Пошук по сайту


Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові

Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові

Українська мова

5 клас


Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.

Мета: дати учням знання про пряму мову, виробити в них уміння розпізнавати пряму мову та слова автора, які її супроводжують; правильно інтонувати речення з прямою мовою, ставити розділові знаки в таких конструкціях; розвивати культуру усного і писемного мовлення,творчі вміння; сприяти розвитку логічного мислення; розвивати пам’ять, увагу, емоції; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання. Підручник, таблиця, картки.

Тип уроку. Урок засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Спостереження над мовним матеріалом.


Запишіть речення. Зверніть увагу на розділові знаки.

О. Гончар писав: «Мова — це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.

  1. Творча робота

Учитель пропонує учням самим сформулювати мету сьогоднішнього уроку.

Дізнатися про... Навчитися ставити... Навчитися складати...

2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом.

3. Робота з таблицею.

ПРЯМА МОВА



Виражає

Супроводжується


Утворює

Стоїть

чуже мовлення передане дослівно, без змін

словами автора, які вказують, кому вона належить;

разом зі словами автора речення з прямою мовою;

після слів автора, перед ними

Інтонація


Пунктуація

Пряма мова вимовляється

як розповідне, питальне, спонукальне чи окличне речення;

Слова автора вимовляються тільки з розповідною інтонацією.

  1. А: «П!(?)”.

  2. «П», - а.

  3. «П?» - а.

  4. «П!» - а.

5. «П,- а,-п».


Щоб краще запам’ятати розділові знаки при прямій мові, давайте разом складемо граматичну казку «Казка про Пряму мову» .

Було це колись давним-давно. Розповіла нам цю казку мудра бабуся Пунктуація, бо тільки вона і бачила цю дивну історію, а нам розповіла, щоб ми її запам’ятали і дітям своїм розказали.

Жили-були на світі розділові знаки: Лапки – козачки-близнючки, Кома, Знак питання та Знак оклику.

Поруч жила струнка дівчина Мова. Називали її всі Прямою за те, що завжди передавала інформацію (говорила) прямо, точно, без змін. За це її козачки – близнюки любили та оберігали, завжди її захищали. Ставали завжди по обидва боки і нікого не підпускали до неї. Бачили люди її тільки у оточенні двох Лапок.

Не любили вони Слів автора, які жили недалеко. Бо ці слова були балакуни. Вони завжди вказували кому належить мова, хто говорив. А ще обов’язково хотіли підступитись до Мови і почути, що вона говорить, щоб потім усім розказати.

Одного разу вони вирішили зайти спереду Прямої мови. Набрались хоробрості, стали великими і − в наступ. Але Лапки враз це помітили, взяли зброю – два щити (двокрапку), виставили їх наперед та й прикрили ними Пряму мову і себе. А Крапка стала ззаду і дивилась, щоб ніхто не підкрався.

Іншого разу вирішили Слова автора підкрастись підступно ззаду. Прибігла на допомогу Кома. Хіба може маленька дівчинка допомогти? Тому слова автора її не боялись. Але і тут не змогли перехитрити Козачків-близнючків. Вони виставили гострий спис (тире). Перелякались Слова автора гострого списа. А ззаду підбігла ще і Крапка. Оточили знаки Слова автора з обох сторін, злякались вони так, що стали маленькими.

З тих пір у пам’яті бабусі Пунктуації і залишились такими.

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота біля дошки.

Записати речення. Визначити пряму мову та слова автора.

Накреслити схеми речень, пояснити розділові знаки.

1. «Козацькому роду нема переводу!» - співають у народі.

2. «Земле мила, ти даси мені крила?» - питаю.

3. Обіцяв я ланам і полям: «Я вернуся до вас, мої рідні!»

4. З гордістю промовлю: «Я Україні син».

5. Іду та людей питаю: «Де тут дорога до рідного краю?»

2. Робота з підручником.

Пояснювальна робота.

Запишіть речення, розставляючи розділові знаки.

1. «Ось я йду!» — обізвалась Зима (Леся Українка). 2. «Яких же я людей бачу? — одказує Кармель.— Багатих та вбогих» (Марко Вовчок).

3. «Мамо,— питаю,— то льони цвітуть?» 4. «Які надумав відкривать моря?» — питаю у малого капітана (О. Квітневий).

3. Фізкультхвилинка .

4. Творча робота

1. Закінчіть речення. Запишіть, правильно розставляючи розділові знаки.

Я дуже люблю кататися ...

Він сказав ...

Я почув ...

... говорять учні.

... розповідає Саша.

  1. До поданих схем дібрати речення з прямою мовою, що їм відповідають.

1) А: «П».

2) А: «П?».

3) «П?» - а.

4) «П»,- а.

5. Гра «Збери речення!»

Складіть і запишіть речення з прямою мовою. Перевірте правильність постановки розділових знаків.

«Не кидайтеся хлібом», «Готово!»

Найкраще слово в роботі: суворо каже дід.

Борітеся — поборете, Вам Бог помагає!» «не вмирає воля наша».

Світить на пророцтво Тараса: закликав Т. Шевченко.

6.Дидактична гра

Учням роздають картки з окремими знаками (А, П, а,:,.,!,?, « »), вони повинні з них скласти схеми речень із прямою мовою.

V. Підбиття підсумків.

Метод «Мікрофон»

Продовжіть речення: « Цей урок для мене важливий, тому що я…».

VІ. Домашнє завдання.

Складіть і запишіть 4—5 речень із прямою мовою.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Українська мова І література
Зменшити кількість годин (з 3 до 2) на реалізацію теми «Розділові знаки в складному безсполучниковому реченні»

Пунктуація при прямій мові та діалозі 11 клас Мета
«Мозковий штурм» : наведіть якомога більше слів привітання, ввічливості та побажання

Завдання І етапу учнівської олімпіади з української мови І літератури
Позначте складносурядне речення, у якому не потрібно ставити кому (розділові знаки пропущено)

Просте неускладнене речення, розділові знаки в ньому
Вступ Розвиток української мови. Повторення вивченого у 8 класі. Просте речення. Двоскладне й односкладне просте речення

1. Змалюйте красу рідної природи у творі-описі «Веселкові барви ранньої...
Спишіть діалог, розставляючи пропущені розділові знаки. Доберіть до нього заголовок

Мова І суспільство. Функції мови
...

Вступ
В економічній літературі й у повсякденній мові широко використовуються поняття “ світова економіка”, “ світове ( глобальне) господарство”....

Законспектувати у зошиті «Українська мова», який потім Ви надасте викладачеві
Увага! Захист тем буде очний! Наявність зошита «Українська мова» з усіма темами та практичними завданнями обов’язкова! При захисті...

Законспектувати у зошиті «Українська мова», який потім Ви надасте викладачеві
Увага! Захист тем буде очний! Наявність зошита «Українська мова» з усіма темами та практичними завданнями обов’язкова! При захисті...

Програма курсу "Китайська мова" для студентів-китаїстів 1-5 курсів....
Особливості фонетичних запозичень у китайській мові. Вісник Київського Університету. Східні мови та літератури. К., 1998. Вип С....



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка