Пошук по сайту


Урок №3 Тема. Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Причини деградації Скруджа та його переродження

Урок №3 Тема. Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Причини деградації Скруджа та його переродження

Урок №3

Тема. Чарльз Діккенс - «Різдвяна пісня в прозі». Причини деградації Скруджа та його переродження.

Мета: допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа; виробляти вміння аналізувати зміст художнього твору; розвивати логічне мислення, зв'язне мовлення; удосконалювати навички виразного читання; виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати.

Тип уроку: комбінований

Різновид інтерпретації: творчо - образна

Етап: пообразний аналіз

Обладнання: портрет Ч.Діккенса, текст повісті, виставка творів письменника

Є видовище, прекрасніше, ніж небо:

глибина людської душі.

Віктор Гюго.

Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання; коригування опорних знань, умінь, навичок.
1. Вправа « Перевір себе»

Вчитель зачитує цитати. З”ясувати, кому з героїв повісті вони належать. (Додаток №1)

2. Вправа «Інтерню» (Додаток №2).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя: Для того, щоб вирішити мету нашого уроку нам необхідно мати чітке уявлення про обєкт та предмет нашої розмови. Отож, об’єктом нашого дослідження є Скрудж. Давайте дамо загальну характеристику героєві за планом і зачитаємо порівняльну характеристику з Фрейдом.

План характеристики ( написаний на дошці).

1. Ебінізер Скрудж – головний герой «Різдвяної пісні у прозі»

2. Портретна характеристика.

3.Ставлення героя до інших (до Різдва).

4.Ставлення до героя ( під час Різдва).

1. Запитання і завдання на перевірку знання фактичного матеріалу і власного розуміння тексту (Додаток №3).
2. Вправа на узагальнення «Словосполучення»: Перед вами словосполучення. Складіть із словосполучень зовнішній та внутрішній портрет Скруджа, додаючи до іменників прикметники з тексту (або на основі тексту). (Додаток №4).

3. Розуміння та інтерпретація: Який?( Автор змальовує Скруджа сухим, зморшкуватим, холодним, наче льодова брила, жорстоким і бездушним ділком, який сидить в своїй промороженій конторі й не дозволяє, клерку купити хоч трохи вугілля. Який контраст з племінником Скруджа Фредом, коли той приходить до дядька, щоб побажати йому веселого Різдва: «здавалося, від нього пашіє жаром, наче від пічки. Щоки у нього червоніли… очі блищали, а з рота йшла пара»!) Я думаю….
ІУ. Повідомлення теми й мети уроку
1. Слово вчителя. З давніх давен одною з основних функцій художньої літератури було виховання людей. Починаючи з народних казок, прислів’їв, приказок, далі – у байках, оповіданнях, повістях автори закликали читачів до морального самовдосконалення.

Учні: 1. П’ять строф «Різдвяної пісні в прозі» – це гімн на славу Різдва, «днів милосердя, доброти і всепрощення, єдиних Днів у цілому календарі, коли люди, ніби з мовчазної згоди, розкривають один одному серця й бачать у своїх ближніх, – навіть у бідних і знедолених, – таких самих людей, як і вони самі, людей, які йдуть однією з ними дорогою.

2. Основою сюжету різдвяної казки є диво святкової ночі. Відбувається якась подія – і починається духовне відродження людини, яка забула, що вона створена за образом і подобою Божою.

3. Дверний молоток перетворюється на обличчя Джейкоба Марлі, що помер саме на Свят-вечір сім років тому, кахлі голландської печі, на яких зображено сцени зі Священного Писання, раптом затуляє обличчя померлого, дух самого Марлі попереджає друга про наслідки життя без Божої іскри в душі, Духи Різдва ведуть Скруджа від дитинства до смерті, – і усе це сплітається в події однієї ночі, аби повністю змінити життя старого скнари. Душа його змертвіла настільки, що його іноді називають ім’ям померлого компаньйона – Марлі.
2. Словникова робота.

Деградація – поступове погіршення, занепад, втрата якихось властивостей.

Деградація Скруджа. а) душевна холодність; б) кам’яне серце; в) жага збагачення; г) скупість; д) жорстокість.
3. Бесіда

  • Що може бути причиною деградації кожної людини ?

Процес деградації відбувається під дією якихось чинників: зовнішніх і внутрішніх. Ніяких позитивних емоцій Скрудж ні в кого не викликає. Хто винен у тому, що сталося з героєм? (Тільки він сам: Втрата людських почуттів призвела до деградації особистості).

  • Що завжди було найголовнішим для Скруджа? (Гроші –найголовніше

для Скруджа)

  • Зачитати вибірково творчу роботу учнів, яку виконували вдома.

Вчитель: Подорож Скруджа у своє дитинство, в теперішнє та майбутнє допомогли йому багато дечого зрозуміти. Це так вплинуло на нього, що він зробився зовсім іншою людиною — давав щедрі пожертви бідним, допоміг сім’ї клерка Боба, привітно ставився до племінника — сина улюбленої сестри Фен.

  • Що думає про це сам Скнара? Яку роль зіграли в його переродженні

Духи? До якого підсумку у життя приходить герой?

4. Інсценізація: Прийом «Рольова гра» (Додаток №5)

5. Бесіда: чому видиво Духу Майбутніх Свят дуже налякало Скруджа?

До якого висновку дійшов Скрудж, які уроки виніс з подорожей разом із Духами?



6. Колективна робота: «Ланцюжок помилок» (Додаток № 6)

Вправа «Кубування». Інструктаж: Дана вправа дає змогу зрозуміти явище різнобічно, у 6 різних площинах. Шість учнів аналізують, встановлюють співвідношення між частинами за умовами вправи:1. Опиши це – 2. Засоціюй це – 3. Порівняй це – 4. Проаналізуй це – 5. Аргументи «за» - аргументи «проти» - 6. Застосуй це – .

Завдання: Зробіть характеристику Скруджа після подорожі. Переродження Скруджа.

7. Самостійна робота: Створення порівняльних портретів головного героя (робота в групах).

Група№1 - характеристика Скруджа до перевтілення;

Група №2.-– після перевтілення
Висновок: Причини деградації Скруджа ховаються у його дитинстві та юності, він не відчуває любові батька і тому не навчився любити інших. З дитинства Скрудж був самотнім, гроші ставали єдиною метою його життя. Врешті-решт поступово герой із мрійливого хлопчика перетворився на черствого, жорстокого скнару, старого буркотливого чоловіка, що нагадував велику торбу із грішми.
8. Слово вчителя: Ч. Діккенс у своїх «Різдвяних творах» реалізує сюжети про духовне очищення, спасіння, переродження людини, що втратила подобу Божу. Це цілком відповідає святу Різдва, яке завжди пов’язувалося з чудом, спасінням, даром. Письменник щиро вірить у можливість перетворення «мертвої» душі на живу, вважає, що «кожна християнська душа, роблячи добро навіть у найскромнішій царині, вважатиме своє земне життя занадто швидкоплинним для безмежних можливостей добра».

Бесіда: Які дії свідчать про переродження Скруджа? (Індичка, платня, Тім, благодійний внесок, племінник)

Підсумок роблять учні: Подорож Скруджа у своє дитинство, в теперішнє та майбутнє допомогли йому багато дечого зрозуміти. Це так вплинуло на нього, що він зробився зовсім іншою людиною — давав щедрі пожертви бідним, допоміг сім’ї клерка Боба, привітно ставився до племінника — сина улюбленої сестри Фен.

Ця історія, як і повинно бути в різдвяному оповіданні, закінчується щасливо. І нагадує людям, що вони повинні не марнувати часу, поспішати робити добро ближнім своїм.

9.Складання порівняльної таблиці «Скрудж -ДО і - ПІСЛЯ зустрічі з Духами» ( Додаток №7)

У. Підбиття підсумків уроку

Робота з епіграфом: Ч. Діккенс доходить геніального висновку: "Не гроші роблять людину щасливою, а людяність". Митець вірив у духовне переродження людини і прагнув донести це до свідомого читача.

УІ. Рефлексія. Діти, а як ви розумієте, в чому щастя для вас? ( Домашнє вогнище має бути вогнищем, до якого ми завжди Повертається. У житті кожного із нас велику роль відіграє родина. Близькі нам люди сприймають нас різними: увінчаними славою і розчарованими невдачами. Головне, щоб навіть у темряві завжди світило вікно, де тебе чекають.)
Робота в парах. Робота з торбинками «щастя» чням роздають конверти, в яких заздалегідь підготували слова з позитивними та негативними якостями Людини. Завдання учнів: вкласти у торбинки щастя тільки ті слова, які допомогли Скруджу «перетворитися» в хорошу людину, а в конверті залишити усі решта слів.

Чарльз Діккенс у творі застерігає читачів: «Люди, будьте обережні, не піддайтеся владі грошей, будьте гуманними!»
УІІ. Домашнє завдання
Склади сенкан «Скрудж» за зразком:
1. Скрудж
2. Жорстокий, милосердний
3. Подорожує, пригадує, перероджується
4. Маєш дбати про Різдво в душі
5. Віра

Додаток №1


  • «Тільки заради такого великого Свята хтось може пити за здоров’я такого поганого, скупого, злого, безжалісного чоловіка, як твій господар Скрудж».

  • «Нісенітниця! Дурниця! Я не балую себе на святках»

  • «Не такий приємний, як би міг бути. Але ж те зло, що він робить, карає його самого».

  • «Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!»

  • «Як люди живуть, такий їм має бути і кінець, коли вони не змінять свого життя».

  • «Я шануватиму в своєму серці Різдво і думатиму про нього цілий рік!»


Додаток №2

- Що ви запам'ятали з цього тексту?

- Про що ви думали під час читання?

- Яке найважливіше повідомлення в цьому тексті?

- Які запитання цей текст залишив без відповіді?

- Якщо б це написали ви, що би ви змінили?

- Чи є цей матеріал унікальним? Чому?

- Чим саме автор утримував вашу увагу?

- Яким чином автор виділяв серйозну інформацію?

- Як автор розвивав свої ідеї?




Додаток №3

Запитання і завдання на перевірку знання фактичного матеріалу і власного розуміння тексту

  • Головний герой повісті - Скрудж. Який він? Знайдіть і зачитайте

портрет Скруджа (строфа 1).

  • Чому, на вашу думку, герой відкликається на будь-яке ім'я? Що цим

підкреслює автор?(Абсолютна байдужість Скруджа до всіх і всього, навіть до своєї особистості).

  • Зверніться до тексту, знайдіть пряму авторську характеристику

Скруджа. Яку рису героя автор вважає визначальною? ( «Але ж і скнара він був, отой Скрудж!» - наприкінці речення стоїть знак оклику)

  • За допомогою яких виразних засобів Діккенс створює перші враження

про героя?( «Але ж і скнара він був, отой Скрудж! От вже хто вмів витискати юшку, витягати жили, заганяти у домовину, засягати, заграбастувати, обдирати... Умів, умів старий гріховодник! Це був кремінь, а не чоловік. Потайний, замкнений, самітній — він ховався, немов слимак у мушлю. Душевний холод заморозив зсередини старечі риси його обличчя, загострив гачкуватий ніс, зморщив шкіру на щоках, скував ходу, змусив посиніти вуста і почервоніти очі, зробив крижаним його скрипучий голос. Присутність Скруджа заморожувала його контору навіть у літню спеку, і він не дозволяв їй відтанути хоча б на півградуса і на веселі свята»).

  • Як ви розумієте фразеологічні звороти: витискати юшку, витягати

жили, заганяти у домовину… Як ви вважаєте, для чого Діккенс використовує їх? (Вони створюють брутальний образ, який ще й підкреслюють слова: засягати, заграбастувати, обдирати...Доповнюють портрет епітети: потайний, замкнений, самітній; порівняння із слимаком підкреслює неприязнь автора до героя; ще яскравішим стає портрет Скруджа завдяки метафорам: «Душевний холод заморозив зсередини старечі риси його обличчя, загострив гачкуватий ніс, зморщив шкіру на щоках, скував ходу, змусив посиніти вуста і почервоніти очі, зробив крижаним його скрипучий голос. Присутність Скруджа заморожувала його контору навіть у літню спеку…»

  • Які риси зовнішнього портрету героя передають його внутрішню

сутність? (Гачкуватий, наче клюв у хижого птаха, ніс; зморщена

шкіра, як у людей, що прожили бурне життя; скута хода підкреслює замкненість; сині вуста та червоні очі часто бувають у злих, знервованих людей.)

  • Як доповнює портрет Скруджа його ставлення до Різдва? (Він не

релігійна людина, йому байдужі традиції, що ще більше підкреслює його самотність і відокремленість від людей.)

  • Якими є його стосунки з єдиною рідною людиною – племінником?

(Скрудж не любить племінника, вважає його божевільним, адже той має зовсім інші від Скруджа життєві цінності. Звернемо увагу, що племінник не ображається на Скруджа. Як ви вважаєте, чому? Можливо, племінник знає дядька іншою людиною?)

  • Як він взагалі ставиться до людей? (Він, як справжній скнара,

пильнує за клерком, щоб той не додав більше вугілля до вогнища; його дратують чужі радість та щастя, він взагалі не розуміє, як у бідності люди можуть радіти життю.)

  • Як доповнюють портрет Скруджа опис погоди та приміщення, в

якому він працює? (Використано паралелізм: похмура погода, холод і туман підкреслюють самотність та відлюдність Скруджа; котора Скруджа не відрізняється розкошеством, господар економить на всьому, найбільше неприємно вражає, що він підтримує холод і темряву навіть у приміщенні! Про що свідчить цей факт? Скрудж наче мрець, або його душу захопили темрява і зло?)

  • Яка деталь свідчить про зміну Скруджа, якого Діккенс порівнює з

забутим на морозі вуличним краном, з якого потроху капала та капала вода, і він нарешті перетворився на шматок льоду.( «Твої губи дрижать, – промовив Дух. – А що це котиться по твоїй щоці?» Перший лід морозної глиби розтоплюється першою сльозинкою, душевний холод зникає, і от старому скнарі вже шкода, що він прогнав хлопця, який співав різдвяний гімн, що не сказав теплого слова своєму клерку. Після першої сльози Скрудж схлипнув, а коли впізнав у маленькому хлопчику самого себе – заплакав.)

Додаток №4


Скрудж: гріховодник … (старий), чоловік … (потайний, замкнений, самітній), обличчя … (старече), шкіра … (зморщена), ніс … (гачкуватий), голос… (крижаний скрипучий), серце … (кам’яне), душа …( холодна), характер… (скнарий, самотній). Скрудж не любить….( тепла, вогню (один з символів Різдва), та й саме Різдво, не любить людей).там, де Скрудж завжди ….( холод, темрява, самотність, немає радощів ).




Додаток №5
«Рольова гра»
Скрудж. Учень, переодягнений у Скруджа, розповідає скорочено про своє життя за планом: Різдвяне місто. Шкільні спогади. Зустріч із сестрою. У лавці Фіззіунга. Розмова з дівчиною в жалобній сукні. Майбутнє дівчини в траурі.
Дух Минулого допомагає учням з’ясувати причини трагічних змін у душі героя за планом : Різдвяний ранок. Святкування Різдва в родині Боба Кретчита..Торф’яне болото. Маяк. Дім племінника. Подорож до всіх нужденних. Зустріч зі Злиднею та Неосвіченістю.
Дух Майбутнього нагадує історію подорожі за планом: Біржа. Розмови на вулиці. Лавка лахмітника. Біля ліжка небіжчика. В родині боржника. Цвинтар. Благання.

Додаток № 6

«Ланцюжок помилок»


Любов до грошей

Скнара

Жорстокість у стосунках







Зрада у коханні, друзів


Байдужість до оточуючих


Жадібність







Самотність


Додаток №7
Порівняльна таблиця

Скрудж -ДО і - ПІСЛЯ зустрічі з Духами


Єдиний його бог – гроші

до майбутнього, вражає, що завтра нічого нового не принесеаблиця допоможе тобі зробити висновок, за яких умов і причин сталися зміни в житті та світосприйнятті Скруджа.




Самотній

до майбутнього, вражає, що завтра нічого нового не принесеаблиця допоможе тобі зробити висновок, за яких умов і причин сталися зміни в житті та світосприйнятті Скруджа.




Ніжно любить свою сестру


зробити висновок, за яких умов і причин сталися зміни в житті та світосприйнятті Скруджа.




Будь-які родинні

стосунки обтяжують його




Мріє «вибитися в люди»



Вважає себе «господарем життя»

не чує і не хоче чути, вважає, що «завтра» нічого нового не принесе




Прислухається до думок людей

до майбутнього.


Робота в конторі стала невід’ємною частиною його життя, яка не тішить його

.



Працює з радістю


Вірить у краще в майбутньому


Байдужий до майбутнього.


поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок 13. Ч. Діккенс «Різдвяна пісня в прозі»
...

Урок №1 Тема. Чарльз Діккенс «Найбільший оптиміст століття»
Тема. Чарльз Діккенс «Найбільший оптиміст століття». Гуманістичний пафос повісті«Різдвяна пісня у прозі»

Урок №2 Тема. Чарльз Діккенс- «Різдвяна пісня в прозі». Подорож в...
Ури в практичному дослідженні, вдумливо працювати з текстом; розвивати асоціативне та образне логічне мислення школярів; творчу уяву,...

Урок 01. Пісня, танець, марш переростають у пісенність, танцювальність, маршовість
Пісня про вчительку” стала однією з найулюбленіших для учнів, адже вона вже кілька років проводжає їх до школи, в улюблений клас,...

Ч. Діккенс. «Пригоди Олівера Твіста». Гуманізм письменника, його...
Тема: Ч. Діккенс. «Пригоди Олівера Твіста». Гуманізм письменника, його співчуття до принижених І знедолених, передовсім дітей. Соціальна...

Урок Дата
Класики соціально-психологічної прози: Ч. Діккенс, І. Тургенєв, Ф. Достоєвський, Л. Толстой, А. Чехов

Урок Тема уроку за програмою
«Пісня про солдатів Вестерплятте» та ін.), А. Маргул – Шпербер («Про назву концтабору Бухенвальд»), І. Вайсглас («Круки»), С. Гудзенко...

Тема: Шкідливі звички в житті людини
Мета: Виховна: полягає в тому, щоб виховувати в учнів негативне ставлення до алкоголізму, наркоманії, паління, як антисуспільного...

Урок №4 Тема
Тема. Життєвий І творчий шлях Джеймса Джойса. Характерні ознаки його поетики: «потік свідомості», пародійність, іронічність, інтертекстуальність....

Різдвяна зірка із світловими ефектами
Різдво – особливий та незвичайний час у році, сповнений багатих народних обрядів І звичаїв. Саме під час цих свят нас тішить барвисто...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

l.lekciya.com.ua
Головна сторінка