Пошук по сайту


Леся Українка «Тиша морська»

Леся Українка «Тиша морська»

Урок № 15 Леся Українка «Тиша морська»

Мета: продовжити знайомити учнів з поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці; проаналізувати, з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, художні особливості поезії «Тиша морська»; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори; узагальнювати, систематизувати висновки; активізувати словник учнів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Лесі Українки; стоїчні риси характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість); прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні вміють аналізувати вірш «Тиша морська», визначати художні засоби поезії.

Обладнання: портрет Лесі Українки, морські пейзажі,фотокартки музею поетеси в Ялті, бібліотечка творів письменниці, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Хід уроку

I. Організаційний момент

Опрацювання твору Лесі Українки «Тиша морська».

Слово вчителя. Як ви знаєте, Леся Українка хворіла, тому лікарі радили їй частіше перебувати в місцевостях із теплим сухим кліматом. Таким благодатним краєм є Крим. Саме там, у Євпаторії, видатна поетеса проводила багато часу. Спостерігала за чарівною природою і викладала свої незабутні враження в поетичні рядки. Так з’явився цикл віршів «Кримські спогади», які Леся Українка присвятила своєму улюбленому братові Михайлу.

2.1. Виразне читання поезії.

2.2. Тема: зображення казкової краси морського пейзажу, гармонії у природі, коли в морі ледве хлюпочуть хвилі і сяє сонечко.

2.3. Основна думка: вплив природи на внутрішній стан людини, її настрій.

2.4. Обговорення змісту твору за питаннями:

• Яку картину побачила героїня твору через віконце? Виразно прочитайте. («Ясне небо, ясне море, ясні хмарки, ясне сонце»)

• Чи завжди на морі буває тиша? З чим пов’язані зміни погодних умов на морі? Як це пов’язано з життям Лесі Українки?

• Як у поезії описано чарівність руху човника по морю, осяяному сонцем?

• Про що свідчить бажання поетеси вирушати в морську подорож? Чи любите ви подорожувати? Чому?

• Які риси характеру притаманні героїні твору? (Чуйна, душевна, багата, цілеспрямована, волелюбна, вміє протистояти труднощам і долати їх, любить природу і захоплюється нею);

• Чому героїня твору не боїться труднощів під час мандрівки? Як це її характеризує?

• За допомогою яких епітетів змальовується краса природи, її чарівність і казковість? • А чи знаєте ви про користь морської води, повітря? Продемонструйте власні знання з цього питання.

• Прокоментуйте останню строфу поезії.

У нас на уроці представлені картини Івана Айвазовського. Давайте роздивимося їх. Художнику, щоб відтворити побачене потрібні фарби, пензлі, полотно. А що допомагає поетові відтворити побачене? – художні засоби.

2.5. Художні засоби поезії.

• риторичні оклики: «Що бува негода в світі!»; «Золотим шляхом поплисти!»;

• епітети: «час гарячий, полудневий», «ясне небо, море, хмарки, сонце», «злотиста блакить», «тихий плескіт», «хвилечка перлиста», «стежечка злотиста», «щире золото», «золотий шлях»;

• метафори: «колихає море хвилі», «рине хвилечка», «в’ється стежечка», «золото спадає», «шлях, що проложило сонце». «край вічного проміння» малюють романтичну картину морського пейзажу

  • Привертають увагу повтори (ясне, ледве-ледве), порядок слів(тиша морська; час гарячий, полудневий; вітрила білі; в’ється стежечка та ін.);

  • Багато у вірші ласкаво-зменшувальних слів, які надають творові задушевності (хвилечка, човенце, весельце, віконце);

  • кольорова гама — золоті, блакитні, білі, перлисті кольори.

3. Робота на картках

Третє завдання групам – дати кожному рядку вірша свій колір і пояснити свій вибір. (кожній групі один уривок з вірша).

Картка № 1

1. Для чого, на вашу думку, Леся Українка написала поезію «Тиша морська»? Вмотивуйте власну думку.

2. Яким рядком закінчується поезія Лесі Українки «Тиша морська»?

а) «Золотим шляхом поплисти!»; б) «Попливла б я на схід сонця»; в) «В краю вічного проміння».

Картка № 2

1. Охарактеризуйте героїню поезії Лесі Українки «Тиша морська». Чому вона, на ваш погляд, не боїться будь-яких труднощів під час мандрівки? Свою думку обґрунтуйте.

2. Місцевість, де перебуває героїня твору Лесі Українки «Тиша морська», названа:

а) мрією життя; б) чудовою казкою; в) країною світла.

Картка № 3

1. Чому, на ваш погляд, поетеса насолоджується тишею морською (Леся Українка «Тиша морська»)? Власну думку обґрунтуйте.

2. Лірична героїня вірша Лесі Українки «Тиша морська», говорячи про те, що «Не страшні для мене вітри, Ні підводні каміння», має на увазі:

А)що їй не страшні життєві випробування;

Б)Що вона любить підводне плавання;

В) що їй подобається мчатися з вітром наввипередки;

Картка № 4

1. Випишіть зорові образи, які використано у вірші. Поясни їхню роль у творі.

2. Картину, змальовану Лесею Українкою у вірші «Тиша морська», можна назвати:

А) портретом;

Б) пейзажем;

В) інтер `єром;

Картка № 5

  1. Розкажи, який настрій створює в ліричного героя ця картина природи. Доведи свою думку цитатами з твору.

  2. Продовжте рядок з вірша «Певне, тут не чули з роду…»

А) Що бувають буревії;

Б) Що бува негода в світі;

В) Що бува нещасливе дитинство.

Картка № 6

  1. Опиши картину природи, яку ти уявляєш, читаючи вірш.

  2. «Час гарячий полудневий» це:

А) метафора;

Б) гіпербола;

В) епітет.

Намалюйте море, яке ви уявили, читаючи цей вірш, і потім за допомогою художніх засобів: епітетів, метафор , порівнянь опишіть свій малюнлок.

VII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

VIII. Домашнє завдання - підготуватися до ідейно-художнього аналізу поезії «Тиша морська».

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

«Леся Українка – дочка Прометея»
Лесі Українки, допомогти їм скласти цілісне уявлення про неї як людину, митця, громадянина

На урок у 8 клас
Тема. Леся Українка. «Давня казка». Проблеми І мотиви: роль митця в суспільстві та суть людського щастя. Характеристика головних...

Леся Українка – геніальна донька українського народу. Життя І
За виразом ваших облич я бачу, що у вас гарний настрій. Я дуже хотіла б, щоб цей настрій не покидав вас упродовж усього уроку

Конспект уроку з українського читання у 4 класі «І яким то треба...
Учні знатимуть: зміст казки, стислі відомості про автора, героїв твору, сутність порушених у казці проблем

Урок із позакласного читання за творчістю
Вчитель: Кожна епоха уславлена іменами видатних жінок, серед них: княгиня Ольга, Євпраксія, Роксолана, Маруся Чурай, Леся Українка....

Вступ
Франко по праву вважав Винниченка “найяскравішим з талантів-початківців”. Леся Українка писала про молодого Винниченка: “Безталанний...

До 140-річчя від дня народження
Шановні учні та вчителі! Сьогодні ми поговоримо про життєвий І творчий шлях великої письменниці Лесі Українки. Колись Гете писав...

Тамара Невінчана, Леся Дичко, Ганна Гаврилець, Леся Олійник, Сергій Пілютиков, Іван Тараненко
Дирекція та Організаційний комітет висловлюють щиру подяку за допомогу в організації І проведенні фестивальних заходів

Уроку. Леся Воронина сучасна письменниця, авторка багатьох книг для...
Тема уроку. Леся Воронина сучасна письменниця, авторка багатьох книг для дітей. Фантастична, романтична, багатоепізодна повість про...

Книга – морська глибина
Книга – одне з найбільших чудес, створеною людиною. З тих пір, як люди навчилися писати, свою всю мудрість вони довірили книгам....



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка