Пошук по сайту


Уроку

Уроку

Загальна характеристика класу Плазуни.
Загальна характеристика класу Плазуни.

1 Тема уроку

2 Мета уроку

3 Задачі уроку

4 План уроку

5 Хід уроку :

5.1 Організаційний момент

5.2 Актуалізація опорних знань

5.3 Вивчення нового матеріалу

5.4 Закріплення знань

5.5 Домашнє завдання

6 Література
Тема уроку
Загальна характеристика класу Плазуни.

Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про загальні характеристики класу Плазуни, ознайомити з рядами плазунів.

Задачі уроку: ознайомити учнів з особливостями класу , відмінностями представників даного класу, розвивати мислення на основі матеріалу уроку, виховувати дбайливе ставлення до природи.
План уроку
Організаційна частина.

Актуалізація опорних знань учнів.

Вивчення нового матеріалу.

Закріплення знань.

Домашнє завдання.
Хід уроку
Організаційний момент
На дошці число, місяць, тема уроку.

Актуалізація опорних знань
Дати відповідь на наступні питання :

а) яку роль відіграють земноводні в природі?

б) яке значення мають земноводні для людини?

в) яких земноводних і як використовує людина?

г) чому земноводних необхідно охороняти?

д) яких ви знаєте земноводних, занесених в Червону книгу?

Вивчення нового матеріалу
Плазуни, чи рептилії – холоднокровні, переважно наземні хребетні тварини, розмноження та розвиток яких відбувається на суходолі. Це пов’язано з тим, що зародки рептилій оточують захисні оболонки. Зародок розвивається у водному середовищі, яке знаходиться в яйці, захищеному шкарлупою, тому яйця плазунів, на відміну від амфібій та риб, можуть розвиватися на суходолі.



Мал.№1. Крокодильчик, який вилуплюється з яйця.
До класу плазунів належить більше вимерлих видів, ніж сучасних. З усіх рептилій найбільш відомими є динозаври, що в перекладі означає «жахливі ящери». Відомі рептилії з кам’яновугільного періоду. На протязі пермського та тріасового періоду вони досягли великих розмірів та розмножилися в великій кількості, пристосувавшись до різноманітних місць існування. В кінці крейдяного періоду більшість рептилій вимерла, оскільки не змогла пристосуватись до нових умов існування.



Мал.№2. Вимерлі плазуни.
Відомо приблизно 6 тис. сучасних видів рептилій, які розповсюджені на усіх континентах, крім Антарктиди. До сучасних видів належать ящірки, крокодили, черепахи, змії та гатерія. Плазунів поділяють на чотири ряди (лускаті, черепахи, крокодили, гатерія чи туатара – єдиний представник ряду клювоголових).


Мал.№3 Гатерія.
Назва «рептилії» походить від грецького слова, яке перекладається як «повзати на череві», і це дійсно так. Більшість плазунів при переміщенні торкається нижньою частиною тіла землі, не піднімаючи тіла. Подивіться, будь ласка, відео, де ми побачимо, як переміщуються крокодили.

Тіло плазунів вкрито сухою роговою лускою, яка захищає тварину від втрати води і хижаків, майже позбавленої залоз. Щільний роговий покрив заважає росту, тому в плазунів спостерігається линька – доки не ороговів новий покрив, тварина росте.



Мал.№4. Линька змії.
Тіло плазунів поділяється на голову, тулуб та хвіст. На відміну від амфібій, плазуни мають чітко виражену шию. Кінцівки знаходяться по боках тулуба, внаслідок чого тіло торкається поверхні. В багатьох видів кінцівки відсутні чи значно зменшені. Пальці закінчуються маленькими кігтями.

Скелет плазунів складається з п’яти відділів. Шийний відділ утворений декількома хребцями, що забезпечує рухливість голови. До грудного та поперекового хребців прикріпляються добре розвинуті ребра, формується справжня грудна клітка. Череп майже цілком кістковий. Кінцівки мають приблизно таку ж будову, як і в земноводних.

В деяких груп плазунів в будові скелету є відмінності – в змій відсутній грудний відділ, в черепах хребці тулуба зростаються з панциром, внаслідок чого втрачають рухомість.


Мал.№5. Скелет змії.
З появою справжньої грудної клітки в плазунів виникають міжреберні м’язи, які забезпечують дихальні рухи.

Травна система більш складна порівняно з земноводними. Слина містить ферменти, зуби переважно однакові і слугують тільки для утримання здобичі. В отруйних змій з’являються особливі отруйні зуби, які необхідні для введення отрути в тіло здобичі.

Кишківник відкривається в клоаку. Є невелика сліпа кишка, де їжа перетравлюється за допомогою симбіотичних мікроорганізмів. Видільна система складається з нирок і січового міхура.

Серце переважно трьохкамерне, в шлуночку є неповна перегородка, яка заважає змішуванню артеріальної та венозної крові. В крокодилів серце чотирьохкамерне. Плазуни відносяться до холоднокровних тварин.

Дихальна система складається з добре розвинутих легенів. Дихальні шляхи складаються з гортані, трахеї, двох бронхів та легенів. Легені мають більш складну будову, ніж в земноводних. Плазуни мають більш складний механізм дихання – повітря поступає в легені і виходить з них за рахунок скорочення міжреберних м’язів. В наслідок цього змінюється об’єм порожнини тіла.

В плазунів краще, ніж в земноводних, розвинуті півкулі головного мозку, вони мають кору (сіра речовина) та краще розвинутий мозочок. Головний мозок складається з п’яти частин, є 12 пар черепно-мозкових нервів.

Розвинута вегетативна нервова система.


Мал.№6 Внутрішня будова крокодила.
Органи відчуття добре розвинуті і відповідають наземному способу життя. Очі захищені трьома повіками (верхнє, нижнє та мигальна перетинка); плазуни добре розрізняють предмети на різних відстанях. Сльозові залози захищають очі від пересихання. В змій і деяких ящірок повіки зростаються, формуючи прозору оболонку. В більшості видів, які ведуть денний спосіб життя, діапазон кольорового бачення зміщений в бік жовто- помаранчевого спектру. Органом відчуття слугує язик, здатний далеко висовуватися з пащі.

Подивіться, будь ласка, відео, на якому можна побачити, як гюрза обмацує язиком поверхню, по якій перемішується.

Також в плазунів добре розвинуті слух, відчуття рівноваги. Порівняно з земноводними, плазуни можуть вільно дихати, коли їжа знаходиться в глотці, завдяки розміщенню внутрішніх ніздрів ближче до глотки. Мають орган смаку, який знаходиться в переважно в глотці і складається з смакових цибулин. Існує орган відчуття тепла, який знаходиться між очима та носом з кожного боку голови. Особливо він розвинений в змій. Добре розвинуте відчуття дотику, особливо в черепах, які відчувають навіть легкий дотик до панцира. Більшість плазунів має нерозвинутий голосовий апарат і може видавати лише одноманітні звуки. На відео, яке я вам пропоную подивитися, можна почути шипіння полоза.

Плазуни роздільностатеві тварини з внутрішнім заплідненням. Вони не мають механізму регулювання температури тіла і тому мають таку ж температуру, як і навколишнє середовище.
Закріплення знань
1. Які тварини відносяться до класу плазунів?

2. Чому в рептилій розмноження та розвиток відбуваються на суходолі?

3. Пригадайте, будь ласка, особливості будови плазунів.

Домашнє завдання
Підготуватись до бесіди по наступним питанням

1. Які особливості в будові тіла з’являються в плазунів порівняно з земноводними, що свідчать про пристосування до життя на суходолі?

2. Особливості будови скелета плазунів.

3. Система дихання плазунів.

4. Травна система плазунів.

5. Чому плазуни належать до холоднокровних тварин? Кровоносна система плазунів.

6. Чим пояснюється більш складна в порівнянні з земноводними поведінка плазунів? Нервова система плазунів.

7. Органи відчуття.


Література

1. Урок на тему «Загальна характеристика класу Плазуни. Особливості процесів життєдіяльності і поведінки.» Павленко Т.І., вчитель біології, м. Київ, СШ №273.

2. Урок на тему «Клас Плазуни.» Фадеєва Р.Г., вчитель біології, с. Червоний Чикой, СШ №1.

3. В.В. Серебряков, П.Г. Балан .Біологія, 8 клас – К.: Ґенеза, 2008.

      1. Задорожний К.М. Усі уроки біології. 8 клас. - Х.: Вид. група «Основа», 2008.


Роль плазунів в екосистемах, їх значення для людини.

Охорона плазунів.
1 Тема уроку

2 Мета уроку

3 Задачі уроку

4 План уроку

5 Хід уроку :

5.1 Організаційний момент

5.2 Актуалізація опорних знань

5.3 Вивчення нового матеріалу

5.4 Закріплення знань

5.5 Домашнє завдання

6 Література
Тема уроку
Роль плазунів в екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів.

Мета уроку:сформувати в учнів уявлення про роль плазунів в екосистемах, ознайомити зі значенням плазунів для людини, скласти уявлення про заходи, які вживають для охорони окремих видів плазунів .

Задачі уроку: ознайомити учнів зі значенням плазунів у природі, їх ролі в житті людини, розвивати мислення на основі матеріалу уроку, виховувати дбайливе ставлення до природи.

План уроку
1.Організаційна частина.

2.Актуалізація опорних знань учнів.

3.Вивчення нового матеріалу:

4.Закріплення знань.

5.Домашнє завдання.
Хід уроку

Організаційний момент
На дошці число, місяць, тема уроку.

Актуалізація опорних знань
Дати відповідь на наступні питання :

а) чим визначається поведінка плазунів;

б) відмінності в поведінці земноводних та плазунів;

в) розповсюдження плазунів

г) спосіб життя плазунів;

д) природні фактори, які відіграють значну роль в житті плазунів;

Вивчення нового матеріалу
Колись плазуни були дуже чисельною та різноманітною групою. На даний час рептилії посідають скромне місце і по чисельності, і по різноманітності. В пустелях, де їх чисельність велика, плазуни відіграють значну роль в біоценозах. Плазуни слугують їжею для різноманітних груп хребетних тварин. Більшість представників ряду Лускатих знищують значну кількість шкідників сільського господарства: змії – гризунів, ящірки – комах.



Мал.№1. Хамелеон полює на комах.
Значення плазунів в біоценозах не обмежується ступенем їх участі в кругообігу речовин, яка є досить скромним. Додаткове значення для екосистем має те, що плазуни риють грунт. Це більш помітно в пустельних видів, але особливо ефектна ця діяльність в міссісіпських алігаторів. Ці крокодили не тільки викопують, але й підтримують ставки на заселених ними болотах: вони рихлять і розкидають задніми лапами і хвостом землю, створюючи водойми, які зберігаються і під час посухи.



Мал..№2. Алігатор у ставку.
Алігатори підтримують ці ставки, постійно викидаючи на береги водорості і бруд. Поступово навколо такої водойми утворюється невеликий вал, де виростають верби, які укріплюють береги корінням. В таких штучних водоймах виникають специфічні співтовариства і годуються водоплавні птиці.

Деякі види плазунів мають і негативне значення. Наприклад, середньо-азіатська черепаха є шкідником баштанів, водяні вужі наносять шкоду рибогосподарствам, знищуючи мальків риб. Крім того, сухопутні черепахи, деякі ящірки та змії розповсюджують низку захворювань людини і тварин, оскільки на їхніх тілах живуть іксодові кліщі. Значної шкоди завдають отруйні змії – в Азії та Південній Америці кожного року помирає багато людей. Для людини небезпечними є 250 видів плазунів.


Мал.№3. Отруйні змії : королівський аспід, гримуча змія, мокасинова змія, мідноголовий щитомордник.
Зміїну отруту використовують в медицині. З неї виготовляють сироватки проти укусів змій, лікувальні препарати для лікування ревматизму, радикуліту, кровоспинних засобів та ін. Використовують плазунів також як джерело промислової сировини. Особливо цінною вважають шкіру крокодила, з якої виготовляють взуття, валізи та інші речі.

Деякі види змій, черепах, крокодилів та їх яйця вживає в їжу і людина. В деяких країнах черепах розводять на фермах, оскільки їхнє м’ясо має гарні смакові якості. Промисел яєць черепах досягає значного рівня в період їх розмноження. З яєць черепах виготовляють олію. Плазунів часто тримають в тераріумах.

В природі чисельність рептилій невелика. В останній час великий вплив на плазунів оказує окультурення ландшафту, що призводить до зміни їх місць існування, а іноді до зменшення чи зникнення ряду видів, які не змогли пристосуватися до нових умов існування.

Наприклад, внаслідок промислу морських та слонячих черепах їх чисельність різко зменшилася, а деякі види взагалі зникли. Сухопутні гігантські черепахи були майже винищені в ХVII –ХІХ ст. В наступному відео ми можемо побачити останнього представника одного з видів гігантських черепах (Абінгдонська слонова черепаха), якому майже 90 років. Нещодавно після генетичного аналізу 200 черепах йому знайшли пару і з’явилася надія на продовження виду.



Мал.№4. Галапагосська гігантська черепаха.
В багатьох країнах рідкісні та вимираючі види плазунів заносять до Червоної книги, забороняють торгівлю ними. Якщо звичайні заходи по охороні плазунів в природних умовах не дають значних результатів, плазунів розводять штучно і випускають в звичне середовище існування, як, наприклад, морських черепах. Давайте подивимося відео про те, як випускають в природне середовище морських черепах.

На даний час є обмеженим, а в багатьох місцях забороненим, промисел крокодилів. Їх також розводять штучно. До Червоної книги занесена зелена супова черепаха, яку дуже швидко знищують. Крім того, майже не залишилося місць, де вона розмножується, тому з Коста-Ріки впродовж останніх десятиріч щорічно вивозяться маленькі черепашки в різні частини Карибського басейну.



Мал.№5. Зелена черепаха.
Примітивна ящірка туатара живе лише на декількох безлюдних островах біля берегів Нової Зеландії, і доступ на ці острови відкритий лише для вчених. Так само охороняють гігантську черепаху на атолі Алдабра. В Непалі та Індії рідкісним став гавіал – великий крокодил, який харчується рибою. Програма збору яєць гавіала і вирощування молодняка була успішною, дозволив розселити рептилій в рідних ріках.


Мал.№6. Гавіал.
Інший метод збереження виду – штучне розведення тварин, шкіра та м’ясо яких є комерційною цінністю. Наприклад, існують ферми по розведенню крокодилів, про що пропоную подивитись наступне відео.

До Червоної книги занесені15 видів крокодилів, декілька видів ігуан та комодський варан. В Червону книгу України занесені жовтопуз, гекон кримський, полоз жовточеревий, полоз леопардовий, ескулапова змія, полоз чотирьохсмугий, мідянка звичайна, гадюка степова східна.
Закріплення знань
1. Яку роль відіграють плазуни в природі?

2. Якою є роль плазунів в житті людини?

3. Які заходи вживаються людиною для охорони плазунів?

Домашнє завдання
Підготуватись до відповідей на наступні питання :
Яке позитивне значення мають плазуни для екосистем?

Негативне значення плазунів.

Як використовує плазунів людина?

Чисельність плазунів в природі. Чому плазунів необхідно охороняти?

Які заходи вживають люди для охорони плазунів?

Підготувати повідомлення про заходи, які вживаються для охорони окремих видів плазунів.

Література
1. Урок на тему «Роль плазунів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів.» Павленко Т.І., вчитель біології, м. Київ, СШ №273.

2. Урок на тему «Роль плазунів плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів.» Попович В.В., вчитель біології, м. Вінниця, СШ №27.

3. В.В. Серебряков, П.Г. Балан .Біологія, 8 клас – К.: Ґенеза, 2008.

4. Задорожний К.М. Усі уроки біології. 8 клас. - Х.: Вид. група «Основа», 2008.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Уроку Тема уроку
...

Уроку
Відомо, що в педагогічній методичній науці існують різні погляди на структуру уроку. Доктор педагогічних наук Мірошніченко Л. Ф....

Тема уроку
Мета уроку. Розкрити особливості процесу десталінізації в Україні та його суть

Уроку, да та Тема / підтема уроку
Розпитувати з метою роз’яснення І уточнення інформації та надання необхідних відповідей

Тема уроку
Мета уроку: удосконалювати вміння складати І розігрувати діалоги на професійну тему до запропонованої ситуації спілкування

План уроку музики №21 у 6 класі тема уроку: Доля генія зміст уроку...
Обладнання: роздатковий матеріал (слова пісень, характеристики музики, тощо), портрет композитора, ілюстрації, презентації Microsoft...

Уроку: вивчення нового матеріалу Жанр уроку
Тема: «Усеперемагаючий голос любові» (Урок позакласного читання. В. Шекспір «Ромео та Джульєтта»)

Уроку Тема уроку
Вавилонська вежа”. Біблійне пояснення виникнення різних мов на землі, символічне значення образу Вавилонської вежі

Тема уроку. Класифікація хімічних реакцій. Мета уроку
Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції; з`ясувати, за якими ознаками класифікують хімічні реакції;...

Уроку Тема уроку
Йде осінь по землі царівна. Вступ до розділу «Цікава книга природи». «Перший подих осені» (за Алевтиною Волковою)



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка