Пошук по сайту


Урок на тему «Значення покритонасінних в природі й житті людини»

Урок на тему «Значення покритонасінних в природі й житті людини»

Урок на тему

«Значення покритонасінних в природі й житті людини»

Практична робота № 4

Розпізнавання видів кімнатних рослин





УРОК №7

Тема: Значення покритонасінних у природі й житті людини.

Практична робота №4. Розпізнавання видів кімнатних рослин.



Зимою, коли земля вкрита снігом,

а дерева гнуться від поривів холодного

вітру, радує око ніжна, зелена гілочка

або квітка, що розпустилася в кімнаті.

В.Чеканова, Т.Якимова

Мета: узагальнити знання учнів про значення і використання квітковових

рослин у природі, народному господарстві й житті людини;

удосконалювати вміння і навички застосовувати знання на практиці,

роботи з додатковою літературою, роздатковим матеріалом;

виховувати дбайливе ставлення до рослин, спостережливість, увагу,

дисциплінованість.

Обладнання: муляжі овочів, фруктів; кімнатні рослини, гербарій

декоративних, медоносних, лікарських рослин; моделі квіток,

таблиці.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
План-конспект уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1. Прийом «Здивуй і зацікав»

Казка Б. Вовк « Чиї квіти кращі?

Якось сперечалися пори року - у кого найкращі квіти. Притопнула своїм каблуком Весна – і де сніг лежав, струмочки задзвеніли. Зазеленіла трава. Земля вкрилася підсніжниками, конваліями, кульбабами, анемонами, нарцисами…

  • Мої квіти найкращі,- говорить Весна.

  • Ні, - заперечило Літо. Квіти у тебе й справді красиві, але в мене найкращі.

Махнуло Літо капелюхом, сплетеним із сонячного проміння, і розсипало повсюди свої квіти. Подув вітер - задзвеніли дзвіночки. З конюшини збирає солодкий нектар джміль. Куди не глянь- скрізь волошки, гвоздики, ромашки…

Аж холодом повіяла від заздрощів Осінь. І фарби Літа зблідли.

  • Мої квіти не гірші, - сказала Осінь і повела багряним рукавом. Тут зацвіли цикорій, хризантеми, вереск…

А що ж Зима? Засипала снігом і ліс, і луки, і дороги. Тільки не боїться ні снігу, ні морозу зимовий сад. За склом оранжереї цвітуть бегонії, орхідеї, цикламени…

  • Люди виростили сад , але він все одно зимовий. Тут найкращі квіти, -вихвалялася Зима.

До цього часу сперечаються пори року – у кого найкращі квіти.

Як називаються рослини, які ростуть в зимовому саду?

2. Розгадайте кросворд.

« Гості з підвіконня»

Запитання

1.Назва рослини у перекладі з латині – їжа богів. Використовують для виготовлення шоколаду.

2.Рослина родини Товстянкові. По краях листків «сидять» молоді рослинки.

3.Чемпіон серед трав за вмістом вітаміну С.Цвіте рано на весні.

4.Шкірку плода цієї цитрусової рослини використовують як кровоспинний

засіб.

5.Колюча рослина з Мексики, родич алоє.

6.Ця рослина у Греції – символ дівочої краси і цноти.

7.Плід цієї рослини кислий на смак, містить багато вітаміну С, лікує грип.

8.Народна назва алоє.





1




К













2




І






















3







М













4



















Н







5




А













6







Т







7










Н







8










І

















Відповіді: 1. Какао. 2.Бріофілюм. 3. Примула. 4. Апельсин. 5. Агава. 6.Мирт.

7.Лимон. 8. Столітник.

Учитель. Ми вже багато дізналися про квіткові рослини, їх будову, процес життєдіяльності. Але ще багато для нас невідомо і сьогодні на уроці ми спробуємо розкрити таємниці кімнатних рослин.

(Повідомлення теми, мети, завдань уроку.)
ІІІ. Систематизація знань учнів.

Презентація роботи дослідницьких груп ( див. домашне завдання уроку№ 6 )

  • Харчові рослини (група №1)

  • Технічні рослини ( група №2)

  • Лікарські рослини (група №3)

  • Медоносні рослини (група №4)

  • Декоративні рослини ( група №5)



IV. Осмислення об’єктивних зв’язків.
Заповнення таблиці №1

Практичне значення покритонасінних рослин

Харчові рослини

Технічні рослини

Лікарські рослини

Медоносні рослини

Декоративні рослини

















V. Рефлексія.

Виконання практичної роботи
Практична робота №4
Тема: Розпізнавання видів кімнатних рослин
Мета: формувати й розвивати вміння розпізнавати рослини за сукупністю ознак, складати паспорт родини.

Обладнання: кімнатні рослини – алое, амариліс, аспідистра,

бегонія рекс, драцена, опунція, колеус, монстера,

сансев’єра, традесканція, хлорофіум, циперус зонтичний.
Інструктивна картка
Довідковий матеріал. Щоб кімнатні рослини мали гарний вигляд, добре росли і цвіли, тре­ба старанно доглядати за ними: своєчасно поливати, мити, підживлювати, пересаджувати. Для правильного догляду треба знати біологію рослини і насамперед її походження. Наприклад, якщо кактуси взимку поливати (саме в цей час на їхній батьківщині в Мексиці посушливий період), то вони не цвістимуть влітку. Є рослини, які на батьківщині ростуть у вологих місцях (наприклад, монстера), на болотах (циперус), у посушливій місцевості. Усі вони потребують і в кімнатних умовах різного водного режиму.

Щоб рослини мали гарний вигляд взимку, влітку їх слід оздоровлювати, висаджувати в напівзатінку десь надворі. Рослини з горщиками вкопують у ґрунт на такій відстані, щоб вони не заважали одна одній. Робити це треба у хмарну погоду, ще краще після дощу, щоб не утворилося опіків на листках. З кактусів та інших сукулентів можна створити красиву гірку, посадивши їх між камінням.

Влітку рослини треба не лише вчасно поливати, а й підживлювати слабким розчином гно­ївки. На початку вересня рослини знову треба занести до приміщення.
Завдання:

  1. Розгляньте живі кімнатні рослини , які позначені під відповідним номером.

  2. Ознайомтесь з коротким описом рослин, які вам запропоновані, і дайте назву кожній з них.

  3. Результати занесіть до таблиці №2.

  4. Підготуйте для однієї кімнатної рослини паспорт з короткою характеристикою за планом:

  • Назва виду

  • Систематичне положення (відділ, клас, родина )

  • Батьківщина

  • Біологічні особливості




2. Короткий опис рослин.

Алое. Належить до родини Лілійні, походить з пустелі Карру в Південній Афри­ці. На батьківщині росте у вигляді дерева. Типовий сукулент. Має соковиті стебла і листки. Листки сидячі, колючі по краю. У кімнатних умовах цвіте рідко, тому що взимку для алое не достатньо світла, а головне тому, що його надмірно полива­ють, забуваючи про походження цієї рослини. Є лікарською рослиною, стимулює загоєння порізів.

Амариліс. Рослина, яка належить до родини Амарилісові, походить з Південної Африки (мис Доброї Надії). Має великі, переважно червоні квітки, цвіте в лютому. Після цвітіння рослину поливають рідше, щоб забезпечити їй стан спокою. У тако­му стані амариліси перебувають протягом зими, тому, починаючи з осені, поступо­во припиняють їх поливати, потім зрізують листя і ставлять горщик з цибулиною в темне місце.

Аспідистра. Належить до родини Лілійні. У природних умовах росте в тінистих лісах Китаю і Японії. Невибаглива. Добре росте на сонячному місці і в напівтемно­му кутку, витримує пересушування землі. Має повзуче кореневище, від якого від­ростають великі шкірясті темно-зелені листки, схожі на листя конвалії. Кожний листок може триматися кілька років.

Бегонія. У природних умовах бегонії поширені в тропічних країнах

Америки, на Мадагаскарі, в Індії, на островах Індонезії, у Південному Китаї, Японії. Кімнатні бегонії за декоративними якостями поділяють на кущові і листяні. Листяні бегонії характеризуються великими декоративними листками. Серед них найбільш: відо­ма бегонія рекс. Існують численні сорти, які відрізняються кольором листків - від сріблястих до темно-червоних, тому що в них зелений колір хлорофілу маскується різними пігментами. Це класичний об'єкт розмноження рослин листками.

Драцена. Належить до родини Лілійні, її часто плутають з пальмами. У дра­цен листки прості, цілісні, довгасті. Старі екземпляри з довгими голими стовбура­ми некрасиві. Можна зрізати верхівку з листками і посадити в ґрунт як живець, а решту стебла теж розрізати на частини і вкоренити. Ще одна рослина відросте від кореня.

Опунція. Належить до родини Кактусові. Сукулент. Стебла членисті, плоскі, овальні чи дископодібні, соковиті, зазвичай густо вкриті колючками і глохідіями (тонкі щетинки, які легко обламуються, характерні тільки для опунцій). Рослина посушливих місць зростання. Тому поливати її треба обережно. Взимку поливають один раз на місяць, коли почне помітно в'янути. У кінці лютого, коли закінчується період спокою, поливання збільшують. На літо слід винести опунцію з приміщення і вкопати в напівзатінку.

Колеус. Належить до родини Губоцвіті; як кімнатна рослина поширений колеус гібридний родом з о. Яви. Колеуси мають характерне чотиригранне стебло і су­противне листкорозміщення. Листки різнобарвні. Це пов'язано з тим, що зелений хлорофіл маскується різними пігментами. Часто цвіте.

Монстера, або філодендрон. Належить до родини Ароїдні. У кімнатній куль­турі поширена монстера деліціоза, яка походить з тропічної Америки. Це ліана, на стеблі якої утворюються додаткові повітряні корені. Листки великі, овальні, перистороздільні. Дуже невибаглива до світла. Старі екземпляри монстери досить декоративні.

Сансєв'єра. Належить до родини Лілійні, у природних умовах поширена в тропіч­ній Азії та Африці. Має коротке кореневище і м'ясисті мечеподібні, іноді строкаті листки, що відходять від кореневища. Розмножується поділом куща і, що особ­ливо цікаво, поділом листка.

Традесканція. У кімнатній культурі поширені кілька видів традесканції, які по­ходять з тропічної Америки. Це трав'янисті рослини з повзучими або прямими сте­блами і з сидячими овально ланцетними побережними листками. У кімнатах більше культивують традесканції з повзучими стеблами, які звисають з горщиків. Дуже легко розмножується стебловими живцями. Живцювати треба щороку, оскільки на старих стеблах засихають листки, і рослина втрачає декоративний вигляд.

Хлорофітум. Належить до родини Лілійні. У кімнатній культурі поширений хлорофітум комозум, який походить з Південної Африки. Трав'яниста рослина з широколінійними листками, зібраними в розетку. З центра розетки виростає квіт­кова стрілка з біленькими квітками. Але плодів не утворює, оскільки не відбувається запилення. На місці квіток, що відцвіли, утворюються нові молоденькі рослини.

Циперус. Належить до родини Осокові. У кімнатній культурі поширений циперус зонтичний, який походить з Мадагаскару. Це багаторічна кореневищна росли­на, що має рівні зелені стебла з листками на верхівці. Циперус - типова болотна рослина, тому в кімнаті горщик з циперусом треба ставити в глибокий піддонник і тримати його зануреним у воду.

Таблиця №2

Видова назва рослини

Характерні ознаки

Родина




















VІ. Підсумок уроку.

Цікаво знати що…

  • Рослини-барометри: кала (плаче перед дощем )

  • Лікарські : каланхоє, гібіскус, товстянка, сансів’єра

  • Рослини-пилососи: фікус, нефролепіс, хлорофітум, традесканція

  • Отруйні: молочай, олеандр, дифенбахія!

Інтерактивна вправа « Мікрофон»

На уроці ми вивчили …

Мені найбільше сподобалось…

Ці знання знадобляться…
VІІ. Домашнє завдання.

1. Вивчити п.51, повторити п.41-50

2. Творче завдання : Виготовити розкладники по кожній родині Однодольних та Дводольних рослин за планом:

  • Назва родини

  • Загальні ознаки

  • Представники

  • Значення в природі й житті людини




поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок Тема: «Довідкова література: довідники, словники, енциклопедії»
Мета: дати учням поняття про довідкову літературу, розкрити значення в житті людини, навчити користуватися словниками, довідниками,...

Класна година. Звучить мелодія пісні "У полі калина"
України – калину; показати значення калини в житті людини, її екологічне значення; розвивати усне мовлення, увагу, пам'ять, спостережливість,...

Предмет астрономії. Її розвиток І значення в житті суспільства
Тип уроку: урок засвоєння нових знань [за підручником І. А. Климишина, І. П. Крячка “Астрономія” § 1]

«Довідкова література» 2014 Мета уроку
Мета уроку: ознайомити дітей з довідковою літературою, розкрити її значення в житті людини, навчити користуватися енциклопедіями,...

«Довідкова література» 2013 Мета уроку
Мета уроку: ознайомити дітей з довідковою літературою, розкрити її значення в житті людини, навчити користуватися енциклопедіями,...

Календарне планування, українська література, 6 клас
Вступ. Книжка в житті людини. Книги в Київській Русі. Сучасний читач І його роль у новому «житті» твору

Контроль вмісту нітратів в рослинах та ґрунті фотоколориметричним та потенціометричним методами
Тому «безнітратних» продуктів в природі не буває. Навіть в організмі людини за добу утворюється І використовується в обмінних процесах...

Уроку виступ на тему: Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини
Побудуйте судження про роль літератури у формуванні життєвих цінностей людини (література як скарбниця духовних / моральних І естетичних...

Єдність організму І навколишньогосередовища. Обмін мінеральних речовин....
Організм людини є складовою навколишнього середовища. Тому багато хімічних та фізичних процесів, які відбуваються в природі, відбуваються...

• Книга велика сила
Мета: ознайомити учнів із тим, як книжка прийшла до людей; розкри­ти значення книги в житті людини; прищеплювати любов до кни­ги;...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка