Пошук по сайту


Матеріали до уроку географії у 6 класі

Матеріали до уроку географії у 6 класі

Сторінка1/8
  1   2   3   4   5   6   7   8


ВІДДІЛ ОСВІТИ ШИРОКІВСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

КЗ «ВОДЯНСЬКА СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА –

ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД І – ІІІ СТУПЕНІВ»



с. ВОДЯНЕ

2009 р

ІГНАТЕНКО ВІКТОРІЯ МИХАЙЛІВНА – вчитель географії, кваліфікаційна категорія – «спеціаліст ІІ категорії», стаж – 9 років.

МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ ГЕОГРАФІЇ У 6 КЛАСІ

Посібник містить різноманітні матеріали до уроку : міфи, легенди, загадки, прислів’я, приказки, вірші, казки, вислови видатних людей та географічні рекорди, які сприятимуть розвитку активної пізнавальної діяльності учнів.

Розділи посібника відповідають шкільній програмі (за програмою з 12 – річним терміном навчання).

Може бути корисним вчителям географії, студентам.


ВСТУП
Географія має широкі можливості формування у учнів фундаментальні знання про світ. Теоретики та практики викладання природничих дисциплін визначають, щоб посилити інтерес школярів до вивчення природничих наук, можна шляхом активізації пізнавальної діяльності учнів.

Географія є не тільки джерелом нових відомостей про Землю, а й основою для формування гуманістичного світогляду, виховання дбайливих господарів, любові до рідного краю, набуття умінь і навичок адаптації до навколишнього середовища адекватної поведінки в ньому.

Тому, при викладанні предмета доцільно використовувати на уроках географії краєзнавчий та цікавий додатковий матеріал: легенди, міфи, прислів’я, приказки, загадки, вірші, казки, вислови видатних людей та географічні рекорди.

Матеріали подані у посібнику сприятимуть розвитку активної пізнавальної діяльності учнів на уроках географії, та у позаурочний час.

ВСТУП.

ГЕОГРАФІЯ – НАУКА ПРО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ
ГЕОГРАФІЯ – одна з найдавніших наук. Їй уже майже 2500 років. Видатний давньогрецький учений Ератосфен, що жив в Олександрії у 275 – 195 рр.до н.е., є основоположником цієї науки. Окрім цього, він першим увів термін «географія», яким назвав свою тритомну працю. Але, на жаль, цілком вона не збереглася. Саме Ератосфен першим довів твердження Піфагора, що Земля має форму кулі, і саме він першим виміряв земний меридіан. Своє чудове відкриття він зробив… у колодязі. Ератосфен помітив, що під час літнього сонцестояння сонячні промені освітлюють дно найглибших колодязів міста Сієни (так називали тоді нинішній Асуан). Виходить, сонце тут у ці дні знаходиться в зеніті. А в Олександрії, що лежить на північ, дно глибоких колодязів залишається затіненим. Кидає тут тінь і маленький кілочок, закріплений усередині порожньої півкулі. Єгиптяни називали такий прилад «скафе», він заміняв їм годинник. Відношення довжини цієї тіні кілочка і великої окружності скафе, міркував Ератосфен, повинно дорівнювати відношенню дуги меридіана між Сієною та Олександрією до всієї окружності Землі (він вважав, що обидва міста лежать на одному меридіані, хоча це і не зовсім так). У результаті довгих розрахунків Ератосфен одержав довжину великого кола Землі, що дорівнювала 39 690 кілометрам. Дивна точність при тих примітивних інструментах, якими він користувався!

Наша Земля має досить солідний вік, що нараховує 4,55 мільярда років. Площа всієї поверхні земної кулі становить 510 мільйонів квадратних кілометрів. 361 мільйон км.кв., або 70,8 % займають моря й океани, а на частку суші припадає 29,2 %. Наша планета – досить значна за розмірами «кулька». Так, для того, щоб зробити кругосвітню подорож уздовж екватора, доведеться проїхати 40 075,7 км. уздовж меридіана, тобто через північний і південний полюси, шлях трохи коротший і становить 40 008,6 км.

На північному полюсі, наприклад, людина знаходиться на 21 км ближче до центра Землі, чим на екваторі. Звідси виходить, що наша Земля – куля трохи сплющеної форми.

Об’єм нашої планети поступово росте. Зміна об’єму Землі змінює її поверхню, впливаючи, таким чином, і на середній рівень моря. Якби Земля стискувалася, то моря заливали б все більшу територію континенту. Однак цього не відбувається. Навпаки, в історії Землі озера і моря поступово відступали з материків. Збільшення обсягу нашої планети призвело до утворення на земній корі величезних тріщин і западин, що створили материки й океанські басейни. Фахівці вирахували, що радіус Землі щорічно виростає на пів міліметра.

ГОЛУБА ПЛАНЕТА

Летиш у космосі холоднім,

Моя плането голуба.

І хто зна, як тебе назвати,

Чи ти Земля, чи ти вода?
Моя плането, ти – Земля,

Тебе інакше не назвати.

Ти – Сонця люблячого дочка,

Небесне тіло негаряче.
Орбіту як і всі планети, маєш

По ній в Галактиці літаєш

Навколо Сонця – жовтої зорі,

Що шле здалека промені свої.
Вирує на тобі життя,

Бо життєдайна є вода,

І киснем – газом атмосфери,

Природа дихає жива.
Летиш, плането дорога.

Нехай доба змінюється добою.

Тебе, домівко, любим ми.

Життя лиш мислимо з тобою.
***

Рідний краю, земле рідна,

Батьківщино, дорога,

наша батьківщино, гідна

ти довічного добра!

Рідну мову, рідний край

В серці, брате, зберігай!

(Г.Вінарєць-Оресова)
***

Облітав журавель

сто морів, сто земель,

облітав, обходив,

крила, ноги натрудив.

Ми спитали журавля:

  • Де найкращая земля?

Журавель відповідає:

-Краще рідної немає!

(П.Воронько)

***

ДАРУНОК

Найвищий дар є матері Природи

Всьому живому на землі усій.

Йому підлеглі всі як є народи,

Тварини, птахи, всяк життя носій.

Той дар коштовний – любощів хвилини,

Єднання двох закоханих сердець,

Дарунок той – народження людини,

Людина ж – і Природі всій вінець.

Спасибі їй!... У дивотворчім гені

Спалахни, жадобо чистих устремлінь,-

Хай на лице Природи – мами, нені –

Образ гіркотних – не проляже тінь

(Ф.Ісаєв)

***

Живе в природі істина проста.

Я стверджую усе це не з нагоди:

В правічній мові матері – природи

Родилось перше слово – Доброта.
В ній все твоє: земля і неба вись,

Сміх колоска й трави, і регіт грому.

Збагни лише її в собі самому,

Обожнювать красу землі навчись.

Душа краси в природі не згора,

Єство її не знає половини.

Найкрасивіша ціль в житті людини

Це ви зернити серце для добра.

***

Посмотри, мой юный друг,

Что находится вокруг:

Небо свело – голубое,

Солнце светит золотое,

Ветер листьями играет,

Тучка в небе проплывает,

Поле, речка и трава,

Горы, воздух и листва,

Птицы, звери и леса,

Гром, туманы и роса.

Человек и время года –

Это все вокруг…

(природа)

***

Три клада у природы есть:

Вода, земля и воздух –

И три её основы.

Какая бы ни грянула беда –

Всё возродится снова.

Но если…

Впрочем, в наш жестокий век

Понятно всем,

Что «если» значит?

О, Человек!

Природа – мать ни рек

И ни морей от глаз твоих не прячет.

Ни росных трав, ни голубых озер…

Цени её доверие, Природы!

Не обмани его!

И в темный лес входи,

Как в храм под мраморные своды.

С.Викулов.

ЗАГАДКА З ГЕОГРАФІЇ

ЖАРТ

Щоб Федя в географії кохався,

пізнав у ній безмежжя чар і див

і щоб у школі з ліньками не знався,

Олесь йому загадку спорудив:

- Чи ти країну в Африці узнаєш,

в якій ріка Оранжева тече?

Назад країни назву прочитаєш –

тебе за ліньки сором обпече…

Федько по карті йде, мов крізь болото,

одразу видно: в джунглях новосел.

Олесь йому: Та ж он вона – Лесото!

Федько назад читає: - От – осел!

(Дмитро Білоус)
РОЗДІЛ І. ГЕОГРАФІЧНЕ ПІЗНАННЯ ЗЕМЛІ
Розвиток наукових знань про Всесвіт
ГЕРАКЛІТ (6 ст.до н.е) – грецький філософ, висловив геніальну думку, що Всесвіт ніколи ніким не був створений, він завжди був, є і буде, що в ньому все рухається, змінюється, розвивається.
ПІФАГОР (6 ст.до н.е) – давньогрецький учений, уперше висловив припущення про кулястість Землі, висунувши і обґрунтувавши таке геніальне припущення: «Усе в природі повинно бути гармонійним і досконалим, найдосконалішою з геометричних тіл є куля, Земля також повинна бути досконалою, отже, Земля – куля!»
АРИСТОТЕЛЬ (384 – 322 рр. до н.е) стверджував: «Всесвіт – досконалий, а тому сферичний, бо сфера – єдина досконала фігура». Він вважав Землю центром Всесвіту, а навколо неї обертається Сонце, планети, зірки.
КЛАВДІЙ ПТОЛЕМЕЙ (ІІ ст.) – давньогрецький учений – географ, який жив у єгипетському місті Олександрія, систематизував усі попередні астрономічні знання і виклав їх в унікальній праці « Велика математична будова астрономії в 13 книгах.» Він змоделював геоцентричну модель світу. Земля – нерухома планета, яка знаходиться в центрі Всесвіту, а всі планети, Сонце і зірки обертаються навколо неї. Її використовували 1500 років.

МИКОЛА КОПЕРНИК (1473 – 1543) – геніальний польський астроном. На одному з пам’ятників вченому накреслено: «Він зупинив Сонце і рушив Землю.» Коперник стверджував, що Земля тільки одна з планет, що обертається навколо Сонця і навколо своєї осі, а Сонячна система обмежена ззовні сферою нерухомих зірок.
ДЖОРДАНО БРУНО (15 ст) – висловив думку, що Всесвіт безмежний, існує багато зоряних світів і жоден з них ніякого відношення до церкви не має. (За переконання його було спалено живцем).
ЙОГАН КЕПЛЕР (1618 – 1621) на підставі 20 – річних спостережень Тіхо Браге (1546 – 1601) встановив закони руху планет.
ГАЛІЛЕО ГАЛІЛЕЙ (1564 – 1642) першим (1609) застосував підзорну трубу для астрологічних спостережень, завдяки чому зробив декілька відкриттів. Учений виявив, що поверхня Місяця дуже нерівна. У січні 1610р. він відкрив: чотири супутники Юпітера, а за допомогою телескопа помітив, що планета Венера змінює свій вигляд, тобто відбувається зміна фаз. Геніальний італієць відкрив плями на Сонці і довів, що наша зірка обертається навколо своєї осі.
ІСААК НЬЮТОН (1643 – 1727) – британський учений, узагальнивши закони Кеплера про рух планет, відкрив закон всесвітнього тяжіння і заклав основи небесної механіки. Із закону всесвітнього тяжіння випливало, що Земля, яка обертається, сплюснена біля полюсів.
УЇЛЬЯМ ГЕРШЕЛЬ у 18 ст. уперше склав уявлення про форму Галактики, близьке сучасному, і виділив в астрономії розділ «Зоряна астрономія», що вивчає будову Галактики та інших зоряних систем.
ЕДВІН ГАББЛ (1889 – 1953) довів, що за межами нашої Галактики є незліченна кількість інших таких самих зоряних систем і цей світ галактик розширюється.
АЛЬБЕРТ ЕЙНШТЕЙН (1879 – 1955) створив теорію відносності, що стала фундаментом космології.

З ІСТОРІЇ АСТРОНОМІЇ
1.У Великій Британії на рівнині Сомбері знаходиться одна з найдивніших споруд кам’яного віку – Стоунхендж, який називають восьмим чудом світу. Ця споруда має форму кільця з вертикально вритих у землю величезних тесаних кам’яних стовпів. Висота кожного стовпа – приблизно три людських зрости, маса – близько 25 тон. Зверху кільце стовпів перекрито горизонтальними плитами, всередині кільця виділяються п’ять вузьких арок на зразок бійниць.

Збоку від усієї споруди, за основним кам’яним кільцем, встановлений особливий «п’яточний камінь». Якщо дивиться з центру Стоунхенджа, то саме над цим каменем сходить Сонце в день літнього сонцестояння.

Камені Стоунхенджа вказують на точки сходу і заходу Сонця на небосхилі в дні сонцестоянь і рівнодень, так само позначені в Стоунхенджі точки сходу і заходу Місяця.

2.Найбільшим науковим центром античного світу було місто Олександрія. Саме там Арістіл і Тімохаріс вели спостереження за зірками. Там же працював і Аристарх Самосський, який висловив геніальну здогадку про те ,що Земля повертається навколо Сонця. У 134 р. до н.е. Гіппарх спостерігав на небі спалах нової зірки в сузір’ї Скорпіона. У II ст. в Олександрії жив і працював найбільший з астрономів давнини Клавдій Птоломей. Він систематизував усі попередні астрономічні знання і виклав їх в унікальній праці «Велика математична будова астрономії в ХІІІ книгах».

3.Високий рівень розвитку астрономії відрізняв цивілізації корінних жителів американського континенту - майя, інків, ацтеків. Кам’яний календар ацтеків, або сонячний камінь, що був виявлений під час мостіння площі Плацу Майор у місті Мехіко, служить унікальним пам’ятником астрономічної культури давніх мешканців Мексики.

4.Багату історію має наука про зірки в Китаї. Тут була обладнана перша астрономічна обсерваторія за 1100 років до н.е. Китайські астрономи складали календарі і для цього вели безперервні спостереження, позначаючи всі процеси які виникали на небі.
М і ф п р о С о н ц е.
Лежала Мати Сира Земля в мороці й холоді. Мертва була – ні світла, ні тепла, ні звуків, ні будь-якого руху. І сказав вічно юний, вічно радісний і світлий Яр: ”Погляньмо крізь пітьму непроглядну на Матір Cиру Землю, чи хороша, чи пригожа вона?” І полум’я погляду світлого Яра в одну мить пронизало невимірні шари мороку, що лежали над сплячою Землею;і де Ярилів погляд прорізав пітьму ,там засяяло Сонце краси. І полилися через Сонце гарячі хвилі променистого Ярилового світла.

Мати Сира Земля від сну пробудилася і в юній красі розкинулася. Жадібно пила вона золоті промені життєдайного світла, і від того світла палюче життя і знеможлива ніжність розлилися її надрами. Люба Землі Ярилова мова, покохала вона бога світлого, і від гарячих його поцілунків прикрасилася злаками, квітами, темними лісами, синіми морями, голубими ріками, сріблястими озерами.

І все жило, і все кохало, і все співало хвалу Батькові Ярилу, Матері Сирій Землі.

Потім Земля народила людину. І коли вишла вона з надр земних, вдарив Ярило її по голові золотою віжкою – яскравою блискавкою, і від тієї блискавки розум у людини зародився. Вітав Ярило улюбленого сина землеродного небесними громами, потоками блискавок, і від тих громів, тих блискавок всі живі істоти з жаху затремтіли: розлетілися піднебесні птахи, поховалися у печери лісові звірі, тільки людина підняла до неба розумну голову і на мову батька громову відповіла віщим словом, мовою крилатою…

І почувши це слово, і побачивши царя свого і володаря, всі дерева, всі квіти, всі злаки перед ним схилилися. Потім стала слабнути сила Ярилова, Мати Сира земля засумувала, боячись , що все замерзне. Ярило втішав її, сказавши, що знову повернеться, а поки що підтримувати тепло на Землі послав Вогонь.

Тому наші пращури і вшановували великими святами дарування Ярилом вогню людині. Свята відбувалися в довгі літні дні, коли Сонце, не скорочуючи ходу починає розлучатися із землею.
С О Н Ц Е
Починався чудовий літній день. У трикутних листках переливалися всіма барвами радуги крапельки роси, співали птахи, тягнулися квіти до Сонця, над ними басовито гудів Джміль:

  • Ж-ж-жорстоке сонце , ж-жорстоке , - прогудів джміль.

Почуло це Сонце і каже:

  • Кожний день я на землю проміння посилаю, щоб черешні дозрівали, щоб люди бронзовіли, а він … він мене жорстоким назвав…

Образилося Сонце та й сховалося за хмару. Похмуро на світі стало, квіти пелюстки згорнули, птахи замовкли, мурахи входи та виходи зі своїх домівок закривати почали.

  • Що робити ? Що робити ? Як без Сонечка нам жити ? – зашепотіли дерева…

  • Ж-ж-жаль, квіти пелюстки згорнули, ж -жаль.

  • Жаль ? – обурились дерева.-А хто Сонце образив, хто його жорстоким назвав ? Все ти , все ти Джмелю.

Вони так розхвилювалися, розгойдалися, аж вітер піднявся.

Розігнав вітер хмари виглянуло Сонце, посміхнулося привітно. Зраділи дерева, пташки защебетали, квіточки розкрилися, а Джміль над ними загудів:

  • Ж-ж-жарко…,але не дуже, але не дуже…

(І.Прокопенко)
  1   2   3   4   5   6   7   8

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Казкова географія інсценізовані казки до уроку географії
Гнатенко вікторія михайлівна – вчитель географії, кваліфікаційна категорія – «спеціаліст І категорії», стаж – 11 років

Яким повинен бути конспект уроку (методичні рекомендації)
У посібнику представлено матеріали, рекомендовані для використання молодими вчителями району з метою підвищення ефективності підготовки...

Урок розвитку мовлення в 10 класі Тема уроку
Тема уроку: Підготовка до написання твору-роздуму на морально-етичну тему за біблійною притчею «Блудний син»

Матеріали подані вчителем географії Гійченської зош І-ІІІ ступенів Федюк Г. З
Франка, видатного письменника, поета, драматурга, критика, перекладача, журналіста, соціолога, фольклориста, етнографа, історика,...

План уроку музики №21 у 6 класі тема уроку: Доля генія зміст уроку...
Обладнання: роздатковий матеріал (слова пісень, характеристики музики, тощо), портрет композитора, ілюстрації, презентації Microsoft...

Вісім ознак сучасного уроку світової літератури
Учитель-словесник, як правило, до кожного уроку намагається якомога більше підготувати інформації. Розгорніть свої конспекти. Без...

Матеріали для проведення тижня географії
Адже в науці про землю є елементи описовості й пошуку, спостереження й відкриття, оцінки й по­рівняння, експерименту й прогнозу....

О. Ф. Лобода Дистанційний курс з географії «Економічне районування»
Рецензент: Пересадько Віліна Анатоліївна, професор, завідувач кафедри фізичної географії та картографії, декан геолого – географічного...

План-конспект інтегрованого уроку (географія + німецька мова) 10-й...
Людмила панасенко, викладач географії та німецької мови державного навчального закладу «Молочанський професійний аграрний ліцей»,...

Уроку
Календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва у 7 класі (за новою програмою)



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка