Пошук по сайту


Тема уроку : олександр довженко «зачарована десна»

Тема уроку : олександр довженко «зачарована десна»

ТЕМА УРОКУ : ОЛЕКСАНДР ДОВЖЕНКО «ЗАЧАРОВАНА

ДЕСНА».

( 2 уроки) АВТОБІОГРАФІЧНИЙ ХАРАКТЕР ТВОРУ.

ОБРАЗ ОПОВІДАЧА У ПОВІСТІ.

ПРОБЛЕМАТИКА ТВОРУ.
МЕТА УРОКУ : розпочати роботу щодо аналізу ідейно - тематичного

спрямування твору, його особливостей, знаходити в творі

описи вражень головного героя про довкілля, коментувати

їх; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, пам'ять,

логічне мислення, вміння проводити власні спостереження

навколишнього світу і описувати їх; творчі здібності учнів,

формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття пошани,

любові до творчості О.Довженка, українського мистецтва;

природи рідного краю, її краси.
ТИП УРОКУ : засвоєння нових знань; комбінований

ОБЛАДНАННЯ : портрет О.Довженка, виставка його творів, дидактичний

матеріал (тестові завдання, картки ).
ЕПІГРАФ : Я завжди думав і думаю, що без гарячої любові до природи

людина не може бути митцем. Та й не тільки митцем.

О.Довженко

Щасливий я, що народився на твоєму березі…

О.Довженко

Х І Д У Р О К У
І. Організація початку уроку. Вияв емоційної готовності школярів.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Запитання та завдання для учнів:

  • Дайте визначення пейзажу. ( Пейзаж – один із композиційних компонентів художнього твору; опис природи, будь – якого незамкненого простору зовнішнього світу ).

  • З якою метою в художніх творах письменники звертаються до описів

природи?

  • Що свідчить про зв'язок людини і природи?

  • Що вам відомо про кіно як вид мистецтва?

  • У чому особливість будь – якого автобіографічного твору?

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів

Хлопчик, зачарований Десною,

Виріс, щоб усіх нас чарувать,

Щоб усе з душі, із серця, мислі

Повернуть нам піснею, віддать.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Слово вчителя:

- Кіноповість «Зачарована Десна» - шедевр не лише у творчості О.Довженка, а й усієї української літератури.

- Художня майстерність відтворення психології дитячого сприйняття навколишнього світу.

- Творець жанру кіноповісті. Запис визначення жанру кіноповісті.

Кіноповість – жанровий різновид літературного сценарію. Повість, написана з урахуванням специфіки кінематографії.

  • Який художній засіб використав О.Довженко у назві свого автобіографічного твору?

  • Класичні ознаки прозового художнього твору за побудовою і формою:

  • філософська заглибленість;

  • романтична окриленість;

  • масштабність;

  • майстерна розробка сюжету;

  • багатопланове змалювання подій і образів;

  • використання ліричних відступів.

    • Перші записи у «Щоденнику», які стосуються «Зачарованої Десни»,- 1942р.

    • У березні 1956 р. в журналі «Дніпро» повість була надрукована.

    • Розповідь у кіноповісті ведеться у двох площинах:

  • бачене й відчуте малим Сашком, який лише починає пізнавати навколишній світ;

  • філософські роздуми досвідченого митця – патріота .




  1. Орієнтовні питання для роботи над твором:

  • Що можна сказати про малого Сашка?

  • Доведіть, що це хлопчик з багатою уявою.

  • Які засоби використовує автор, щоб відтворити казковий світ дитинства?

  • Як змальовує автор прекрасний світ, що оточує хлопчика? Чи уявлявся він дитині земним раєм?

  • Пригадайте дядька Лева з «Лісової пісні» Лесі Українки. Чи схожий дід Сашка на нього?

  • Доведіть, що О.Довженко був майстром словесного портрета.

  • Кого нагадує вам баба Марусина? Знайдіть подібні образи в народних казках.

  • Розкажіть про батька і матір Сашка.

  • Знайдіть у «Зачарованій Десні» картини, виписані з доброзичливим гумором.

  • Окремі частини кіноповісті – це поезія в прозі. Зачитайте і прокоментуйте такі уривки з твору. Якою постає природа у творі? Доведіть, що це рівноправний персонаж поряд з образами людей.

3. Коментар учителя.

Усім героям кіноповісті притаманна гармонійна єдність фізичної і духовної краси. Їхню красу О.Довженко бачить у працелюбності. Для малого Сашка найрідніші люди – святі . Він навіть сприймає їх як образи святих. Отже, «Зачарована Десна» - це високо поетичний твір про джерела, з яких починається митець – оточення, рідну природу, уяву, фантазію, волю маленької людини.

Оспівуючи святу ріку своїх дитячих незабутніх літ і мрій, дякуючи їй за найбагатші дарунки на все життя, письменник з радістю говорить про те, що мав щастя народитись і жити над чарівною Десною, пити її м’яку воду і слухати перекази про давнину, лічити в її сивій воді зорі з перекинутого неба.

4.Визначення проблематики твору.

Визначаємо, що творчий діапазон митця, його ідейні погляди, широта інтересів, громадянська позиція у розв’язанні складних моральних і соціальних проблем нашого життя надзвичайно широкі. Найголовніші із порушених проблем такі:

  • Формування людини взагалі, її характеру, поглядів на життя. Своїм твором автор доводить, що дитинство – найщасливіша і водночас найвирішальніша пора в житті кожного.

  • Розв’язання автором проблеми «Природа і людина». На все життя О.Довженко зберіг у своєму серці образ ріки свого дитинства, яку він називає зачарованою. Автор не лише відтворює красу улюбленої ріки та її берегів, а й утверджує взаємозв’язок людини і природи як необхідну умову духовності, показує благотворний вплив природи на людський розум і почуття. Пізнавати світ Сашко почав не з книжки, а з самого життя, з природи. Творити красу було органічною потребою вже і дорослого О.Довженка.

  • Утвердження проблеми необхідності виховання працею. Малий Сашко виростав у сім’ї хліборобів та косарів. Кожен із них стільки справ переробив за своє життя, що вистачило б на кількох. Однак робота для них була не тільки необхідністю. а й потребою душі. У своєму творі автор засуджує негативне ставлення до праці.

  • Сім’я – основа формування людської особистості. До кінця свого життя письменник зберіг велику любов та пошану до усіх членів своєї родини, і з великою любов’ю та теплотою згадував усіх рідних, детально виписавши кожного із родичів у своєму творі.

  • Проблема батьків і дітей по – своєму вирішується у повісті: це взаємо порозуміння і сприйняття рідних такими, якими вони є. Любов і повага до батьків для хлопчика – над усе.

  • Проблема патріотизму та збереження миру на землі. Письменнику, який пройшов важкими фронтовими дорогами Другої світової, хотілося, щоб ця війна була останньою в історії людства.



V. Підсумки уроку. Закріплення вивченого.Рефлексія.

Слово вчителя.

Для О.Довженка, як і для багатьох митців слова, емоційні враження дитинства мали силу неперехідну; вони були невичерпні у своїй здатності живити й наснажувати, щораз виступаючи збурювачами творчої енергії, і чи не найкращим свідченням цьому є «Зачарована Десна», написана Довженком уже на схилі віку, коли досвід художника і його філософські роздуми над життям сягнули найдальших і найглибших обріїв.

Питання для закріплення.

  • Чому свою кіноповість О.Довженко назвав «Зачарована Десна» ?

  • Земля дитинства у творі «Зачарована Десна» постає як образ втраченого раю. Чому?

  • Через що таким важливим у багатьох художніх творах є вирішення питання взаємозв’язку людини і природи?

  • Чи спостерігаєте ви за навколишнім світом? Які ваші враження від цього?



VI. Домашнє завдання. Усне міркування на тему «Що означає бачити зорі в

буденних калюжах на життєвих шляхах»?

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Гадоєва А. А. учитель музичного мистецтва Славутицької зош І-ІІІ ступенів №3 Турчина С. Л
Багато, як українських, так І митців слова всього світу присвятили свої твори темі війни. Це Андрій Малишко, Олександр Довженко,...

Якби здiйснилося все те, про що мрiяв О. Довженко, яким би щасливим...
Це наш I письменник, I кiнорежисер, I художник, I державна людина. Усе йому було пiд силу, на все його вистачало. За що б не взявся...

Урок розвитку мовлення в 10 класі Тема уроку
Тема уроку: Підготовка до написання твору-роздуму на морально-етичну тему за біблійною притчею «Блудний син»

Кочерга Олександр. Психофізіологія дітей 1—3 років
Кочерга Олександр Васильович – канд психол наук, декан факультету кваліфікації, завідувач кафедри дошкільної І початкової освіти...

Уроку Тема уроку
...

Уроку Тема уроку
Розділ І. Художня культура україни від найдавніших часів до кінця ХVІ ст. (3 год.)Тема І. Образотворче мистецтво (1 год.)

Тема уроку
Мета уроку. Розкрити особливості процесу десталінізації в Україні та його суть

Уроку, да та Тема / підтема уроку
Розпитувати з метою роз’яснення І уточнення інформації та надання необхідних відповідей

Тема уроку
Мета уроку: удосконалювати вміння складати І розігрувати діалоги на професійну тему до запропонованої ситуації спілкування

Уроку Тема уроку
Вавилонська вежа”. Біблійне пояснення виникнення різних мов на землі, символічне значення образу Вавилонської вежі



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка