, за це отримуєте оцінки - картки

6. «Історичний портрет» ( IV зупинка )

Гай Светоній Транквілл. Мені дуже приємно, що ви добре знайомі з богами, в яких ми раніше вірили. А чи так добре ви володієте інформацією про політичних діячів Риму? ( Дається усна характеристика історичній особі, а діти повинні назвати його імя. На дошці розміщені перегорнуті портрети Якщо у дітей виникають труднощі, учитель демонструє портрет )

  1. «Він одночасно міг читати, писати і слухати. В 45 р. до н.е за його наказом була проведена реформа календаря. Був проголошений «довічним диктатором». ( Гай Юлій Цезар)

  2. « У юнацькі роки ця людина захоплювалася співами, музикою і театральною грою. За його наказом були вбиті його матір та дружина. Він наказав підпалити Рим і в підпалі звинуватив християн, влаштував масові покарання невинних людей. ( Нерон )

  3. Кому із знаменитих римлян належить фраза : « Хай ненавидять, тільки б боялись». ( Гаю Калігула )

  4. Автор фрази «Гроші не пахнуть» ініціатор введення податків на громадські туалети. ( Веспасіан )

7. Зупинка для відпочинку. « Цікаве про відоме »

( Повідомлення підготував учень )

  1. Слово «цукерка» в перекладі з латинського означає «приготоване зілля». У Давньому Римі цукерки варили з горіхів, макових зерен, меду та посипали кунжутом. (Наприклад в Київській Русі цукерки варили з кленового сиропу та меду)

  2. Найдавніша газета в світі була заснована в Давньому Римі в 168 р. до н. е. І мала назву « Щоденні діяння римського народу». Це була дерев’яна плита, на якій крейдою писали щоденні новини Риму.

  3. У Колізеї були перші ліфти, якими керували раби.

8. Гра « Ти – мені, а я – тобі» ( V зупинка )

Учитель. Ви вже знаєте, що знання римлян дуже важливі. Римське суспільство дало світу багато мудрих крилатих виразів та приказок . І хоча Рим та Україну розділяють час та відстань, але у нас навіть приказки зі спільним змістом. (Учні отримали випереджальне завдання підготувати вдома крилаті вирази та приказки)

А) Пояснити значення крилатого виразу.

«Піррова перемога» ( Перемога, що дорівнює поразці. Вислів виник після перемоги Ефеса Пірра над римлянами, під час якої він зазнав багатьох утрат і сказав : « Ще одна така перемога, і я залишуся без армії» )

«Гуси врятували Рим» ( Коли другорядне рятує головне. Вислів виник у 390 р. до н.е., коли галли вночі спробували захопити укріплення. Гуси, почувши нападників, зчинили галас, розбудили городян, що змогли дати відсіч галлам )

«Моменто морі» (поряд з тріумфатором стояв раб «Не гордись, памятай, що ти всього лише людина. Памятай про смерть»)

«Перейти Рубікон» (прийняти важливе рішення)

«Лукуллів бенкет» (прославився святами) свято, яке не закінчується

«Жереб кинуто» (рішення прийнято)

« І ти, Брут» ( докір зраднику)

« Прийшов, побачив, переміг» (Форнак хотів повернути Понтійське царство і розпочав війну проти Риму. Гай Юлій Цезар розгромив його військо. Про свою перемогу Цезар повідомив римлянам лаконічно)

« Ганнібалова клятва» ( Вірна непохитна клятва. Ганнібал поклявся в вічній боротьбі з Римом)

Б) Пояснити, як ви розумієте римські приказки. Пригадайте відповідні їм українські приказки. Як ви думаєте, про що свідчать певні подібності римських і українських приказок?

1 Errando discimus [еррандо дісцімус]. – Ми вчимося на помилках.

2Gladius ferit corpus, animum oratio [Глядіус феріт корпус, анімум ораціо]. – Меч вражає тіло, а слово душу.

3 Omnia mea mecum porto [Омніа меа мекум порто]. – Все своє ношу з собою.

4 Qualis pater talis filius [Менс сана ін корпоре сано]. – У здоровому тілі здоровий дух.

5 Amicus conqnoscitur amore, more, ore, re [Амікус когносцітур аморе, море, оре, ре] . - Справжній друг пізнається у любові, натурі, мові і справі.

9. Робота з джерелами (VI зупинка )

Робота в парах

Гай Светоній Транквілл. Я приїхав до вас не з пустими руками, привіз з собою важливі та неймовірно цікаві історичні джерела. Кожен з вас буде в ролі історика. ( Учні опрацьовують історичні джерела, а вчитель видає для кожної пари контр. пит. ) ( Див. додатки )

Питання до тексту №1 «Ісус Христос»

  • Який був спосіб життя Ісуса?

  • Якою його вважали людиною?

  • Як його називали?

Питання до тексту №2 «Особливості сім’ї у римлян»

- Хто перебував на чолі сім’ї?

- Яке було ставлення до традицій у родині?

- Які права мав батько?

Питання до тексту №3. «Жінка у римському суспільстві»

- Які права мали жінки?

- Яку освіту мали римські жінки?

- Порівняйте становище жінки у римському суспільстві та сучасному світі.

Питання до тексту №4 «Народження дитини»

- Коли дитині давали ім’я?

- Чого боялися немовляти?

- Що є спільним у вихованні стародавніх римських батьків та сучасних українських батьків?

Питання до тексту №5 «Освіта»

- Чим відрізнялася освіта заможних та бідних родин?

- Чому вивчення риторики мало велике значення?

- Порівняйте освіту в Римі та Україні.

Питання до тексту №6 «Християнський храм»

- Опишіть зовнішній вигляд християнського храму.

- Опишіть внутрішній вигляд християнського храму.

- Що є спільним між античним християнським храмом та сучасним?

Питання до тексту № 7 «Квартал бідноти. Аристократичний район»

- Опишіть квартал бідноти.

- Опишіть аристократичний район. - Назвіть відмінності у способі життя бідняків та багатіїв.

10. Метод «Німі картинки» ( VII зупинка )

Використання мультимедійної презентації «Вічне місто».

Учитель. Ось ми з вами і дісталися до «вічного міста» - Рим. Зараз ми здійснимо невелику екскурсію по місту за допомогою презентації. Кожен з вас зможе побувати в ролі екскурсовода. Ви повинні сказати : «що це?» або «хто це?»

11 «Прес- конференція» ( VIII зупинка )

Гай Светоній Транквілл. Ми знаходимося на Форумі, нам дуже пощастило, тому що саме зараз ми можемо не тільки почути промову Юлія Цезаря та Октавіана Августа, але й побувати в ролі журналістів та задати ті питання, які вас найбільше цікавлять. (Два учні виконують роль історичних особистостей, а всі інші журналістів. Спочатку «історичні особистості» розповідають про себе, після чого підключаються «журналісти» і ставлять питання)

Перший учень (в ролі Гая Юлія Цезаря) виголошує промову :

Я, Гай Юлій Цезар – римський політичний діяч полководець. Майже все своє життя провів у військових походах. Часто доводилося спати на простому ліжку, вкрившись солдатським плащем. У 58 році до н.е прибув до Галлії, скориставшись війнами між галльськими племенами, я поступово підкорив всю Галлію. Це зайняло 8 років мого життя. Вся Галлія ввійшла до складу римської держави. В 60 р. до н.е. я керував римською провінцією Іспанією. Але я прагнув ще більшої влади в Римі. Саме тоді я уклав таємний політичний договір з Марком Крассом та Гнеєм Помпеєм про те, щоб поділити владу в державі. Тріумвірат домігся свого. А в 49 р. до н.е. я вирішив захопити владу в Римі. Маючи віддану армію, я перейшов разом із військом річку Рубікон, захопив Рим та оголосив себе диктатором. Ще три роки потому точилися війни з ворогами. Також я здійснив похід до Єгипту. Розгромив військо Фарнака. У моїх руках знаходилася вся влада. Сенат та консули виконували всі мої накази. Мене почали називати імператором.

Питання «журналістів»

- Шановний Юліє Цезарю, вас вітає журнал «Освіта», скажіть, яку освіту ви отримали? (Моя знатна та культурна родина створила сприятливі умови для мого розвитку, фізичне виховання, освіта, на греко- римських засадах, підготували мене до логічного мислення і практичної діяльності)

- Юліє, це газета «Фінанси», скажіть, ви провели грошову реформу. Яка її мета? (Вже давно напрошувалося введення в Римі, поряд зі срібною, золотої валюти : нею жив весь Схід; золото вже давно існувало поряд зі сріблом, не було тільки офіційного визнання. Я ввів римський aureus . Завдяки їй вся римська держава отримала єдину монету)

- Цезарю, вас турбує газета «Кримінал», як ви гадаєте, чому виникла проти вас змова? (Частина сенаторів боялась, що в Римі замість республіки, знову, як і раніше, будуть правити царі).

Другий учень (Гай Октавіан)

Я, Гай Октавіан – перший римський імператор, засновник принцепата. Після смерті Юлія Цезаря почалася боротьба за владу в Римі. Я був членом другого тріумвірату разом з Марком Антонієм та Лепідом. Я разом з Марком Антонієм розділили між собою управління державою. Антоній узяв собі східну частину, а я - західну з містом Римом. Я оголосив війну Антонію і переміг у ній. Таким чином, громадянські війни закінчилися і я став єдиним правителем у Римі. З 27 р. до н.е. Римська держава стає імперією.

Питання «журналістів»

- Доброго дня, Октавіане, я - представник журналу « Родовід», скажіть, чи дійсно ви є родичем Юлію Цезарю?( Так, я є внучатим племінником Юлія Цезаря. Коли він захопив владу, він не мав прямих спадкоємців, і тому наблизив мене до себе. Коли його вбили, то я, всиновлений ним за заповітом, отримав великий спадок та право на боротьбу за владу)

- Вибачте, до вас звертається репортер журналу «Лінгвіст», ви ввели новий титул «принцепс». Чому? І яке його значення?( Цей титул означає «перший серед рівних», я памятав про трагічну долю Юлія Цезаря, і побоювався, щоб мене не запідозрили в бажанні стати царем)

- Вельмишановний Октавіане Августе,вас вітає газета «Голос народу», як вам удалося згладити найгостріші соціальні протиріччя? ( Насамперед я намагався укріпити традиційний соціальний порядок. Мною був виданий ряд жорстоких законів проти непокірних рабів, але покірним я дозволив шукати у влади захисту, безземельні плебеї почали отримувати землі за військову службу або гроші, міський плебс був задоволений роздачами хліба та видовищами)

12. Відвідування Колізею. ( IX зупинка ) Використання педагогічного програмного засобу освітньої галузі

« Суспільствознавство »

Гай Светоній Транквілл. Подорож майже закінчилася, але ви не можете покинути Рим, не відвідавши Колізей. Саме в цей час на арені відбуваються гладіаторські бої.

Прийом «Зіпсований телевізор »

( Діти переглядають та озвучують відеофрагмент 4 – 5 речень )

V Узагальнення

Учитель. Давайте спробуємо разом з’ясувати, що корисного римляни залишили в подарунок сучасному світу.

Колективне складання схеми



Пантеон (подібної споруди не існувало і не існує;діаметр дорівнює висоті 42.3;товщина стін досягала 6 м.)




Акведуки забезпечували місто водою


Що корисного залишили римляни сучасному світу


Купол – форма зведень над будинками

Бетон – для

спорудження

домівок домівок

Учитель Дещо з цих досягнень не втратило свого значення і зараз, а дещо відійшло в минуле. Наприклад, ми живемо в епоху, яка набагато гуманніша, ніж епоха римських завоювань, на щастя, ми не відчуваємо необхідності в військових винаходах римлян. Але ми знаємо та пам’ятаємо про них на знак пошани та розуміння до людського розуму і таланту.

VI Рефлексія

Учитель. На жаль. наш урок закінчився і прийшов час оцінити ваші знання за кількістю кольорових карток – оцінок.

VII Домашнє завдання

1.Усно відповісти на контрольні питання після теми (за підручником )

2.Скориставшись ілюстраціями в підручнику та довідковій літературі, намалюйте будинок , в якому мешкали багаті (бідні) римляни. Підготуйте розповідь за малюнком, дайте відповідь на питання:

  1. З яких частин складався будинок багатих (бідних) римлян?

  2. Яким був зовнішній вигляд будинку?

  3. Який вигляд мав будинок зсередини?

  4. Порівняйте римський будинок та сучасний український.


Додатки.
Текст №1

Ісус Христос за традиційним християнським віровченням, Боголюдина. У перекладі ім’я означає «Помазаник», «Месія», «Спаситель». Єврейський історик Флавій: «В цей час жила мудра людина, його звали Ісус. Спосіб життя його був достойний, він був відомий своєю доброчесністю; багато людей стали його учнями. Пілат приговорив його до розп’яття та смерті, але ті, хто стали його учнями, не зреклися від його вчення; вони розповідали, що він явився їм через три дні після розп’яття і був живим. Вважали, що він Месія, про якого пророки провіщали дива».
Текст №2.

Одним з об’єктів піклування римлянина була його сім’я – маленька копія римського суспільства. Сімейні устої і традиції вважалися священними і ніхто протягом сотень років не осмілювався іх порушити. На чолі сім’ї перебував найстаріший чоловік – глава всієї родини . Його слово було законом для всіх родичів. Він мав право вирішувати найважливіші сімейні питання, долю своїх нащадків. Відомі випадки, коли батько карав свого сина на смерть за його провини. Син міг дожити до похилого віку, досягти найвищих державних посад. Проте він завжди залишався під владою свого батька, яка закінчувалася лише з його смертю.

Текст №3

У Римі жінка виступала не тільки в ролі господині дому, але й соратниці, вірного друга і товариша свого чоловіка. Він піклувався про неї, давав можливість відчувати себе повноправною господинею у стінах свого дому. Римські жінки першими приймали гостей, брали участь у трапезах свого чоловіка і запрошених гостей, відвідували громадські місця. Більшість жінок знатних римлян мали гарну освіту, знали грецьку мову. Вони вміли грати на музичних інструментах, співати, танцювати.

Текст № 4

Народження дитини у римській сім’ї вважалося великим святом. Про цю подію сповіщали вінки які вішалися на вхідні двері будинку. На восьмий день від народження для дівчаток і на дев’ятий день для хлопчиків дитині давали ім’я. Цей день вважався великим сімейним святом. За святковим столом збиралася численна родина, мати новонародженого приносила очищувальні жертви домашнім богам. В останні роки республіки у римських сім’ях поширювалася практика запрошення няньок для годування немовлят. Немовлята, за римськими переконаннями дуже боялися поганого ока. Тому дітям дарували численні амулети, якими вони гралися і водночас, які захищали дитину від злого погляду. Поширеними були золоті амулети, правда вони були недоступні простим римлянам. На шию дитини часто вішали буллу, овальний амулет - шкатулка, у якій поміщували ще якийсь амулет. Виховання мамами чи годувальницями закінчувалося із досяганням дитиною семи років.

Текст № 5

Початкова освіта.

З семи років для римських дітей розпочиналася щкільна освіта. Вчили довго - п’ять років. За цей час діти повинні були навчитися читати, писати та виконувати арифметичні дії. У епоху республіки вихованням синів займалися батьки. Вони навчали їх метати дротики, битися на мечах, бути фізично сильними та витривалими. Батько виховував у дітей глибокі патріотичні почуття до свого міста та держави. Заможні сім’ї приставляли до своїх дітей спеціального раба – «педагога».

Школа граматики.

Для дітей із бідних родин процес засвоєння грамоти навчанням у початковій школі завершувався. Вони спільно з батьками розпочинали заробляти на «хліб насущний». Дівчата навчалися в колі сім’ї, біля матерів. Юнаки із заможних сімей продовжували навчання у граматиків – вчителів словесності. Вони вчилися правильно формувати речення, будувати свої виступи.

Школа риторики.

Своєрідну вищу освіту у Римі давали риторські школи. Творцем латинської риторики був Цицерон. Він створив основні правила і вимоги до публічних виступів. Риторика означає вміння правильно висловлювати свої думки. Вона була необхідна юристам, політикам. Проте не завжди успішне навчання в школі давало можливість юнаку успішно виступати. Необхідним був життєвий досвід. Тому саме в цьому віці їх приставляли до старших : відомих державних діячів, юристів, знатних людей. Так закінчувався процес навчання юнаків – вихідців із заможних сімей.

Текст №6

З виходом християнської релігії з підпілля розпочався процес вироблення певних правил будівництва християнських храмів. На відміну від античного, християнський храм виконував інші функції. У Римі чи Греції храм був своєрідним домом, де жив бог. Частина храму, в якій перебувала скульптура античного бога, була недоступною для простих смертних. Входили туди лише жреці. Все релігійне дійство у античних храмах відбувалося на вулиці, перед храмом. Тут приносили пожертви до вівтаря і складалися молитви на честь бога. Тому зовнішній вигляд храму в античні часи мав вирішальне значення. Для будівничих християнських храмів зовнішній вигляд не мав вирішального значення. Основним було його внутрішня будова. Взята від античних архітекторів конструкція базиліки з великими куполами, які дозволяли зосереджувати у приміщенні великі маси людей, дозволяла відчувати християнам духовну єдність. Так поступово формується тип християнського храму з одним або декількома куполами над прямокутною основою.


Текст № 7

Кватрал бідноти.

Це був старий квартал міста – тісний, брудний і смердючий, із шириною вулиць не більше чотирьох, на поворотах шести кроків….пиріжки, ковбаси, боби – все те прямо на вулиці пеклося, смажилося на залізних листах….У натовпі…бродили коробейники з наборами дешевих прикрас. Перукарі голили клієнтів прямо на вулиці, відганяючи від них рої в’їдливих мух, міняйли дзеленчали срібними та мідними монетами…Вулиця…була густо забудована дерев’яними будинками в 2-3 поверхи, на балконах яких висіла білизна та різне ганчір’я.

Аристократичний район.

В аристократичному районі, який знаходився на Палатині, було просторо й надзвичайно чисто. Розкішні будинки стояли один від одного на значній відстані, між ними зеленіли сади, біліли скульптури…повітря свіже, як у парку. Всюди – фонтани, гроти, вуличні колодязі – нім феї, басейни…



поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Уроки з курсу історії стародавнього світу Урок № Тема: «Вступ. Що...
Мета: Сформувати уявлення учнів про періодизацію історії та відлік часу. З'ясувати особливості епохи стародавнього світу як першого...

Збірник завдань з історії стародавнього світу 6 клас
Автор : В. М. Миценко – вчитель історії Запорізької середньої загальноосвітньої школи Широківського району

Урок засвоєння нових знань
Катеринославщини; формувати в учнів уміння готувати повідомлення та виступати з ними, прослідковувати причинно-наслідкові зв’язки...

Уроку літературного читання 2 клас Тема. Підсумковий урок за темою «Українські народні казки»
Мета: систематизувати знання дітей про українські народні казки; перевірити рівень сформованих в дітей знань, умінь, навичок

Урок систематизації й узагальнення знань. Обладнання: інтерактивна...
Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань. Обладнання:інтерактивна дошка,мультимедійна презентація до вірша «Любіть Україну»,кольорові...

Честь, меч І ліра
З практики роботи по вивченню матеріалу культурологічного змісту на уроках історії із застосуванням міжпредметних зв’язків на інтегрованому...

Урок узагальнення за темою «Байка у світовій літературі»
Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення до уроку й очікування позитивних результатів

Урок – гра Узагальнення та систематизація знань з теми «Із джерел народної мудрості»
Тож недарма фольклорний жанр дітьми у школі вивчається протягом усіх років навчання. Пропоную вашій увазі урок-гру, сподіваюсь, що...

Рідна мова плани-конспекти уроків 7 клас
Посібник включає різні типи уроків, які охоплюють усі сторони навчально-виховного процесу – засвоєння знань, формування умінь та...

Експериментальний урок для російськомовного класу. Рівняння. Розв’язування...
Т. В. Глєбова,учитель математики, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «учитель-методист»



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка