Пошук по сайту


Урок української мови Тема Краса землі, краса життя

Урок української мови Тема Краса землі, краса життя

5 клас, урок української мови Тема Краса землі, краса життя.

Опис картини в художньому стилі

Мета: навчити учнів складати зв’язну розповідь за картиною; розвивати творчу уяву, фантазію, спостережливість; формувати навички самоконтролю і самооцінки, уміння працювати в групі на спільний результат; виховувати любов до всього живого, бажання берегти і любити рідну землю.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення
Обладнання: репродукції картин, тематичні малюнки, таблиця для гри «Хрестики-нулики», записи музики та звуків природи, цитатний матеріал на картках, листи самооцінки, розрізна абетка, листки самооцінювання, картки для гронування, картки для диктанту за картинками.

Щоби світ цей на краще змінити,

Щоб настала омріяна мить,

Мало тільки родитись і жити,

Мало вмерти і пам’ять лишить.

Треба зранку до праці вставати,

Зневажаючи втому і лінь,

І долати, долати, долати

Бездуховність усіх поколінь.

Ганна Чубач

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель та учні читають вірш:
Я всміхаюсь сонечку:

-Здрастуй, дороге!

Я всміхаюсь квіточці,

Хай вона росте!

Я всміхаюсь дощику:

-Лийся, мов з відра!

Друзям посміхаюся

Зичу їм добра!
Посміхніться один одному і з гарним настроєм почнемо наш урок.
ІІ . Оголошення теми та мети уроку:

1) Розшифруйте тему уроку, що заховалася в цих цифрах( ключ до дешифрування – український алфавіт)

15, 21, 1, 22, 1 10, 7, 17, 16, 12 , 15, 21, 1, 22, 1

9, 11, 23, 23, 33 .
Зразок дешифрувальника:

1-а, 2-б, 3-в, 4-г, 5-г, 6-д, 7-е, 8-є, 9-ж, 10-з, 11-и, 12-і, 13-ї, 14-й,

15-к, 16-л, 17-м, 18-н, 19-о, 20-п, 21-р, 22-с, 23-т, 24-у, 25-ф, 26-х,

27-ц, 28-ч, 29-ш, 30-щ, 31-ь, 32-ю, 33-я.

Учні читають : «Краса землі, краса життя».

(На дошці з’являється тема уроку.)

2) Оголошення мети уроку та очікуваних результатів.

3) Заслухують уривок поезії А. Каменчука «Вірш про мову» (Звучить ніжна музика)
На білому світі, на чорній землі

Є мова у квітів, є мова в зорі.

Є мова у бджілки, в метелика й клена,

В бузкової гілки, в любистка зеленого.

Є мова в калини , в дрімучого лісу,

У річки й стежини, в осіннього листу.
Сьогодні ми з вами спробуємо почути голос природи і голос власного серця. А що потрібно для того, щоб почути мову квітів, метелика, лісу?

(Учні відповідають)

3) За допомогою частинок розрізаних картинок учні діляться на дві групи (Кожну картинку розрізаємо на 3-4 частинки, учні витягують по одній частині, складають малюнок. З чиїх частинок склався малюнок – той і є членом групи).

Кожна група-команда має свою назву – «Сонечко» та «Місяць».
Учитель дає кожному учневі листок самооцінки і пояснює, як ним користуватися, щоб в кінці уроку підрахувати результати і об’єктивно оцінити власні старання.

Зразок листа самооцінки: ( Дивись додаток №1)

Лист самооцінки роздаю учням, вони його підписують.
ІІІ. Актуалізація знань:

1. Встановити відповідність. Робота з цитатним матеріалом та картинами природи. ( 2 команди повинні підібрати цитати до поданих малюнків, виграє та команда, яка правильніше та швидше справиться із завданням).

Оцінювання – команда, що швидше і без помилок справиться із завданням – 2 бали, інша – 1 бал.

а) Поле – що безкрає море – скільки глянеш – розіслало зелений килим, аж сміється в очах.

( Панас Мирний)



б) Обабіч дороги стіною стоять предковічні дерева, шепочуть галуззям, а над ними – блакитне, як суцвіття пролісків, безхмарне небо.

( М. Олійник)

В
) Латаття ніжилось в озерах,


Хитали ряску карасі.

Черкнула блискавка по зелах,

А
ж полягали вони всі.


( Ліна Костенко)

Г) Вже листопад підкрався з-за дубів,

І гай знімає золоту перуку.


(Ліна Костенко)

д) Вечірнє сонце, дякую за день!

Вечірнє сонце, дякую за втому. (Ліна Костенко)




Е) Цей ліс живий.У нього добрі очі.

Шумлять вітри у нього в голові.

Старезні пні, кошлаті поторочі,

Літопис тиші пишуть у траві. (Ліна Костенко)




Є) І сонний гриб в смарагдовій куфайці

Дощу напився і за ніч підріс.

(Ліна Костенко)


І) Садок вишневий коло хати.

Хрущі над вишнями гудуть…


(Тарас Шевченко)

З) Піднімає джміль фіранку,

Каже: «Доброго вам ранку!

Як вам, бджілко ночувалось,

Чи дощу не почувалось?» (Ліна Костенко)




ж) Як не любити зими сніжносиньої

На Україні моїй,

Саду старого в пухнастому інеї,

Сивих, пухнастих завій.

(М. Рильський)



2) Диктант за картинками

( Даний вид диктанту розвиває асоціативне мислення, уяву, тренує пам'ять. Роздаю учням по 10-20 карток з різноманітними малюнками. Диктую слово, учень дивиться на картку і уявляє на малюнку даний предмет чи поняття, чи дію. Відкладає картку і далі слухає слово. Після закінчення диктанту учні беруть в руки картки , обов'язково в тому ж порядку, як вони їх чули і записують слова. )

Дерево, сонце, музика, колосся, зима, щастя, літак, ніч, дитина, духовність, поет, жайворонок.

Перевірка диктанту, виставлення балів у листок самооцінювання ( Усі слова – 2 бали, 1-2 слові пропущено – 1 бал, більше 3 слів пропущено – 0 балів)

Учні пояснюють найбільш цікаві асоціації, які допомогли запам’ятати слова. Усно визначають рід, число іменників.
3) Гронування.

Які асоціації виникають у вас , коли чуєте слово «краса, радість щастя»? Що дарує людям красу, радість, насолоду?

( На дошці вивішується слово «Краса», а учні в групках записують слова, з якими у них асоціюється дане слово. Через 1-2 хв. представники команд вивішують свої слова навколо центрального слова по черзі. Виграє та команда, яка підібрала більшу кількість слів).

Оцінювання: хто швидше – 2 бали, повільніше – 1 бал.
4) Асоціативний диктант за почутими звуками та музикою.

( По черзі лунають звуки природи, уривки музичних творів, технічні звуки, а під кожен звук учитель диктує слово. Учні слухають і запам’ятовують, включаючи уяву та асоціації. Другий раз звучать ті ж звуки і діти під кожен звук записують слова, які перший раз диктував учитель).
Ліс, сон , канікули, річка, радість, квітка, мама, хліб, школа, друг.

Учні зачитують слова, здійснюють перевірку, виставляють бали за роботу в листки самооцінки. Бажаючі пояснюють, які у них виникали асоціації, що допомогли пригадати слово.

Оцінювання: назвали 8-9 слів – 2 бали, 7 – 6 слів 1 бал, 5 і менше слів – 0 балів.
ІУ. Усвідомлення змісту:
1) Робота над картиною ( Дивись додаток №2 – картина в збільшеному розмірі)

А) «Бінокль» ( Назвати всі об’єкти на картині)

Учитель схематично позначає їх на дошці чи ватмані.

Оцінювання : називали слова – 1 бал, не називали – 0 балів.



Б) Гра «Нишпорки» ( Встановити всі зв’язки між об’єктами на картині, розгадати таємницю, як вони пов’язані між собою).

Учитель на дошці поєднує стрілочками дані об’єкти.




  1. 2

3

4

5
( Наприклад, на схемі овалами позначили лише декілька об'єктів, 1-сонце, 2-дерево, 3-пташка, 4-дівчинка, 5-жабка. На уроці позначаємо усі , навіть досить маленькі об'єкти. Ті , що пов'язані між собою, - з'єднуємо лініями і пояснюємо, як вони між собою пов'язані. Сонечко і жабка. Зв'язок односторонній чи двосторонній? Якщо односторонній, то ставимо стрілочку від сонечка до жабки і все. Але дітям цікаво встановити двосторонні зв'язки і вони інколи бувають навіть фантастичними. Вони вигадують, що жабці набридло очікувати на прихід весни, вона стомилася сидіти в темному холодному болоті і попросила сонечко, щоб воно ясніше світило і принесло тепло та радість. Інший зв'язок – пташечка та сонечко. Сонечко стало яскравіше світити, прогріло землю, принесло весну і прилетіла пташечка . А зворотній зв'язок? Це ж пташечка принесла з теплих країв на своїх крильцях весну і сонечко почало по -весняному пригрівати.)

Можна провести змагання, хто назве більше зв'язків якогось об'єкту, наприклад річки чи собачки.

Оцінювання: були активними – 2 бали, назвали декілька зв’язків- 1 бал, мовчали – 0 балів.
2) Гра «Хрестики – нулики» за змістом даної картини.

( на дошці заготовка для гри – квадрат із питаннями. Кожна команда по черзі складає питання до змісту картини і заклеює даний квадрат . Виграє та команда, яка швидше закриє одну лінію ).


Хто?


Скільки?

Звідки?

Куди?


Навіщо?

Де?

Чому?


Кому?

Як?

( Наприклад, Навіщо трактор поїхав у поле? Якщо це питання задала команда «Сонечко», то заклеюємо центральний квадрат символічним зображенням цієї команди. Команда «Місяць» складає наступне питання, наприклад: Де перебувала жабка зимою? Тоді квадрат з питанням Де? заклеюємо емблемою команди «Місяць». Гра триває доти, поки одна з команд не заклеїть горизонтальну, вертикальну чи діагональну лінію.)

Оцінювання: команда, що виграла – 2 бали, що програла- 1 бал, якщо нічия – по 1 балу.
3) Ігри з чарівниками. ( Представники груп витягують картки із зображенням чарівників «Я нюхаю», «Я слухаю», «Я відчуваю на дотик» і готують відповіді на питання, що на картині можна «понюхати», наприклад пахощі цвіту яблуні…, які звуки можна почути, наприклад дзюрчання води, спів пташки, що можна відчути на дотик, наприклад, теплу водичку).

Я відчуваю на слух..





Я відчуваю на запах…



Я відчуваю на дотик…


Оцінювання: брали участь у вирішенні завдання – 1 бал, не брали – 0 балів.

4) Подорож на машині часу.

( Одна групка подорожує в минуле на певний час, наприклад на місяць , і розповідає, які зміни сталися і в природі і з героями картини: річка скована льодом, пташка ще не повернулася з теплих країв, жабка спить… Інша група подорожує на 1-2 місяці в майбутнє і теж вказує на зміни, наприклад сонце гріє та не світить, пташка разом зі своїми дорослими дітками збирається у вирій…)

Оцінювання: 2 бали за активну участь, 1 бал за одну пропозицію, не приймали участі – 0 балів.
5) Гра «Письменники і поети»

А) Скласти порівняння до об’єктів , зображених на картині ( дітки, мов курчатка, річечка, як стрічечка, трактор, немов чорний жук…)
Б) Скласти загадки, відповідями до яких були б об’єкти, що є на картині. ( Сіє, оре, косить, а сіна не просить – трактор)

Кожен учень витягує аркуш з квітки-семицвітки, де вказано об’єкт, про який потрібно скласти загадку.

Оцінювання: ви склали і загадку і порівняння – 2 бали, лише щось одне – 1 бал, не змогли скласти нічого – 0 балів.

В) Прослухайте вірш, який подарували даній картині минулорічні п'ятикласники. Якщо картинка вам сподобалась, то вдома теж спробуєте зробити їй приємний подарунок.

Галя, Петя і Сірко

Рано глянули в вікно

І побачили там диво:

Стало всюди так красиво!

Став садочок їх біленьким,

А весь світ став зелененьким.

І помчали до струмка,

Доганяючи Сірка.
Тато їх давно вже встав,

Він на тракторі орав,

Щоб земельку задобрити,

Врожаї гарні зростити.
Петя стане капітаном,

Буде мчати океаном.

Кораблі й човни складає

І на воду їх пускає.
Галя любить так співати,

Що дивується аж мати:

Має донька голосок,

Як на ниві колосок!
Ось така у нас весна –

Тепла, ніжна й чарівна.

Як же край цей не любити,

В Бога долі не просити?

6) Ігри-перетворення

Складання розповіді від імені я-образа. Кожен учень витягує пелюстку квітки-ромашки і складає розповідь від імені образів-персонажів:

- пташка

- річка

- дерево

- сонечко

- жабка

- поле

- собачка

( Наприклад, учневі потрібно скласти розповідь від імені поля. Вона може бути проблизно такою:

Я- щедра нива, я можу нагодувати кожного, хто працює біля мене. Знаю усіх своїх трударів, що піклуються про мою земельку. З приходом весни задзюрчали струмочки, заспівали пташечки, прокинулись комашки . Розпочали сівбу ранніх зернових механізатори…)

Оцінювання: 2 бали за цікаву розповідь, 1 бал за стислу розповідь, не зуміли перевтілитись в «Я-образ» - 0 балів.
7) Скласти кожній групці по сенканові зі словами сонце , річка.

Наприклад:

Сонце

Яскраве, гаряче

Світить, гріє, випромінює

Без нього неможливе життя

Світило
Оцінювання: Ваша групка склала сенкан – 1 бал, не склала сенкан – 0 балів.

7) Відповідь на питання:

-Що потрібно зробити, щоб наш світ став ще кращим і щоб кожна частиночка живої природи відчувала себе спокійно та затишно у ньому?
У. Рефлексія.
1. Підрахунок балів за самооцінкою. (Максимальна кількість балів – 21 бал. Якщо у вас від 21 до 20 балів – оцінка 11 балів.

19-18 балів – оцінка 10 балів.

17 балів – оцінка 9 балів.

16 – 8 балів

15 – 7 балів

14 – 6 балів

13 – 5 балів
2. Коментарі учителя щодо роботи груп та окремих учнів. Оцінювання та аргументація оцінок.

3. Поділитися враженнями про урок, підвести підсумки за допомогою гри : «Абетковий суп».

( Кожен учень виймає одну літеру алфавіту з коробочки і придумує підсумкове речення , яке б починалося цією буквою. Наприклад, Думаю, що наша команда гарно попрацювала на уроці. Я обов'язково подарую картині свій віршик.…)
УІ. Домашнє завдання:

1) Дібрати кожному по 2-3 цитати про природу й ілюстрації до них. Можна використовувати і власні фото. Через певний час виготовимо слайд-шоу «Краса землі – краса життя».

2) Скласти по два сенкани про весну та красу.

3) Скласти усну відповідь на питання: «Що робить наше життя красивим, дарує радість?»

4) Подарувати нашій картині чи якомусь з її об'єктів власний віршик.

Додаток №1

Зразок листка самооцінки

Прізвище та ім'я учня

Назва завдання

Кількість балів

Примітки учителя

Встановити відповідність







Диктант за картинками







Гронування







Диктант за звуками







«Бінокль»







«Нишпорки»







«Хрестики-нулики»







Ігри з чарівниками







Подорож на машині часу







Письменники й поети







Ігри-перетворення







Сенкан







Загальна кількість балів







Моя оцінка________________

Додаток №2




Список використаної літератури:

  1. Будна Н. О. Уроки розвитку зв'язного мовлення.Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 216с.

  2. Телячук В. П., Лесіна О. В. Інноваційні технології навчання в початковій школі. Методичний посібник.- Вінниця, 2004.-136с.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок буде трохи незвичайний, але, сподіваюсь, цікавий. І для того...
Тема: Франческо Петрарка –видатний італійський поет-гуманіст. Багатство людської душі, краса І щирість почуттів, оспівування кохання...

Максим І Мирослава – сміливі, мужні патріоти; краса їхніх почуттів....
Тема. Максим І мирослава – сміливі, мужні патріоти; краса їхніх почуттів. Тугар Вовк. Осудження зради громаді заради збагачення....

Урок української мови тема. Контрольна робота. «Речення з однорідними членами»
Мета: оцінити рівень навчальних досягнень учнів за темою; розвивати логічне мис­лення, вміння аналізувати мовний матеріал; виховувати...

Література тема уроку
Вступ. Слово в житті людини. Краса світу й людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного...

Чи є в цілім світі ще така краса?
Ми живемо у прекрасний час, час, коли відроджуються національні традиції, переглядаються ку льтурні цінності, забуті століттями

Уроку
Вступ. Слово в житті людини. Краса світу й людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного...

Конспект уроку української мови в 7 класі провела вчитель української мови
Тема: Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів (після означуваного іменника)

Урок з української літератури в 11 класі
Тема. Урок-диспут з елементами театралізації „Нерівність душ це гірше, ніж майна” (за романом Л. Костенко „Маруся Чурай”)

Урок української мови у 5 класі Тема. Головні та другорядні члени речення Мета
...

Урок 17. Тема. Степ І лісостеп. Рослини І тварини степів 496 Урок...
Сонячна система І розповісти, які планети входять до неї; вчити користуватися довідковою літературою; виховувати необхідність берегти...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка